Monday, June 26, 2023

Tersangkut kerana Anwar.(KXP). Ini 4 perkara..

  


KXP tak dilulus kerana Anwar ada kepentingan politik

ALOR SETAR: Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim boleh mempercepat dan memudahkan proses kelulusan Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) sekiranya dapat mengenepikan kepentingan peribadi. 

Menteri Besar, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor menegaskan, beliau hingga kini tidak pernah berhenti dari melakukan segala usaha untuk merealisasikan projek yang menjadi sebahagian Kedah Aerotropolis itu.

“Kalau ada pihak yang menahan itu ada kepentingan peribadi kena ketepikanlah. Kalau dia kata dia tak ada kepentingan peribadi. Dia kena lepaslah (luluskan) projek itu,” ujarnya di Wisma Darul Aman, di sini petang tadi.

Menurut beliau, Majlis Perancangan Fizikal Negara (MPFN) sebelum ini menetapkan bahawa kelulusan tersebut perlu menunggu sehingga Kajian Pelan Strategik Lapangan Terbang Kebangsaan (NASP) disiapkan.

“Tapi sebelum NASP dijalankan, dia (Anwar) umum Airport Penang dan Airport Subang. Pasal apa? Pasal apa boleh pi umum sebelum NASP dilaksanakan? Boleh pula? Kan ini sebut dalam Belanjawan (2023) itu? 

“Jadi saya kata ada benda yang tak betul ini. Pasal apa hat itu boleh dikecualikan daripada NASP, kan? Kenapa kita tidak? Masa mesyuarat lepas itu saya kata KXP patut diberi kelulusan interim. Kita buat selarilah kelulusan sementara NASP siap. 

“Kerana butiran-butiran ataupun data-data yang diperlukan untuk NASP sudah kita ada. Kita dah buat benda itu kerana untuk buat kajian kebolehlaksanaan KXP. Kita dah dapatkan data itu dari IATA macam-macam data. 

“Kita dah kita submit juga kepada MOT (Kementerian Pengangkutan) untuk mereka pakai dalam NASP. Kalau Subang dan Penang boleh dikeluarkan daripada NASP kenapa KXP tidak. Apa kepentingan Bayan Lepas dengan Subang? 

“Padahal kita lebih penting lagi sebagai pusat untuk kita eksport barang kita,” pertikai Sanusi yang mengaitkan hal tersebut dengan rekod Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Jelas beliau, hanya apabila sesuatu eksport itu dilakukan melalui negeri tersebut, baharulah ia dicatatkan ke dalam KDNK negeri itu di mana ia membolehkan kerajaan negeri dibayar peningkatan hasil.

Sebaliknya terang beliau, apabila jumlah hasil tersebut tidak dimasukkan, maka bayaran hasil dari produk dieksport tersebut diberikan kepada negeri lain yang digunakan lapangan terbang atau pelabuhannya.

Bidas Sanusi, semua sikap Anwar terhadap perkara itu adalah kerana wujud kepentingan politik beliau terhadap Pulau Pinang dan Selangor. – HARAKAHDAILY 21/6/2023  

Komen Weblog Ibnu HasyimTersangkut kerana Anwar.(KXP). Ini 4 perkara..

(i) Jasa awal PN Kedah. Kedah lulus 7,233 surat hak milik tanah. 
CERIA...seorang daripada 204 pemohon menerima geran hak milik tanah yang disampaikan oleh Menteri Besar, Dato' Seri Muhammad Sanusi Md Nor pada majlis serahan di Kampung Paya Serdang, hari ini. (Foto UPDA)

Sehingga kini, kerajaan negeri berjaya meluluskan 7,233 surat hak milik tanah termasuk Lesen Pendudukan Sementara (LPS) sejak Kedah ditadbir PERIKATAN NASIONAL (PN) tiga tahun lalu.
 

Menurut Menteri Besar, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor, tindakan itu bukan sahaja menunaikan hak yang wajar diperolehi oleh pemohon malah memastikan nikmat yang diperolehi dinikmati semua.

“Rakyat juga ada hak untuk merasakan keseronokkan hidup, sekurangnya bila meninggal dunia ada harta boleh wariskan harta kepada anak-anak,” ujarnya.

Dalam masa yang sama, beliau melahirkan rasa bertuah kerana dikurniakan para pegawai yang sedia bekerja dan bersungguh-sungguh merealisasikan hasrat kerajaan.

Sanusi berkata demikian pada Majlis Penyerahan Surat Hak Milik dan Notis 5A bagi Kampung Paya Serdang, di sini hari ini.

“Ada golongan merasa bahagia apabila dapat meninggalkan warisan kepada anak-anak.

“Oleh itu menghargai anugerah yang diberikan oleh kerajaan ini dan peliharalah sebaiknya,” pesannya.

(ii) Peruntukan: Kerajaan PMX tidak berjiwa besar seperti MB Kedah -YB IR. TS. KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN, Ketua Penerangan PAS Pusat, Ahli Parlimen Jerantut

Ir Ts Khairil Nizam Khirudin

Dalam pembentangan Belanjawan Kedah lalu, YAB MB mengumumkan peruntukan untuk ADUN pembangkang setahun RM50,000 dan RM2,000 setiap bulan untuk pengurusan Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR).

Inilah keadilan, keterbukaan dan berjiwa besarnya Kerajaan PERIKATAN NASIONAL Kedah dalam memberi khidmat kepada seluruh rakyat tanpa mengira latar belakang politik dan kaum mahupun agama.

Ia satu tamparan hebat kepada kerajaan Madani PH-Umno pimpinan Perdana Menteri ke-10, Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang sehingga kini tidak memberikan peruntukan kepada semua ahli parlimen pembangkang.

PMX seharusnya malu dengan keterbukaan yang ditunjukkan oleh YAB MB Kedah yang memberi peruntukan tanpa syarat kepada semua ADUN Kedah, sebaliknya PMX masih lagi tidak terbuka untuk melakukan perkara yang sama kepada Ahli Parlimen pembangkang.

PAS ingin mengingatkan kerajaan Madani PH-Umno agar jangan sampai ahli-ahli parlimen ini termasuk ke dalam laporan SUHAKAM sebagai individu yang tidak mendapat hak asasi mereka sebagai wakil rakyat yang sah dipilih oleh rakyat.

(iii) Titah Sultan Kedah: Isu kenyataan Pulau Pinang milik Kedah. Al-hamdulillah.

Sultan Kedah, Al-Aminul Karim Tuanku Sallehuddin Sultan Badlishah

Tiada pihak yang patut berasa bimbang dan risau dengan titah Sultan Kedah, Al-Aminul Karim Tuanku Sallehuddin Sultan Badlishah berkenaan isu sejarah Kedah-Pulau Pinang.

Menteri Besar, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata, titah itu lurus dan betul, malah perkara yang beliau bangkitkan sebelum ini sama sekali tidak lari daripada hasrat baginda tersebut.

Malah jelas beliau, hal itu bukan bertujuan untuk mencari gaduh dengan sesiapa melainkan memperbetulkan pemesongan atau penjulingan sejarah yang telah dieksploitasi pihak tertentu.

“Sebenarnya sejarah ini dieksploitasi dari zaman British lagi zaman Francis Light itu, pernah mengeksploitasi keadaan untuk kepentingan mereka. Apa yang saya ungkapkan sebelum ini adalah untuk memperbetulkan kembali pengeksploitasian oleh pihak-pihak sebelum ini.

“Jadi saya juga dapat, adalah orang bagi tahu, ada parti yang menyokong pada masa itu supaya Pulau Pinang ni menjadi negeri yang berasingan. Ada. Jadi mesti dibetulkan,” ujarnya selepas Mesyuarat Exco di Wisma Darul Aman, di sini petang tadi.

(iv) Jika DAP berkuasa, amaran bekas Perdana Menteri, Almarhum Tunku Abdul Rahman.. -Bekas Pengerusi Umno Negeri Selangor, Tan Sri Noh Omar  


Di Kota Bharu bekas Perdana Menteri, Almarhum Tunku Abdul Rahman pernah memberi kenyataan pada 13 Mei 1968 berupa amaran bahawa Singapura akan memerintah Malaysia sekiranya DAP berkuasa.

Bekas Pengerusi Umno Negeri Selangor, Tan Sri Noh Omar mengulangi peringatan mengenai bahaya DAP itu sebagai penegasan terhadap gugatan dan ancaman boleh ditimbulkan parti tersebut menerusi politik.

“Ramalan-ramalan ini tak mustahil jika terjadi, bila dah berlaku nanti menangis air mata darah pun dah tak berguna lagi. Kalau dah pernah berlaku, bolehkah berlaku? Tak mustahil boleh berlaku kalau DAP berkuasa.

“Kalau mengikut Perlembagaan, Perkara 2, memang Singapura boleh masuk balik ke Malaysia. Dan kena ingat juga dalam Perlembagaan negara kita, tak sebut orang Melayu itu mesti jadi Perdana Menteri.

“Bermakna bukan-Melayu pun boleh jadi Perdana Menteri kalau seorang Ahli Parlimen itu mendapat sokongan majoriti daripada Ahli-ahli Dewan Rakyat,” ujarnya pada program Sembang Santai sempena Karnival Kelantan Maju Rakyat Sejahtera di Dataran Warisan Stadium Sultan Muhammad IV, di sini semalam.

Jelasnya, penolakan untuk bersama DAP bukanlah kerana sentimen perkauman, tetapi disebabkan ideologi parti itu di mana perlembagaannya memperjuang bagi mencapai hak sama rata.

Beliau turut menceritakan pengalaman berdepan pihak-pihak yang mempertikaikan pengertian kebebasan beragama diberikan Perlembagaan, selain isu penggunaan kalimah Allah dalam Injil dan akhbar dari Sarawak.

Juga ceritanya, pertikaian berkaitan peruntukan kepada agama-agama selain hak keistimewaan Bumiputera seperti dalam perkhidmatan awam dan pengambilan ke dalam Angkatan Tentera Malaysia.

Bekas Ahli Parlimen Tanjong Karang itu malah mengimbas situasi semasa DAP dalam Kerajaan Pakatan Harapan (PH) selama 22 bulan dahulu yang membangkitkan banyak isu sensitif dan menggugat. 

Antaranya sebut beliau adalah isu tulisan Jawi, komunis dan abu mayat Chin Peng serta Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). 

Kesimpulan:

Ya, sewajarlah kita semua kembali kepada Islam.  Celeklah mata wahai rakyat tertindas. Simpan apa lagi kerajaan macam yang ada ni. Tumbangkan segera melalui peti undi. Gunakan jari-jari anda untuk menukar kerajaan sekarang kepada kerajaan Islam Insya Allah! 

Jom bangun bersama Islam.

3 comments:

Anonymous said...

Dari dolu lagi dah kata 'Asal Babi Lepas, Asal Babi Ajer Mesti Lepas...!!"

Tindakan Grab menggantung rider berkenaan atas alasan prosedur. Link bawah ni haah

https://vt.tiktok.com/ZSLkthBsc/

PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

“Tapi korang kata ini prosedur Grab, kena suspend, kena siasat, fine! Siasat semua! Jangan siasat dia sorang! Siasat pegawai KPDN! Siasat pegawai Imigresen! Siasat semua! Macam mana minyak yang boleh banyak-banyak dalam tong tu boleh terlepas dari Imigresen?”

https://vt.tiktok.com/ZSLknrLqw/

Rider Malaysia tegur rakyat Singapore ambil minyak RON95. Plot twist, akaun rider Grab itu kena suspend. Semua kata itu prosedur Grab nak suspend akaun dia. Link..

https://vt.tiktok.com/ZSLktFt4C/

Fine! Rakyat nak minta Kerajaan Malaysia kena suspend! Rakyat nak pegawai-pegawai KPDN kena suspend! Rakyat nak stesen minyak tersebut kena suspend! Dan rakyat nak, siapa yang terlibat, yang membuatkan rakyat Singapore itu terlepas balik, semua kena suspend! Ini prosedur,” menerusi akaun TikTok.

Tegasnya, tuntutan ini dibuat supaya syarikat yang menggantung rider itu memohon maaf.

https://vt.tiktok.com/ZSLkt3cAt/

“Kalau dah semua kena suspend, korang boleh fikir tak, salah siapa? Mana petugas? Mana pegawai KPDN? Mana pegawai Imigresen? Semua kita nak kena suspend. Punca nak kena suspend semua sebab apa? Sebab kita tuntut Grab mohon maaf.”

https://vt.tiktok.com/ZSLktv8M7/

“Nak suspend kan? Prosedur kan? Prosedur dunia korang ikut, prosedur akhirat korang tak fikir.”

“Boikot Grab! Uninstall Grab!” tegas rakyat lagi.

https://vt.tiktok.com/ZSLknRpjf/

Anak Taikun Vincent Tan tanam berkilo ganja lepas, Amoi bunuh anak basikal lajak lepas bebas, Ex Menteri KDN akan masuk dalam anjing babi jadi orang tengah urus dengan KDN sekor babi akan lepas juga nanti.. tunggu proses Mahkamah tengah berjalan dan Jho Low lepas bebas kaya raya Melayu'kena bodoh berbunuhan sesama sendiri lepas bebas kaya raya... Melaysia dah macam pukimak..!! Link

https://vt.tiktok.com/ZSLktJxWV/

Dari dolu aku dah kata...

Saya ulangggggg...!!

"Asal babi lepas, asal babi ajer semua lepas"

PRN Jun 2023 ini masa terbaik untuk lingkupkan saki Baki semua barua barua DAP@LeeKwanYew secara total...

#MalaysiaDarulBabi

Anonymous said...

Nak kurangkan rasuah, pertama sekali pimpinan mesti bebas rasuah. Jika tidak yg di bawah pimpinan juga akan amal rasuah. Boss x boleh buat kerja sendirian. Mesti ada bantuan. Contoh wak 47 kes. Mesti ada bantuan. Pembantu juga akan jadi saksi. Ada jentera kerajaan juga akan rasuah. Terutama bawah kementrian.

Jika pimpinan tidak rasuah, orang bawahan tidak akan rasuah. Jentera kerajaan juga tak berani nak ambil rasuah. Itu sebab di kelantan tiada rasuah. Kalau ada juga rasuah, biasanya penyokong ameno dan pi ke ar atau komunis dapig.

Anonymous said...

Eloklah pimpinan yang jahat disingkirkan. Yang kategori seperti yang suka ambik rasuah. Yang suka liwat. Yang suka merompak peruntukan. Yang suka merompak royalti. Yang suka mintak nombor telipon. Yang suka membohong. Semua ni dikira pimpinan yang jahat. Tak layak memimpin malaysia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails