Monday, April 11, 2022

Masih ada yang jujur. Kisah motosikal penumpang.. tapi X PH?

 

Kisah Pemandu Ojek Yang Mengubah Hidupnya Selepas Pulang-balik US$50,000

Kisah yang dialami oleh seorang warga Liberia bernama Emmanuel Tuloe, kisah masakini. Sosok lelaki berusia 19 tahun ini, yang memakai uniform sekolah berwarna biru langit dan berseluar pendek biru tua, kelihatan ganjil di dalam kelas. Pelajar di dalam kelas itu kelihatan enam tahun lebih muda daripadanya.

Tetapi pemuda yang berhenti sekolah sejak sekolah rendah itu sebenarnya kelihatan ceria. Tahun lalu, Emmanuel yang bermati-matian mencari rezeki sebagai pemandu teksi motosikal, menemui segumpal wang bernilai AS$50,000

Wang kertas campuran wang AS dan Liberia. Dia menjumpai wang itu, dalam beg plastik, di tepi jalan. Emmanuel pada masa itu boleh mengambilnya kerana jumlah wang yang hebat ini akan mengubah hidupnya. Tetapi sebaliknya dia memberikan wang itu kepada ibu saudaranya untuk disimpan dan dijaga.

Dan apabila pemilik wang itu meraung dan meminta bantuan melalui bantuan radio nasional, untuk mencari wang itu, Emmanuel segera mengembalikannya.

Diberi ganjaran dengan pelbagai hadiah

Dicemuh oleh sesetengah pihak kerana kejujurannya, orang yang mentertawakannya berkata dia akan mati dalam kemiskinan, tindakannya memberikannya pelbagai hadiah, termasuk kemudahan sekolah di Ricks Institute, salah satu sekolah paling berprestij di Liberia.

Presiden Liberia, George Weah, memberinya AS$10,000. Pemilik sebuah media tempatan turut memberinya wang tunai, dan hadiah lain yang diterimanya, antara lain, daripada penonton televisyen dan pendengar radio.

Dan pemilik wang itu turut menyumbangkan hadiah bernilai AS$1,500 kepada Emmanuel. Di atas semua dan mungkin yang paling ketara, sebuah kolej di AS kemudian menawarkannya biasiswa penuh selepas dia kemudiannya menamatkan pendidikan menengahnya.

'Menikmati disiplin akademik'

Dan itulah yang dia fokuskan sekarang di Ricks, sekolah berasrama penuh yang diasaskan 135 tahun lalu. Pada masa lalu, sekolah ini dikhaskan untuk masyarakat elit Liberia yang berketurunan hamba yang dibebaskan. Merekalah yang akan memainkan peranan besar dalam penubuhan negara.

Bangunan sekolah dua tingkat itu terletak di dalam kompleks yang indah, kira-kira 6km dari pantai Atlantik.

“Saya menikmati aktiviti di sekolah, bukan kerana Ricks mempunyai nama besar, tetapi kerana disiplin akademik dan nilai moralnya,” kata Emmanuel sambil ketawa. Dia bermain dengan kolarnya sambil berkata.

Seperti kebanyakan kanak-kanak Liberia dari latar belakang luar bandar yang miskin, dia terpaksa berhenti sekolah pada usia sembilan tahun, untuk mendapatkan wang untuk menyara keluarganya. Ini berlaku sejurus selepas bapanya meninggal dunia dalam kemalangan dan dia pergi tinggal bersama ibu saudaranya.

Dia kemudian menjadi pemandu teksi motosikal beberapa tahun kemudian.
Sekolah Ricks yang berprestij terletak di tanah subur di barat ibu kota Liberia, Monrovia. (BBC)

Setelah sekian lama meninggalkan sekolah, dia kini memerlukan banyak sokongan di sekolah baharunya. Apabila Emmanuel mula-mula menyertai darjah enam "dia berasa sedikit lemah; dia tidak boleh bercakap dengan bebas di dalam kelas, tetapi kami membantunya hari demi hari", kata guru kelas Tamba Bangbeor kepada BBC.

"Secara akademik, dia datang dengan asas yang rendah, jadi kami cuba meletakkannya dalam program tambahan akademik. Itu membantunya."

Dia kini mempunyai enam tahun untuk melalui sekolah menengah dan akan berusia 25 tahun apabila dia tamat pengajian. Namun begitu, dia tidak kisah perbezaan umur dengan rakan sekelasnya dan menyifatkan mereka sebagai "mesra".

Emmanuel turut menikmati suasana di asrama sambil berkata "kehidupan asrama adalah baik kerana ia adalah satu cara untuk belajar hidup bersendirian suatu hari nanti".

Pada masa hadapan, dia ingin belajar perakaunan di kolej "sebagai persediaan untuk membantu menguruskan penggunaan wang negara".

Kebijaksanaan dan kejujuran beliau dilihat sebagai contoh ikutan dalam negara di mana rasuah berleluasa dan pegawai sering dituduh mencuri wang negara.

'Bersikap jujur itu baik'

Mengimbas cemuhan sesetengah pihak kerana memulangkan wang itu, dia mengakui dia boleh menggunakannya untuk memperbaiki kehidupannya, "tetapi ia tidak akan memberi saya peluang yang saya ada sekarang".

Emmanuel berterima kasih kepada Tuhan kerana memberinya tabung hadiah dan dia juga "terima kasih kepada ibu bapa saya kerana mengajar saya untuk jujur".

"Dan pesanan saya kepada semua orang muda ialah: Kejujuran itu baik; jangan ambil apa yang bukan milik kamu." Guru-guru di sekolah Ricks menghargai kehadiran Emmanuel.

"Dia bukan sahaja memberi manfaat kepada sekolah kami daripada kejujurannya, dia juga penjaga gol simpanan untuk pasukan bola sepak sekolah," kata Bangbeor.

Emmanuel adalah peminat tegar Chelsea, yang bermain bersama pelajar yang berfikiran sama. Rakan sekelas Emmanuel turut menyambutnya di sana. Bethlene Kelley, 11, memanggilnya "rakan yang baik yang kami kongsi dan ambil berat, kerana dia pendiam dan tidak banyak bercakap. [Dia] setia, hormat dan jujur".

Caleb Cooper, 12, memuji Emmanuel atas tingkah lakunya di dalam bilik darjah dan di asrama.

"Dia tidak mencuri barangan rakannya," kata Caleb sambil ketawa.
"Jika Emmanuel menjumpai sesuatu yang bukan miliknya, dia melaporkannya kepada guru. Jika guru tiada, dia meletakkannya di atas meja mereka," katanya.
Ojek adalah cara biasa bagi anak muda Liberia untuk mencari rezeki. (Imej Getty)

Dan dari kehidupan yang ditinggalkan Emmanuel, pemandu teksi motosikal itu tidak kelihatan cemburu dengan kehidupan barunya. Salah seorang daripada mereka, Lawrence Fleming, 30, memberitahu BBC dia berhenti sekolah pada darjah sembilan dan dia mengikuti kisah Emmanuel dengan teliti.

“Baguslah Emmanuel sudah kembali ke sekolah, kami bersyukur kepada Tuhan untuknya,” katanya.

Berdiri di sebelah Boxer buatan China di persimpangan yang sibuk di Brewerville, barat Monrovia, dia menawarkan nasihat.

"Biarkan dia kekal di sekolah untuk masa depannya dan masa depan anak-anaknya... dia kini mempunyai peluang yang tiada seorang pun daripada kita."

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, masih ada ramai yang jujur, seperti kisah pemandu motosikal penumpang atau ojek ini.. Apa lagi kalau dalam sesebuah kerajaan seperti Malaysia, perlu ada pemimpin jujur dan parti yang jujur!

Contoh adanya negeri yang '0 rasuah' seperti Kelantan negeri 'Serambi Mekah'... Tapi X dalam PH? Itu sebab PH hanya mampu bertahan 22 bulan saja..

3 comments:

Unknown said...

Last2 ph juga kena.. Ha ha ha

Anonymous said...

USAH BERIKAN PAS KEMENANGAN BESAR
Seorang profesional yang menjadi pemerhati politik di Kelantan menghubungi saya, bertanyakan pandangan saya macam mana untuk membaiki dan membela rakyat Kelantan yang berada dalam keadaan kurang selesa dan kesal dengan cara pentadbiran kerajaan Kelantan di bawah Pas kini.
Kedukaan itu makin terasa selepas ketiadaan Tokguru Nik Aziz.
"Profesionalis" = bijakpandai itu masih yakin bahawa Pas Kelantan masih kuat dan mampu mempertahankan kerajaan dalam piraum akan datang. Tentu pendapat pemerhati itu selain melihat Pas menjadi parti "semulajadi" atau parti menjerap di Kelantan, ialah kerana kelemahan pembangkang. Memang pembangkang di Kelantan hari ini seperti tidak berfungsi langsung selain hebuh dalam youtube atau medsos sahaja, sedangkan habuk tak ada.
Kata pemerhati itu, sebelum ini ada orang mengharap Pas akan dilawan oleh Umno dengan melihat kepada tradisi Umnolah lawan kepada Pas di Kelantan selama ini. Tetapi sayang Umno pula katanya seperti saya istilahkan sudah jadi "ramai jantan" dikembirikan oleh Pas di Kelantan.
Kerana situasi itu beliau bertanyakan saya macam mana untuk rakyat Kelantan membela nasib mereka dan terlepas dari belenggu pemerintahan Pas kini. Tegasnya mesti ada sesuatu dilakukan untuk melepaskan rakyat dan suasana terpenjara oleh kerajaan Pas di Kelantan.
Apa dibimbangi dan kesimpulan dibuat oleh pemerhati itu benar, dan saya bersetuju. Pas di Kelantan memang kuat dan ia sudah bersenyawa dengan jiwa orang Kelantan. Apa dinamakan keunikan sifat orang Kelantan itu, dari konteks agamanya "qanaah" (berpuas hati dengan apa yang ada, dan menjadi serigala yang tidak mendapat anggur), juga terbawa dalam penerimaan berpolitik. Sungguh pun begitu ia bukan sesuatu yang rigid sehingga tidak dapat diubah langsung.
Sebelum ini sudah terbukti kalbun rakyat Kelantan boleh dicairkan dari pegangan mereka hasil didoktrininasi oleh Pas tersebut. Bukankah tahun 1978 rakyat Kelantan telah menumbangkan kerajaan Pas? Ertinya, kejumudan rakyat Kelantan itu boleh berubah jika ada arkitek yang mampan.

Unnamed said...

Baiklah untuk menjawab pertanyaan pemanggil itu tadi, saya ada pandangan dan solusi tersendiri dalam hal ini. Saya juga mengakui bukan mudah untuk menumbangkan kerajaan Pas di Kelantan itu. Apa lagi dalam keadaan parti-parti pembangkang bersikap nafsu nafsi menaruh dendam sesama sendiri menjadikan ia makain sukar.
Justeru apa yang perlu dilakukan, bukan menumbang terus Pas, tetapi yang boleh dilakukan mengurangkan kekuasaanya. Ertinya dalam pilihan raya akan datang Pas tidak perlu diberikan kemenangan besar seperti hari ini. Semua kena faham dan ketahui, kenapa Pas menjadi "manggak", ego dan "lembu kenyang" seperti hari ini kerana mereka menang besar. Mempunyai kerusi lebih 2/3 dalam Dun Kelantan. Dengan kuasa itulah mereka bermaharaja lela sehinggakan tidak "berkibas" telinga dengan kritikan dan sunggutan rakyat terus kekal menjadi "kerbau ketiduran di lebuh raya.".
Dengan kuasa itulah menjadikan mereka tidak hairan dengan apa jua bantahan. Dengan kuasa itu juga Pas Kelantan jadikan modal kononnya mereka disokong oleh rakyat Kelantan. Propaganda itu pula ditelan macam jeruk setol.
Makanya kekuasaan besar Pas itu perlu dicaing-caingkan. Mungkin kerana pembangkang dilihat tidak sepadu, Pas boleh diberikan menjadikan kerajaan tetapi dengan kuasa kerusi yang sedikit. Pas tidak boleh dibiarkan menang besar dan rakyat Kelantan perlu menghantar pembangkang ke Dun.
Maksudnya dalam pilihan raya akan datang rakyat Kelantan perlu membuat pilihan bijak. Mereka perlu menggunakan kuasa yang ada dijari mereka untuk menstruktur semula Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelantan. Dalam Dun nanti jangan biarkan ia dimonopoli oleh Pas sebaliknya perlu ada wakil-wakil yang sanggup mengkritik Pas yang waras dan bersikap professional. Yang bukan sahaja berani tetapi tahu berbahas berdasarkan facts and figures.
Kalau untuk memilih wakil begitu dari kalangan parti pembangkang tidak ada, mungkin pilihan boleh dibuat kepada calon-calon bebas yang bertanding yang membawa agenda membela rakyat. Yang mempunyai iktisad pentadbiran yang baik. Untuk ini rakyat Kelantan yang berkemahiran, perlu bersatu, kalau pun untuk tidak menjadi calon tetapi membawa semangat maufakat ini atas kepentingan demi Kelantan. Rakyat Kelantan para profesionalisme berada di luar perlu memberi komitmen dan sokongan.
Kata saya lagi, paling baik kalau permaufakat ini diungguli oleh Umno yang menjadi parti pembangkang terbesar di Kelantan selama ini. Masalah kini Umno juga jadi macam "rambutan jantan" yang tidak yakin kepda diri sendiri. Pemimpin Umno yang ada hari ini dan menguasai Kelantan seperti mabuk ketum tidak tahu menilai diri dan tidak mahu mengambil kesempatan atas kelemahan dan kecacatan Pas. Setengah daripada mereka tertidur dengan daun ketum yang dijirus Pas.
Hanya itu sahaja teori atau formula bagaimana untuk membaiki negeri Kelantan dan membela rakyat yang seperti dinafikan oleh Pas kini. Tidak tahulah saya macam mana citarasa dan perasaan sebenar rakyat Kelantan kalau mereka masih boleh menerima Pas sebagai parti baik sedang pelbagai kepincangan dan penodaan terhadap dasar dan prinsipnya sudah terhakis. Trims.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails