Friday, July 01, 2022

Suara Rakyat, PRU 15, Mat Kilau & DAP terkini..

 

Komen Rakyat dalam blog ini..

6 comments:

Anonymous said...

TRAGEDI

Orang Melayu bukan tidak tahu betapa teruk rasuah pemimpin2 UMNO. Bukan mereka tidak nampak betapa kaya pemipin2 UMNO dan kerakusan sesama mereka kpd kuasa.

Tapi kebencian melampau mereka kpd DAP hasil ditanamkan sikap perkauman berpuluh tahun… mereka menghalalkan berbillion wang rakyat dirompak. Mereka korbankan diri biar mereka susah atau papa kedana asalkan bukan DAP.

Mudah sahaja berkempen utk org Melayu, sebut sahaja nama DAP… rompaklah berbillon wang rakyat, naiklah harga barang, kenakanlah pelbagai cukai mereka tak kisah asalkan Melayu dan bukan Cina DAP.

Tragedi kpd Malaysia yg dikatakan sebagai antara negara paling korup di dunia hingga trillion negara yg kaya raya ini berhutang. Mentaliti dunia ketiga buat anak cucu kita suatu hari nanti akn merana…

Org Melayu dia merungut barang naik. Org Melayu dia merungut cukai yg tinggi. Org dia Melayu merungut kehadiran berbillion warga asing… org Melayu hanya tahu merungut tapi mereka tidak tahu semuanya itu adalah hasil tangannya sendiri… tragedi.

Org Melayu bertanjak ke panggung kerana semangat Mat Kilau. Org Melayu hanya nampak Mat Kilau lawan penjajah. Tapi mereka lupa kekecewaan Mat Kilau hingga dia menjadi pelarian apabila org Melayu ramai yg tidak menyokong perjuangannya. Malah menjadi tali barut penjajah hingga Mat Kilau menjadi Mat Siam. Sejarah tidak pernah menipu dan sejarah sikap org Melayu tak pernah berubah.

Anonymous said...

Jom sokong pas. Ketika nak kemerdekaan, banyak hal yang tidak dipersetujui oleh pas. Kerana merugikan bangsa melayu. Beberapa pimpinan pas atau hizbul muslimin ditangkap oleh penjajah. Katanya penderhaka.

Pelikkan. Melawan penjajah dikatakan derhaka. Yang tak mahu dicop derhaka terus berbincang dengan penjajah. Boleh merdeka asalkan ikut acuan penjajah.

Anonymous said...

BERANI KERANA BENAR TAKUT KERANA BACUL

Mat Kilau perlu ditonton seluruh lapisan masyarakat terutamanya golongan muda. Syabas ada yang menonton bertanjak, bersamping baju Melayu dan yg cilik datang bertanjak dan berselendang Melayu tradisi.

Wahai Walaun Tun sekelian ini adalah fakta kenyataan keluarga lidah bercabang goreng maut cakap pasal Melayu.

Tun Mahathir :

Seharusnya kita tidak hanya menuntut agar Pedra Branca, atau Pulau Batu Puteh, dikembalikan kepada kita, kita juga harus menuntut Singapura dan Kepulauan Riau, kerana mereka adalah Tanah Melayu,” katanya yang disambut dengan tepuk tangan meriah dari para hadirin.

Marina Gereja pula kata.. :

MELAYU DAH LUPA SEJARAH MALAYA YANG DIKENALI SEBAGAI MALAYSIA HARI INI. MEREKA ADALAH PENDATANG SECARA REALITI. MEREKA TELAH MEROMPAK DAN MEMBUAT TUNTUTAN TANPA ASAS TERSEBUT. MALAYSIA BUKAN MILIK ORANG MELAYU. ORANG CINA DAN INDIA MERUPAKAN PENDUDUK PERTAMA MENUBUHKAN MALAYA. YANG KONONNYA MELAYU TELAH MEMALUNKAN BUKTI DAN MEMBUANG KEBENARAN OLEH UMNO DALAM PENDIDIKAN MALAYSIA. JANGAN PERNAH PERCAYA SESUATU PERKATAAN YANG MEREKA KATAKAN. Marina Mahathir.

Marina Mahathir: Tiada sesiapa pun di Malaysia yang akan memanggil “Cina” atau “India” sebagai “orang luar … Sah rakyat dah nampak belang sebenar keluarga haramjadah ini.

Walaun Mahathir kau suluh cermin diri. Jgn cuba jual goreng mamak sambil menghina dan merendahkan maruah kaum Melayu.

Dialog filem Mat Kilau yang berani tuntas siapa makan cili dia yang terasa pedasnya. Cuma ada yang buat buat lupa sambil menangis memgalirkan air mata buaya. Taktik basi lagi hodoh dan sangat lapuk. Rakyat melihat sinis dan naik meluat rasa tekak kembang dengan goreng mamak ni..!!

“Hidup bermaruah. Kita kenal datuk nenek yang pertahankan maruah agama, bangsa dan negara

Susah mahu cari Melayu Mat Kilau sekarang 'Melayu Mudah Lupa' bersepah di luar sama bersama legasi tak guna ini.

Baru sesi inquiry aksi Tun Mahathir si bacul acah acah power Melayu Islamik dah mencipan cabut lari. Belom ke mahkamah lagi tu...!!

Jika di panggung Mat Kilau berhempas pulas melawan musuh, di pejabat Peguam negara, satu aksi Mat Pulau ini sambil terkinja kinja mencipan cabut lari terjadi.

Angkara pengkhianat negara si barua DAP@ Lee Kwan Yew nelayan di usir polis maritim Singapura berhampiran Pulau Batu Putih. Ramai nelayan tradisi dihalau dari Kawasan Pulau Batu Putih berdekatan marin Singapura dianggap suatu pencerobohan.

PRU 15 semangat Mat Kilau pasti bangkit hapuskan legasi tak guna ini.

Goreng Mamak dah tak laku tekak rakyat naik kembang dan meluat...!!

Berani kerana benar takut kerana bacul..

KHALAS

Unnamed said...

Siapa kata penjajah yang bawa masuk orang Cina dan India ke Tanah Melayu? Sebenarnya Sultan, Raja dan Pembesar Melayu yang membawa mereka-mereka ini masuk. Ini fakta la...

1848 - Long Jaafar usahakan lombong bijih timah di Klian Pauh dengan mengupah 20 orang pekerja Cina (puak Cheng Seng Hakka @ Hai San dari Kwangtung), 1000 lagi dibawa masuk untuk melombong.

1857 - Long Jaafar meninggal dunia

1861 hingga 1862 - Perang Larut Pertama

1862 - Ngah Ibrahim bayar RM17 ribu sebagai denda ganti rugi perang kepada Sultan Muazzam Shah

1864 - Ngah Ibrahim (anak Long Jaafar) dapat title Orang Kaya Menteri dari Sultan Perak (Sultan Jaafar)

1871 - Dianggarkan ada 40 ribu pekerja Cina yang dibawa masuk dan bekerja di Larut Matang dan Klian Pauh termasuk dua kongsi gelap (Gee Hin dan Hai San)

24 Feb 1872 - Pergaduhan besar Gee Hin dan Hai San (Perang Larut Ke 3)

Feb 1872 - Gee Hin menang dan 10 ribu orang Cina (Hai San) lari tinggalkan Larut dan pergi ke Pulau Pinang, Ngah Ibrahim tak dapat kawal keadaan

Mei 1872 - Ngah Ibrahim dapatkan bantuan dari Leftenan Gabenor Inggeris di Pulau Pinang (George WR Campbell) dan dari Singapura (Sir Henry Ord)

1873 - Kerajan Inggeris di Pulau Pinang telah beri kebenaran kepada Ngah Ibrahim untuk import senjata. Capt Speedy diarahkan bantu Ngah Ibrahim redakan kekacauan di Larut

17 Jan 1874 - Perjanjian Pangkor

4 Nov 1874 - Raja Abdullah beri kebenaran untuk JWW Birch jadi Residen di Perak dalam Perjanjian Pangkor

2 Nov 1875 - JWW Birch dibunuh di Pasir Salak oleh hamba abdi Dato’ Maharaja Lela (Orang Besar Empat) iaitu Si Puntum dari bangsa Orang Asli. Ketua operasi bunuh ini adalah Pandak Indut (bapa mertua Dato Maharaja Lela)

1877 - Semua suspek dan rakan subahat kes pembunuhan JWW Birch digantung manakala Ngah Ibrahim, Mohd Amin dan Sultan Abdullah dibuang ke Pulau Seychelles

Sebab utama pembunuhan JWW Birch adalah disebabkan oleh semua cukai hanya boleh dikendalikan oleh Residen Inggeris. Sultan, Raja dan Pembesar Melayu sudah tidak dibenarkan mengutip cukai. Semua sebab duit ja.

1877 - Industri Getah dimulakan di Kuala Kangsar Perak dengan 9 pokok sahaja

1902 - Estet Getah Pertama di Malaysia dibuka di Melaka

1903 - Pekerja dari India dibawa masuk oleh syarikat estet untuk bekerja sebagai penoreh getah.

Bani Keturah Bani Melayu

Anonymous said...

Ketika kebanyakan menteri diragui kemampuan mengendalikan kementeriannya, kementerian yg dikendalikan oleh wakil pas menampilkan kelainan. Jelasnya apa yg diragui jika wakil pas memegang kementerian, nampaknya dapat memberikan keyakinan kepada rakyat.

Jika rasuah dan salah guna kuasa oleh menteri jadi igauan buat rakyat, wakil pas berjaya menawan hati rakyat membasmi rasuah dan salah guna kuasa. Ramai merasakan wakil pas akan gagal dalam tugasan, rupanya prestasi wakil pas membanggakan. Walaupun tidak menonjolkan diri dengan pidato dan janji untuk mendapatkan jawatan, kerana itu bukan cara pas, tetapi jawatan dianggap amanah dari rakyat. Wakil pas masih kekal dengan politik bersyariah.

Anonymous said...

Pada tahun 1994, berlaku pembunuhan etnik beramai-ramai di Rwanda. Sebanyak 800 ribu suku Tutsi di bunuh oleh pihak tentera yang dikuasai oleh suku Hutu dalam masa hanya 100 hari.


Mereka bukan sekadar dibunuh, tetapi disiksa dengan dicucuh api di muka, tangan dan badan. Kemudian dikelar-kelar muka dan tubuh mereka dengan pisau dan dibiarkan mati perlahan lahan. Teknik yang sama digunakan oleh penjajah Rwanda sebelum itu iaitu Belgium.


Ramai kenal penjajah British, Belanda, Jepun, Portugal, Perancis dan Sepanyol. Tidak ramai yang tahu tentang Belgium, si penjajah yang suka menyiksa rakyat tempatan dengan menghiris-hiris tubuh dan menggunakan api yang dicucuh di muka tahanan mereka.


Di bawah penjajahan Belgium, Tutsi yang hanya mewakili 15 peratus penduduk diberi keistimewaan layanan oleh penjajah. Hatta selepas merdeka pada tahun 1965, kekuasaan diserahkan kepada minoriti Tutsi. Manakala suku Hutu yang membentuk 85 peratus penduduk sentiasa mendapat layanan buruk dan disiksa Belgium.


Jadi setelah merdeka, Hutu memberontak dan berjaya merampas kuasa dari Tutsi. Tindakan balas dendam dijalankan kepada Tutsi berdekad-dekad lamanya. Tidak tahan dengan siksaan Hutu, Tutsi telah memberontak. Kemuncaknya 6 April 1994, Presiden Rwanda, Habyarimana daripada etnik Hutu telahpun terbunuh apabila pesawat dinaikinya ditembak.


Kekosongan pemerintahan telah berlaku dan ia digunakan oleh tentera, polis dan militia yang dikuasai oleh Hutu untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap etnik Tutsi. 800 ribu Tutsi dibunuh. Lebih 200 ribu wanita dirogol dan disiksa. Sebenarnya bukan sekadar etnik minoriti Tutsi yang dibunuh, ada juga etnik Hutu sendiri yang tidak bersetuju dengan keganasan militia Hutu telahpun dibunuh sama.


Peristiwa inilah yang menjadi pemangkin kepada wujudnya Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC). Ini kerana mahkamah sedia ada, International Court of Justice (ICJ) mempunyai limitasi untuk membicarakan kes melibatkan negara dengan negara, tetapi tidak melibatkan individu, pertubuhan dan lain lain aktor.


Diringkaskan cerita, pada tahun 1998 satu perbincangan yang melibatkan 160 negara telah diadakan di Rome untuk membentuk sebuah undang-undang atau seumpama enekmen yang akan menjadi punca kuasa atau sumber perundangan kepada Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) ini. Dokomen yang dipersetujui oleh majoriti negara itu dinamakan Rome Statute.


Rome Statute memberi kuasa kepada ICC membicarakan 4 kes sahaja iaitu pembunuhan beramai-ramai atau penghapusan etnik, jenayah terhadap kemanusiaan, jenayah perang dan jenayah melibatkan pencerobohan. Di Malaysia tidak ada penjenayah yang melakukan jenayah seperti ini.


Malaysia terlibat sejak awal penubuhan ICC dengan menandatangani the Final Act ketika dibincangkan di PBB pada tahun 1998.
Malaysia juga menghantar wakil rasmi iaitu Menteri JPM (Undang-Undang), DS Nazri Aziz dan bersetuju untuk menjadi 'state party' kepada ICC/Rome Statute ketika sidang parlimen keenam for ICC di Uganda pada tahun 2010.


Malaysia juga melalui Perdana Menteri DS Najib Razak memberi halatuju dasar untuk menyertai Rome Statute/ICC setelah berlakunya jenayah kemanusiaan serangan Israel terhadap kapal bantuan Mavi Marmara pada tahun 2010.
Malaysia juga dibawah Kabinet DS Najib Razak bersetuju untuk menyertai Rome Statute bagi membolehkan negara mengheret pelaku yang menembak jatuh pesawat MH17 di Ukraine untuk dibicarakan di ICC pada tahun 2015.


Tetapi dibawah kerajaan berikutnya pada tahun 2019, Rome Statute hanya berjaya ditandatangani selama sebulan sahaja, kemudian ditarik balik akibat tentangan beberapa pihak ketika itu. Soalnya. Wujudkah 4 jenis penjenayah itu di Malaysia iaitu penjenayah yang melakukan pembunuhan etnik beramai-ramai, penjenayah perang, penjenayah kemanusiaan dan jenayah pencerobohan?
Jawapannya tidak ada.


Semoga tidak berlaku lagi jenayah kejam seperti di Rwanda itu di mana mana belahan dunia pun dan juga di rantau ini walaupun ada yang tidak bersetuju dengan ICC/Rome Statute.

June 30, 2022 at 9:47 PM 


Hibur Hibur Sikit 
Singapura Melayu punya..

Nona Singapura - R.Azmi


A. Ramlie & The Click 4 ~Ole Ole Temasik~. 11,520 views • Feb 8, 2011 • Ole Ole Temasik … Show more. Show more ...
YouTube · nasri kelan · 9 Feb 2011

Ini adalah lagu J Rukimin yang popular pada zaman gemilang pop yeh yeh. Semoga terhibur.
YouTube · MrJohanAmir · 28 Jun 2009

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

3 comments:

Anonymous said...

Fakta barua LeeKwanYew si Bacul Mat Pulau melalui proksi di sini.

Heret si bacul ke mahkamah kerana terdapat unsur unsyr pengkhianat dan sabotaj negara.. mungkin semasa Tun berkuasa dalam kerajaan PH jadi khadam pada tuannya di Singapura untuk mendapat sokongan..!!

Kalau sebut DAP ada barua marah marah, mulai ari ini kita sebut proksi Proksi@LeeKwanYew

Tun Mahathir@Mat Pulau si bacul yang mencipan melarikan diri semasa inquiry kenapa Si Bacul bertindak berseorangan menyerahkan Pulau Batu Putih pada anak Lee Kwan Yew Singapura..!!

“Ramai tidak tahu pada 2 Febuari 2017 bekas Peguam Negara Apandi Ali hantar surat ke ICJ The Hague mohon semakan kehakiman Pulau Batu Puteh. ICJ tetapkan 11 Jun 2018 tarikh pendengaran.

Tetapi pada 14 Mei 2018 (empat hari selepas PH memerintah) Apandi Ali dipaksa bercuti (force leave) dan tempat beliau dipangku oleh Peguamcara Negara (Solicitor General).

28 Mei 2018 (18 hari Tun M jadi PM) Peguamcara Negara hantar surat kepada ICJ tarik balik permohonan semakan kehakiman. Ia tarikh hitam negara.

Ia dirahsiakan. Rakyat hanya tahu bila tempoh merayu tamat. Rupanya Tun M telah batalkan permohonan semakan kehakiman. Apakah Kabinet tahu?

Apa muslihat Tun M @si bacul Mat Pulau .!? .

Bagai ada sesuatu yang membuat Tun Mahathir terpaksa menyerahkan PBP dengah kadar segera sebelum kabinet di bentuk Ketika TS Appandi digantung tugas.

Persoalan, adakah Tun Mahathir membuat seusatu ‘deal’ sulit dengan Singapura?

Persoalan kedua, adakah Tun Mahathir sangat takut kepada Singapura ? atas sesuatu maklumat dipegang oleh Singapura?

Adakah ia berkenaan Jho Low? Adakah ia berkenaan akaun akaun proksi Mahathir? Sampai sekarang Jho Low lesap susah sangat kah tangkap Jho Low.

Susah sangat kah Interpol tangkap Jho Low atau tiada red alert dikemukakan oleh PDRM tterhadap Interpol. Kalau PDRM tidak lapor pada Interpol atad alasan apa..!?

Rakyat sedang memerhati dan menilai Tun dan Kerajaan sekarang semasa pasca PRU 15 akan datang.

Apa pun banyak pihak setuju Tun Mahathir didakwa dan dihukum. Heret si bacul di mahkamah.. PDRM wajib panggil si bacul beri keterangan. AG kena tegas heret si bacul semula inquiry kes Pulau Batu Putih di pejabat AG.

Bagi penyokong Tun Mahathir pula ramai yang tidak faham kepada isu induk kes penyerahan PBP ini.

Mereka berbual berkenaan Malaysia boleh menang atau tidak, berkenaan kos guaman yang mahal dan perkara lain. Ini jauh tersasar, kes bukan berkenaan itu.

Jika Malaysia ada peluang menang kes atau tidak , itu soal lain. Sama ada kos nya tinggi pun bukan isu nya.

Isu induk adalah Tun Mahathir secara bersendirian telah membuat keputusan menyerah PBP , itu isu nya.

Dengan hal ini semua pihak setuju Tun Mahathir di kenakan Tindakan dan hukuman atau sekurang kurang di lucut gelaran “Tun” dari nya.

Tidak kira lah sama ada Mahathir akan cakap dia tidak hairan pada gelaran itu, kerana nyata sekali Tindakan Tun Mahathir ‘tantamount’ sebagai satu pengkhianatan.

Kedaulatan Pulau Batu Puteh tidak bermakna pada Mahathir@Si Bacul.

Rakyat sedang memerhati dan menilai sebelum PRU 15. Maka hasrat rakyat yang terpendam lama untuk melingkupkan Boboi makin kuat dimana melingkup Boboi di PRU 15.

Tanpa sebarang kemenangan Mukhriz Mahathir@Boboi di PRU 15 ini nanti maka secara automatik legasi ini akan melingkup terus dari arena politik Malaysia.

KHALAS

Anonymous said...

Ko tk kenal madey lagi ke? Ble ko buat masalh dgn madey, dia akan cari jln utk balas balik.. Tu yg terjadi antara madey dgn sorg di selatan.. Smpi skrg madey masih bperang dgn org selatan tu hahahaha

Anonymous said...

https://www.icj-cij.org/en/case/170

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails