Sunday, June 05, 2022

Muslimah, juara dunia silat & lompat bergalah. Patuh syariah?

 

SUKAN

1. Terengganu hadiah lot tanah kepada juara dunia silat

KUALA TERENGGANU: Kerajaan Terengganu menghadiahkan satu lot tanah kepada atlet silat negara, Siti Rahmah Mohamed atas sumbangan mengharumkan nama negara dan negeri dalam sukan silat di persada antarabangsa.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah berkata, lot tanah di kawasan Setiu telah diberikan kepada juara dunia empat kali itu.

“Kerajaan negeri amat prihatin dan sentiasa mengambil berat terhadap atlet negeri ini terutama kepada mereka yang menunjukkan prestasi cemerlang dalam sukan masing-masing di peringkat antarabangsa dan kebangsaan,” ujarnya dipetik laman TRDI.my.

Katanya kejayaan dikecapi Siti Rahmah itu membuktikan Terengganu mampu melahirkan atlet sukan silat negeri pada masa hadapan.

Sementara itu, Rahmah melahirkan kesyukuran kerana akhirnya segala proses mendapatkan tanah itu telah selesai.

“Saya amat berterima kasih kepada kerajaan negeri atas pemberian tanah ini yang pastinya dapat meningkatkan lagi semangat saya dan juga pelapis-pelapis atlet silat yang lain.

“Walaupun saya bersara nanti, akan ada juga peninggalan hadiah ini sebagai kenangan atas pengorbanan saya sebelum ini,” kata pemenang pingat emas dalam temasya Sukan SEA di Singapura 2015 dan Kuala Lumpur 2017 dalam Kelas Putri D dan E.

Siti Rahmah dianugerah Olahragawati Kebangsaan 2016 atas kejayaan yang diraih termasuk bergelar juara dunia kelas Putri E di Kejuaraan Silat Sedunia Ke-17 di Indonesia 2016.

Selain kejuaraan dunia, beliau juga memenangi tiga lagi kejuaraan pada 2016 apabila muncul juara kelas yang sama pada Kejuaraan Silat Antarabangsa Terbuka Belanda pada Ogos selain menang di World Martial Art Championship 2015 dan Kejuaraan Silat Asia Tenggara 2016.

2. Nor Sarah raih emas lompat bergalah wanita. 

Nor Sarah Adi raih emas ke-19 buat kontinjen negara menerusi acara lompat bergalah pada temasya Sukan SEA 2021. Foto Bernama

ATLET lompat bergalah wanita kebangsaan Nor Sarah Adi mencipta kejutan dengan merangkul pingat emas Sukan SEA di Stadium Nasional My Dinh, sekali gus menamatkan kemarau emas 11 tahun bagi Malaysia.

Atlet berusia 22 tahun itu, yang sepatutnya hanya menyertai acara 4x100m wanita pada penampilan sulungnya di temasya dwitahunan itu, muncul juara selepas lompatan terbaik peribadinya dengan ketinggian 4.00 meter (m).

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, semoga sukan di Malaysia 'patuh syariah'!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails