Thursday, March 12, 2009

Bank Syariah Kosovo Tolong Rakyat, Mengapa Bank Islam M’sia…




Ibnu Hasyim: Catatan Santai

SEMBILAN ekor ayam dan seekor lembu berkeliaran di halaman rumah Ahmet Bubalku di Kampung Zabel i Ultë, Kosovo. Berkat kredit mikro dari organisasi bantuan Islamic Relief, Ahmet dapat memiliki peternakan dan pertanian kecil. Ia mendapat pinjaman jangka panjang se nilai 3400 euro atau kira-kira di bawah RM 20,000. Wang itu antara lain dipakainya untuk beli benih kentang, tomato dan bawang.

“Tanpa pinjaman itu saya tidak tahu bagaimana hendak beri makan tiga anak. Kerajaan Ahmet dan anak-anaknya tidak berbuat apa-apa untuk menghidupkan pertanian di daerah sini," ujar Ahmet.

Ahmet adalah satu dari 1375 orang di lembah Drenica yang menerima kredit tunai Islam. Lembah ini adalah wilayah paling miskin Kosovo. Ketika perang Kosovo berakhir 10 tahun silam, di sini tidak ada lagi satu rumah pun yang masih tegak. Kerana itu Islamic Relief bukan hanya memberikan pinjaman modal awal untuk membuka perusahaan, tetapi juga membangun kembali rumah-rumah yang hancur. Biasanya pinjaman itu diberi dalam jumlah yang kecil, untuk membeli cermin tingkap dan pintu.

Penduduk tempatan tidak berpeluang mendapat pinjaman dari bank-bank tempatan yang tidak mahu memberi pinjaman pada kaum paling miskin. Menurut Islam Hasani dari Islamic Relief, di sana ramai penduduk yang berminat pada kredit mikro. Sementara itu instansi perbankan tempatan memberikan pinjaman besar.

“Tetapi mereka minta bunga yang sangat tinggi. Bunganya paling rendah 22%. Kami tidak meminta bunga. Kami hanya meminta wang administrasi 60 euro untuk setiap pinjaman, berapa pun wang yang dipinjam. Kami meminjamkan wang dari 400 sampai 5000 euro.” kata Islam Hasani. Tetapi itu bukan satu-satunya perbedaan antara ‘kredit mikro biasa’ dengan ‘kredit mikro Islam’. Menurut Hasani, dalam kredit mikro Islam hubungan antara peminjam dengan pemberi pinjaman jauh lebih peribadi berbanding dengan bank.

Ketika seseorang dianggap layak menerima pinjaman, maka seorang pekerja Islamic Relief akan berkunjung ke rumah bakal peminjam. Menyelidiki yang diperlukan peminjam, berapa jumlah dan kemampuan bayar balik? Dengan demikian, mereka tahu terus masalahnya, jelas Ahmet Bubalku, penerima kredit. “Ketika anak perempuan saya patah kaki, saya terpaksa meminjam untuk membayar kos hospital. Saya perlu beberapa bulan untuk bayar hutang. Kalau di bank biasa, saya takut, mereka akan menyita rumah atau lembu saya. Dengan kredit mikro Islam ini saya yakin mereka akan faham.” ujar Ahmet Bulbaku.

Walaupun hanya tinggal satu euro saja untuk hidup sebulan, Ahmet tetap berusaha kuat untuk mengembalikan semua pinjamannya. Akhirnya dia berharap akan dapat pinjaman baru untuk membangunkan pertanian dan rumah di kebunnya. Menurut mereka kredit juga menghindarkan penduduk miskin dari bunga pinjaman yang kadang-kadang melilit leher mereka. Begitulah… di Kosovo, orang mulai melihat manfaat Bank Syariah atau bank bercorak Islam. Ertinya, negara bukan Islam mula melihat keindahan sistem hidup Islam, di mana perbankkannya boleh menaungi dan membantu rakyat miskin tertindas.

Sekarang tsunami ekonomi melanda dunia, mengapa? Antara sebab utamanya ialah kerana kegagalan sistem ekonomi kapitalis dan perlaksanaannya di negara tempat lahirnya sendiri. Amerika tersepit kerana sistemnya sendiri. Dan tempiasnya sudah sampai ke negara kita. Mengapa pula institusi ekonomi Islam di negara-negara umat Islam tidak mendapat tempat sewajarnya? Mengapa bank-bank bukan Islam mendominasi ekonomi negara-negara umat Islam?

Di Malaysia contohnya, mengapa Bank Islam tidak diletakkan di tempat yang wajar dalam sistem pentadbiran negara? Kecuali Kelantan selepas PAS atau Tok Guru mengambil alih pentadbiran dari BN, Tok Guru mengarahkan penggunaan Bank Islam dalam urusan pentadbirannya… Itu baru sikit, tak padan lagi!

ibnuhasyim.com
e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com
Mac 12, 2009. KL.

2 comments:

Anonymous said...

Kami disetujui pemerintah dan pemberi pinjaman kredit bersertifikat Perusahaan kami tidak menawarkan pinjaman mulai dari pribadi untuk pinjaman industri untuk orang yang tertarik atau perusahaan yang mencari bantuan keuangan pada tingkat bunga dinegosiasikan 2% kesempatan untuk membersihkan dept Anda., Mulai atau meningkatkan bisnis Anda dengan pinjaman dari pinjaman perusahaan kami diberikan di Pounds (£), dollar ($) dan Euro. Jadi mengajukan pinjaman sekarang orang yang tertarik harus menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut. Mengisi informasi data peminjam. Hubungi kami sekarang melalui: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com
(2) Negara:
(3) Alamat:
(4) Kota:
(5) Sex:
(6) Status Pernikahan:
(7) Bekerja:
(8) Nomor Ponsel:
(9) Penghasilan Bulanan:
(10) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
(11) Jangka waktu pinjaman:
(12) Tujuan Pinjaman:

Terima kasih atas pengertian Anda karena kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.

E-Mail: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com

Anonymous said...

Apakah Anda perlu pinjaman mendesak?
* Sangat cepat dan mendesak transfer ke rekening bank Anda
* Pelunasan dimulai sembilan bulan setelah Anda mendapatkan uang dalam Anda

rekening bank
* Suku bunga rendah 2%
* Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) durasi
* Persyaratan pinjaman Fleksibel dan pembayaran bulanan
*. Berapa lama waktu yang diperlukan untuk mendanai? Setelah mengirimkan aplikasi pinjaman,

Anda dapat mengharapkan bahwa jawaban awal kurang dari 24 jam dan

pendanaan dalam 72-96 jam setelah menerima informasi yang kita butuhkan

dari Anda.

Hubungi perusahaan pinjaman yang sah dan berlisensi resmi
bahwa bantuan keuangan kepada negara-negara lain.
Untuk informasi lebih lanjut dan formulir aplikasi pinjaman melalui kontak sekarang

email: trustloan87@gmail.com

Hal terbaik,
Mr.Anthony Dave.
Chief Executive Officer (CEO)
Kepercayaan Pinjaman Perusahaan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails