Sunday, June 25, 2023

Kapal nuklear AS, kaitan dengan politik M'sia..

 


1. Kapal berkuasa nuklear AS singgah di Vietnam

HANOI: Kapal pengangkut pesawat berkuasa nuklear Amerika Syarikat (AS), USS Ronald Reagan akan singgah di bandar pelabuhan Danang, Vietnam pada 25 Jun ini.

Lawatan yang jarang berlaku membabitkan kapal perang AS ke negara Asia Tenggara itu menghangatkan ketegangan antara AS dan Beijing di Laut China Selatan.

Media tempatan melaporkan bahawa jurucakap Kementerian Hal Ehwal Luar Vietnam menyatakan bahawa kapal itu dijangka tiba pada petang Ahad dan berlabuh di Danang sehingga 30 Jun.

Lawatan USS Ronald Reagan bermakna adalah kali ketiga kapal pengangkut pesawat AS berkunjung ke negara itu sejak Perang Vietnam berakhir.

Pada 2020, USS Theodore Roosevelt singgah di Vietnam sebagai mengingati 25 tahun Perang Vietnam yang berakhir pada 1975.

Tahun ini, Washington berusaha untuk meningkatkan hubungan rasmi dengan Vietnam ketika pertikaian yang kerap berlaku antara antara Hanoi dan Beijing berhubung sempadan di Laut China Selatan. China mendakwa memiliki perairan itu hampir keseluruhannya, termasuk zon ekonomi eksklusif Vietnam dan negara lain rantau ini.

Kapal pengangkut pesawat AS kerap melalui laut yang kaya dengan sumber tenaga yang juga laluan penting perdagangan global.

Kementerian Pertahanan Taiwan, Rabu lalu, menyatakan bahawa kapal pengangkut pesawat China, Shandong dan sekumpulan kapal pengiring belayar ke selatan melalui Selat Taiwan yang sensitif. – REUTERS

2. PN umum bertanding semua 245 kerusi DUN di enam PRN 


MAJLIS Presiden PERIKATAN NASIONAL (PN) yang telah bermesyuarat pada hari ini 22 Jun 2023, telah memuktamadkan rundingan kerusi untuk Pilihan Raya Umum Negeri bagi 6 negeri iaitu Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Terengganu.

PERIKATAN NASIONAL akan bertanding di semua 245 kerusi Dewan Undangan Negeri yang bakal dipertandingkan iaitu sebanyak 36 kerusi di Kedah, 45 kerusi di Kelantan, 32 kerusi di Terengganu, 40 kerusi di Pulau Pinang, 56 kerusi di Selangor dan 36 kerusi di Negeri Sembilan.

 Jumlah kerusi yang bakal ditandingi oleh BERSATU ialah 83 kerusi, PAS 126 kerusi dan GERAKAN 36 kerusi. 

Jumlah kerusi baharu bukan incumbent yang bakal ditandingi oleh Anggota Parti PERIKATAN NASIONAL iaitu BERSATU sejumlah 64 kerusi, PAS sejumlah 50 kerusi, dan Gerakan sejumlah 36 kerusi. 

PERIKATAN NASIONAL ingin memaklumkan Jentera Pilihan Raya PERIKATAN NASIONAL di peringkat Negeri-negeri ketika ini adalah di tahap tertinggi dan komited dalam gerak kerja menghadapi Pilihan Raya Umum Negeri dalam mempertahankan 3 negeri (Kelantan, Terengganu, Kedah) dan menawan 3 negeri (Selangor, Pulau Pinang, Negeri Sembilan). 

PERIKATAN NASIONAL komited untuk menjunjung keluhuran Perlembagaan, membela kebajikan rakyat dan memacu kemajuan ekonomi menerusi pembentukan kerajaan yang Prihatin, Bersih dan Stabil. 

PARTI PERIKATAN NASIONAL
22 Jun 2023 – HARAKAHDAILY 22/6/2023


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kapal nuklear AS, kaitan dengan politik M'sia..

Seperti biasa, AS, Israel dan kuncunya akan terus menjajah, mencengkam dan membodohkan dunia. Kali ini kononnya melalui lawatan jarang berlaku membabitkan kapal perang AS ke negara Asia Tenggara. Peristiwa yang akan menghangatkan ketegangan antara AS dan Beijing di Laut China Selatan.

Adakah hal ini ada kaitan dengan dengan politk Malaysia? Tidak ada negara dalam dunia ini akan bebas dari politik cengkaman ganas AS, Israel dan kuncunya.

Kesimpulan:

Ya, sewajarlah kita semua kembali kepada Islam.  Celeklah mata wahai rakyat tertindas. Simpan apa lagi kerajaan macam yang ada ni. Tumbangkan segera melalui peti undi. Gunakan jari-jari anda untuk menukar kerajaan sekarang kepada kerajaan Islam Insya Allah! 

Jom bangun bersama Islam.

7 comments:

Anonymous said...

SABOTAJ SESAMA SENDIRI ANTARA PH-BN AKAN JADI MANGSA DAN BOIKOT KEMPEN SENDIRI PRN JUN 2023 NANTI..

PN tak perlu kerja keras untuk Menang PRN 2023 kali ini...

Yess gaduh dan tembaklah kaki sesama sendiri.. Sekurang kurangnya pH ada formula link bawah ni haah.. sekadar selingan

https://vt.tiktok.com/ZSLk5um2S/

Kenyataan Pua dan Ronnie sudah pasti menimbulkan seribu satu persoalan di kalangan pengundi Cina, khususnya, mereka yang sudah sedia meluat dengan Pakatan Harapan kerana berdamping dengan puak yang sebelum ini dilabel oleh pemimpin gabungan itu sebagai ‘Kleptokrat’.

Dr Akmal Saleh Pemoda UMNo pula minta DAP ambil tindakan terhadap Tony Pua manakala Isham Jalil cadang PH pisah dengan Umno sekiranya parti itu “kotor”. Jika Umno ini korup dan kotor sangat, tidak perlu tunggu PRU16, sekarang pun boleh cadang kepada pemimpin parti kamu untuk tinggalkan Umno daripada kerajaan perpaduan. “(Pua) Cermin dulu diri sendiri, beliau hanya tin kosong dan tidak beri manfaat kepada pembangunan negara" kata Pemoda hati tisu dari Parti UMNo itu.

Menurutnya, selepas 41 tahun bersama DAP, banyak perkara telah berlaku dan ada yang di luar jangkaannya.

Sementara itu, bekas Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua secara ‘tiba-tiba’ menggelar Barisan Nasional yang kini bersama Pakatan Harapan Kerajaan sebagai ‘corrupt coalition’ atau pakatan ‘korup

Jelas wujud rasa tidak puas hati dalam DAP berhubung keputusan Pakatan Harapan untuk bekerjasama dengan UMNO di bawah pimpinan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, seorang yang terpalit skandal LCS dan berdepan 47 pertuduhan jenayah.

PN jelas sudah menang walaupun belum bubar DUN di 6 buah negeri lagi bila anggota DAP sabotaj hubungan PH - BN..

#tepokdangaduhsampaihangus..

Anonymous said...

Geng geng ameno kata
Kita lawan rasuah
Cer korang pikir
Selama 60 tahun menyakau
Tiba tiba habis pru
Dan kalah
Terus janji
Tolak dan lawan rasuah
Boleh percaya ker.

Cer banding ngan pas
Selama 60 tahun tidak menyakau
Tidak rasuah
Walaupun ada kuasa
Dan lepas pru
Istiqamah
Lawan rasuah
Lawan judi
Yang lalu jadi bukti

Jom pakat pakat sokong pas
Untuk kesejahteraan rakyat dan negara
Membangun dengan era baru
Serta fenomena baru
Seluruh rakyat bangkit
Lawan rasuah
Lawan pembohongan
Moderen bersama Islam
Kerena Islam mencintai pembangunan dan moderen.

Anonymous said...

BMX kata kita tolak rasuah
Tapi kita ambik 47 kes jadi mentri
BMX kata kita tolak lgbt
Tapi kita jemput coldplay
BMX kata kita pertahan kesucian Islam
Tapi kita benar kalimah Allah orang kristian pakai
BMX kata kita pertahan hak orang melayu
Tapi kita tak kisah kampong melayu hilang kat p pinang
BMX kata kita pertahan kedaulatan negara
Tapi kita tak kisah 1.2 juta pelancong hilang dari radar
PM tak boleh pegang jawatan mentri kewangan
Orang lain tak boleh tapi saya takpa.
BMX kata jangan amal kronisme
Orang lain tak boleh tapi saya boleh lantik anak yang tewas

Sampai la ni masih kekal
BMX tak pecat diri sendiri
BMX tak pecat anak
BMX tak pecat mentri yang ada kes
BMX masih tak batal konsert coldplay
Nampaknya masih meneruskan tradisi kotor
Untuk dimadanikan.

Mungkin ikut naratif cerita italian job
Rompak emas dan hidup kaya raya dengan hasil rompakan
Atau cerita ocean eleven
Hidup mewah dengan duit rompakan kasino
Atau cerita robin hood
Rompak cukai dan agih ke rakyat.

Bila tak tahu hukum
Jadilah jahiliah abad baru
Tunggu saat bencana
Seperti yang berlaku pada ameno
Mungkin lebih parah.

Jom pakat pakat sokong pas
Tolak rasuah
Tolak lgbt
Tolak kronisme
Tolak segala yang jelas salah
Yang sejagat setuju amalan BMX adalah salah
Tidak bermoral.
Bina Malaysia madani ikut acuan yang betul.

Anonymous said...

A poster circulating online claiming PAS president Abdul Hadi Awang has called on Muslims to “kill enemies of Islam” is fake, says his aide.

Hadi’s press secretary Malik Razak told FMT that the fake poster was “slanderous”.

(C&P)

Macam 90 juta dulu. Tapi kali ni fitnahnya makin ganas. Biasanya cara ni cara ameno, komunis dapig dan khadam bang non.

Anonymous said...

la nih dah ada van berplat number "isteri perdana menteri" ... hoihoiyahoi.. dulu rosmah pun tak buat, jauh lagi la kalau hasmah bini madey..
dengar cerita si bini dan anak si nuaq pm tu la yg urus tadbir kementerian kewangan sebagai menteri gantian bersama si pijijelly dan wakdukun maslan dan limpigs wnd,,,... errkk macam cerita cikgu ganti pulak dah...
dan dengan kepakaran tiga beranak nih maka ekonomi merundum, pelabur yg dah ada pun cabut, ringgit dah melepas paras 4.7 per 1Usd...

barangkali inilah sebagai disebut pepatah papua new guini " bahlgai kerajaan berok"...

errrrk... di oapua ada pepatah "bagai kerajaan beruk"?

parah nih.
hehehe

(kopi & tea)

Anonymous said...

Dua parti ni dalam satu kesatuan. Yg bestnya komunis dapig nyindir ameno. Ameno pulak nyindir komunis dapig. DNA serupa. Perkauman dan rasuah. Tapi ameno suruh ahli sokong komunis dapig. Sementara komunis dapig tak suruh ahli sokong ameno.

Tapi presiden pikear ada ramuan supaya kekal dalam kesatuan. Ugut gugur kes. Mesti dua dua dna x mau keluaq.

Presiden ugut amzah supaya join ph. Jika tidak lhdn masuk rumah. Mujur amzah ada prinsip. Presiden juga ugut abah. Babarian jugak presiden pikear.

Anonymous said...

Dari dolu lagi dah kata 'Asal Babi Lepas, Asal Babi Ajer Mesti Lepas...!!"

Tindakan Grab menggantung rider berkenaan atas alasan prosedur. Link bawah ni haah

https://vt.tiktok.com/ZSLkthBsc/

PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

“Tapi korang kata ini prosedur Grab, kena suspend, kena siasat, fine! Siasat semua! Jangan siasat dia sorang! Siasat pegawai KPDN! Siasat pegawai Imigresen! Siasat semua! Macam mana minyak yang boleh banyak-banyak dalam tong tu boleh terlepas dari Imigresen?”

Rider Malaysia tegur rakyat Singapore ambil minyak RON95. Plot twist, akaun rider Grab itu kena suspend. Semua kata itu prosedur Grab nak suspend akaun dia. Link..

https://vt.tiktok.com/ZSLktFt4C/

Fine! Rakyat nak minta Kerajaan Malaysia kena suspend! Rakyat nak pegawai-pegawai KPDN kena suspend! Rakyat nak stesen minyak tersebut kena suspend! Dan rakyat nak, siapa yang terlibat, yang membuatkan rakyat Singapore itu terlepas balik, semua kena suspend! Ini prosedur,” menerusi akaun TikTok.

Tegasnya, tuntutan ini dibuat supaya syarikat yang menggantung rider itu memohon maaf.

“Kalau dah semua kena suspend, korang boleh fikir tak, salah siapa? Mana petugas? Mana pegawai KPDN? Mana pegawai Imigresen? Semua kita nak kena suspend. Punca nak kena suspend semua sebab apa? Sebab kita tuntut Grab mohon maaf.”

“Nak suspend kan? Prosedur kan? Prosedur dunia korang ikut, prosedur akhirat korang tak fikir.”

“Boikot Grab! Uninstall Grab!” tegas rakyat lagi.

Anak Taikun Vincent Tan tanam berkilo ganja lepas, Amoi bunuh anak basikal lajak lepas bebas, Ex Menteri KDN akan masuk dalam anjing babi jadi orang tengah urus dengan KDN sekor babi akan lepas juga nanti.. tunggu proses Mahkamah tengah berjalan dan Jho Low lepas bebas kaya raya Melayu'kena bodoh berbunuhan sesama sendiri lepas bebas kaya raya... Melaysia dah macam pukimak..!! Link

https://vt.tiktok.com/ZSLktJxWV/

Dari dolu aku dah kata...

Saya ulangggggg...!!

"Asal babi lepas, asal babi ajer semua lepas"

PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

#MalaysiaDarulBabi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails