Saturday, June 11, 2022

Sebut saja 'Nasi Padang Babi', timbulkan kemarahan..

 

Gambar ilustrasi rumah tradisional Minangkabau. (FOTO ANTARA/Aditya Pradana Putra)

KL/IH: Jakarta. Kemunculan Nasi Padang Babi dikatakan telah menyinggung perasaan masyarakat Minangkabau. Mengapa isu masakan ini menimbulkan kemarahan orang Minang?

Seperti yang diketahui, nasi Padang atau masakan Padang secara umumnya memang halal. Padang adalah nama sebuah kawasan di Sumatera Barat yang penduduknya beragama Islam beretnik Minangkabau.

Masakan Padang bukan sahaja terdapat di Sumatera Barat, malah di seluruh Indonesia dan luar negara. Semua masakan Padang adalah halal. Tetapi hari ini terdapat sebuah restoran bernama 'Babiambo Kelapa Gading' di perkhidmatan penghantaran dalam talian, menyediakan nasi babi Padang yang jelas tidak halal.

Seorang anggota DPR dari Sumatera Barat menyatakan 'makanan Padang pertama tidak halal' mengguris perasaan masyarakat Minang, merosakkan etika, dan melanggar budaya. Mana taknya, nasi babi Padang amat menjengkelkan orang Minang.

Nasi Padang Babi memang biadap di Jakarta, ini fakta terkini.Foto: Site/Instagram/GrabFoodMerch. 'tidak halal'.

Humanis Minang dari Universiti Andalas, Profesor Gusti Asnan menjelaskan, kewujudan Nasi Padang Babi menyebabkan beliau tersinggung kerana budaya Minangkabau sinonim dengan agama Islam. Kewujudan nasi Padang yang tidak halal adalah sama dengan mencemarkan budaya Minang yang bercorak Islam.

"Saya rasa Urang Awak patut tersinggung atau marah dengan penamaan masakan Minang dengan Nasi Padang Babi. Saya atau kami bersetuju Minang itu sinonim dengan Islam, jadi simbol dan unsur budaya Minang juga identik dengan Islam," kata Gusti. Asnan kepada detik.com, Jumaat (10/6/2022).

Profesor Gusti Asnan (Sumber: Situs UNAND)

Dia menjelaskan bahawa dia mendapati penamaan Babiambo menyinggung perasaan. Anda lihat, Babiambo bermaksud 'babi saya'. Walaupun sebenarnya Urang Awak (orang Minang) pasti tidak mempunyai babi.

“Penamaan Babiambo lebih menyakitkan,” kata Gusti Asnan.

Dia memastikan tidak ada orang Minang yang bukan Islam. Orang Minang mesti Islam, kalau bukan Islam maka bukan orang Minang. Jika ada orang Minang yang keluar dari Islam maka mereka tidak lagi dipanggil orang Minang dan jumlahnya sangat sedikit.

“Secara umumnya, boleh dikatakan hampir semua orang Minang beragama Islam,” katanya.

Timbalan Ketua Yayasan Pusat Kebudayaan Minangkabau, Hasril Chaniago menjelaskan falsafah 'adat basandi syarak, syarak basandi Kitabullah' yang bermaksud 'adat berlandaskan syariat Islam, syariah berlandaskan al-Quran'.

“Disebabkan itu, masakan Minang mesti halal,” kata Hasril Chaniago yang dihubungi detikcom secara berasingan.

Hasril Chaniago, budayawan Minang. (Dokumen Persendirian Hasril Chaniago)

Di luar masakan Padang, terdapat masakan Cina yang halal, masakan Korea yang halal, atau masakan Manado yang halal. Namun, masakan Padang tidak boleh sebaliknya. Masakan Padang mesti halal tanpa ada versi haram. Jika ada yang hendak menjual makanan haram, maka tidak dibenarkan membawa nama Minang dan Padang. Menurutnya, hidangan nasi Padang Babi mencetus kekecohan.

“Kini kami melalui pelbagai komponen masyarakat Minang dan sedang menyediakan langkah undang-undang,” kata Hasril Chaniago.

Saksikan video 'Pemilik Perniagaan Masakan Nasi Babi Padang Dibawa Ke Balai Polis Kelapa Gading':
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails