Wednesday, March 11, 2009

RM 60 Billion, Bajet Hadapi Kemelut Politik?







By ASYOK KUMAR


"KITA sudah mula kedengaran suara rakyat yang mahu kerajaan dan pembangkang untuk mengutamakan usaha memulihkan semula ekonomi negara dalam keadaan kegawatan ekonomi global dan mengetepikan kemelut politik.” Kata Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak ketika membentangkan Pakej Rangsangan ekonomi kedua bernilai RM60 bilion bagi mengharungi kesan krisis ekonomi sejagat di Kuala Lumpur Selasa hari ini.

Ketika membentangkan pakej rangsangan itu, yang kedua seumpamanya dalam tempoh lima bulan, Najib berkata, pakej untuk tempoh dua tahun itu mengandungi empat teras iaitu:

- mengurangkan pengangguran dan menambah peluang pekerjaan
- meringankan beban rakyat terutama golongan mudah terjejas
- membantu sektor swasta menghadapi krisis dan
- membina keupayaan masa depan.

Najib menambah, pada sidang khas mengenai Gaza di Parlimen Januari lalu, kedua-dua kerajaan dan pembangkang telah bersatu suara dan berpadu hasrat untuk bersama berusaha mencadangkan formula damai dan membantu atas nama kemanusiaan. "Ya benar, kita di negara ini, kini sedang berbeza pendapat tentang politik di sana sini. Namun, besar harapan semua, bila berdepan dengan ribut ekonomi yang melanda, kita akan sentiasa sepakat sekata, sederap usaha, memikir melaksana apa yang terbaik untuk rakyat jelata," katanya.

Pengerusi Parti Keadilan Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang juga wakil rakyat Bandar Tun Razak berkata, dana RM60 bilion memang mencukupi, namun pelaksanaan program yang dirancang dan pengagihan peruntukan itu perlu diberi perhatian yang serius. "Konsepnya baik tetapi persoalannya adalah bagaimana program itu dilaksana dan diuruskan? ..Saya telah buat kenyataan sebelum ini bahawa apa sahaja jumlah (bajet) di bawah RM50 bilion bukan satu permulaan yang baik dan nampaknya mereka melebihkan jumlah itu. Bagaimanapun, kita bimbang sekiranya berlaku kebocoran dan pengagihan kontrak tidak dilakukan dengan cara yang betul," katanya. Sila klik: Strategi Bajet Mini: Tan Sri Dato’ Khalid Ibrahim.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata, beliau kecewa dengan perbentangan bajet ini kerana pakej rangsangan tidak diberikan secara langsung kepada rakyat. “..beliau (Najib) harus lebih berani sedikit iaitu bukan dengan ransangan RM60 billion tapi RM100 bilion dengan RM50 bilion setiap tahun seperti yang kita cadangkan sebelum ini," katanya. "Yang penting ialah apakah manfaat (kepada) orang biasa seperti anda dan saya.”

Sementara itu Lim Kit Siang (DAP-Ipot Timur) berkata, Najib perlu meyakinkan rakyat dengan pakej ransangan ekonomi yang dibentangkan. "Beliau perlu kembalikan keyakinan rakyat, walau apa jua perubahan yang beliau ingin lakukan, rakyat perlu diyakinkan. …Ini kerana apa yang berlaku di Perak telah menghilangkan keyakinan rakyat terhadap beliau," katanya.

Di samping itu PAS pula menyangkal dakwaan yang mengatakan wakil rakyat mereka memboikot sesi pembentangan pakej rangsangan kedua oleh Timbalan Perdana Menteri hari ini. Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaafar ketika dihubungi menafikan dakwaan tersebut. "Tidak kita tak boikot apa-apa, cukuplah kita ada wakil dalam dewan," katanya yang hadir pada sesi soal jawab sidang Parlimen pada sebelah pagi tadi.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditemui selepas selesai perbentangan bajet berkenaan enggan memberikan sebarang komen. "Saya akan buat kenyataan esok, esok... panjang punya (komen) esok... kalau anda berani anda buat laporan esok," katanya.

Apakah ianya bajet ekonomi dalam menghadapi kemelut politik? (Antara rujukan mStar online. Selasa Mac10 AK)

3 comments:

singamaraja said...

Salam,

Baguslah bajet tu tapi jangan apabila tamat tempuh dan di odit maka yang di belanjakan hanya 30 billions je

Anonymous said...

Betui tu singa.
Membuat bajet memang mudah, setakat nak sebut empat teras sesiapa pun boleh:
- mengurangkan pengangguran dan menambah peluang pekerjaan
- meringankan beban rakyat terutama golongan mudah terjejas
- membantu sektor swasta menghadapi krisis dan
- membina keupayaan masa depan.

Implimentasinya "0". Tak sampai ke rakyat akar umbi. Beberapa kerat je yang dapat menafaat. Contohnya bajet Kementerian Pelancongan pun dah di salah guna. SPRM sedang siasat. Ketua-ketua Bah & Caw je yang tolong perabih bajet. Yang kaya bertambah kaya, yang miskin macam saya ni bertambah melarat. Campaklah RM 1 trillion pun takkan sampai pun.

Cintha Rajah said...

hai, i was going through google cause i was trying to find about the malaysia economic crisis. i am a SPM student and my class are taking ekonomi asas as one of our electives. i am from Sabah. anyway, what i found on your post was very interesting. because me myself don't watch the news or read the news paper. but as soon as my teacher told us about the malaysia economic is going to give out 60billion only for our economy, i was stun and i wanted to find out what was going on. and by what i've read here, i know that the younger generations also must help at some stages. not bad at the decisions made. i hope our country can do much better afterward.

Jacintha Rajah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails