Wednesday, April 13, 2022

Ahli Parlimen (DPR) menonton video lucah semasa mesyuarat..

 

Bendera PDIP (Rifkianto Nugroho/detikcom)

7 Kenyataan PDIP Tentang Anggota DPR Menonton Lucah Semasa Mesyuarat di Indonesia.

Jakarta - Fakta di sebalik video tular yang kononnya anggota Dewan Rakyat Indonesia menonton kandungan lucah semasa mesyuarat terbongkar. Dakwaan bahawa anggota DPR itu daripada puak PDI-P (PDIP) terbukti. Puak PDIP pun dah beri kenyataan.

Video HM menonton kandungan lucah menjadi viral di media sosial. Pada mulanya, tidak diketahui ahli DPR yang menonton video lucah itu ialah HM. Dalam video tersebut, HM dilihat memegang telefon bimbit dengan tangan kirinya. Manakala skrin telefon bimbitnya memaparkan video kononnya kandungan lucah.

Puak PDIP DPR meminta penjelasan daripada ahlinya yang menonton video lucah semasa mesyuarat itu. Puak parti yang membawa lambang lembu jantan moncong putih itu juga telah membentangkan hasil penjelasan kepada umum. Sekurang-kurangnya ada 7 point yang boleh diambil daripada pembentangan Puak PDIP.

7 perkara berikut dirujuk:

(i) Siaran Video di WA

Setiausaha Fraksi PDIP DPR, Bambang Wuryanto, yang mendedahkan hasil penjelasan HM. Menurut ahli politik yang juga dikenali sebagai Bambang Pacul itu, beliau berkata HM ada menerima mesej video.

"Kita tak rasa nak salahkan ini, kan. Kawan-kawan kita terima WA, yang kita klarifikasi dengan puak, terima WA," kata Bambang Pacul kepada wartawan di Gedung DPR, Senayan, Jakarta, Selasa (12/4/2022). .

(ii) HM Reflex Buka WA

Menurut Bambang Pacul, HM secara tidak sengaja telah menonton video lucah semasa mesyuarat. Kepada puak itu, katanya, HM mengakui secara refleks membuka video yang dihantar melalui WhatsApp (WA).

"WA dibuka secara refleks, rupa-rupanya ada video. Video dibuka, isinya bergambar di atas, cret," kata Bambang Pacul.

(iii) Modus Operandi yang boleh diramal

Bambang Pacul menganggap video viral HM menonton lucah sebagai perangkap. Dia meminta ahli berhati-hati membuka mesej WA.

"Kalau awak orang politik, kalau awak orang politik, ini boleh disyaki sebagai modus operandi. Perkara ini perlu saya sampaikan terutama kepada rakan-rakan Ahli Majlis supaya berhati-hati membuka perkara seperti itu. Anda boleh segera ambil gambar, ia sudah menjadi sasaran orang yang masuk, contohnya, "

(iv) HM Menangis

Bambang Pacul turut mendedahkan jawapan HM ketika diminta penjelasan mengenai menonton video lucah. Bambang Pacul menelefon HM hingga menangis.

"Benda-benda macam ni kita agak sensitif. Kesian orang berkenaan menangis. Sampai menangis. 'Saya tak pernah sampai macam ni,' macam mana ada gambar," kata Bambang.

(v) Disyaki Pembunuhan Watak

Bambang Pacul berkata, pihaknya menyokong ada unsur yang bekerjasama untuk membunuh watak HM. Bambang Pacul menilai pembunuhan karakter itu dilakukan kerana anggota DPR merupakan anggota berprofil tinggi.

"Jadi, rakan wartawan, bukan saya ketika itu, tetapi mungkin rakan wartawan bekerja dengan seseorang untuk membunuh watak. Pembunuhan watak. Saya juga dibuli. Sesiapa sahaja boleh diperbodohkan oleh mana-mana ahli. Kerana kami berprofil tinggi, tinggi pegawai negeri. Profil tinggi," katanya.

(vi) PDIP Cadang Tidak Melapor Kepada Polis

Puak PDIP DPR tidak mengesyorkan HM membuat laporan kepada polis. Puak PDIP mengajak kita sama-sama meningkat

"Tak... tak... lapor polis ke? Tak perlulah. Sesama bangsa, beginilah cara untuk tingkatkan tamadun. Anda sebagai felo mana-mana profesion, mari kita tingkatkan ketamadunan anak bangsa. Kerana sebenarnya etika berada di atas undang-undang,” kata Bambang Pacul.

(vii) Tak sanggup nak beri sekatan

Puak PDIP tidak mengenakan sekatan ke atas HM. PDIP merayu kepada semua ahli Majlis supaya berhati-hati agar kejadian ini tidak berulang.

"Sanksi apa? Proses apa ni? Kalau yang diceritakan di atas macam tu, ada hati nak kenakan sekatan? Serius. Kami ni berprofil tinggi, pegawai tinggi negeri. Hati-hati kawan-kawan semua, berhati-hati. . Sekali kita kena agak-agak macam ni, memang menakjubkan," kata Bambang Pacu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ahli Parlimen atau anggota DPR di Indonesia, dikatakan terlibat menonton video lucah semasa mesyuarat.. Kita tidak tahu lucah yang macam mana? Walaupun begitu, kita tak hairan kerana parti 'nya yang terlibat', bukan parti berdasarkan Islam dan mengikut moral secara Islam.

Pada saya 'parti Islam' lain dari 'parti orang Islam'. Parti Islam ialah parti yang memperjuangkan cita-cita perjuangan Islam secara 'syumul' dan menyeluruh. Sedangkan 'parti orang Islam', ialah parti yang disertai oleh orang yang mengaku Islam, walaupun parti itu tidak Islam bahkan kadang-kadang bertindak anti Islam.

Di Malaysia pun banyak parti-parti begitu, sehingga ramai orang-orang Melayu mengaku Islam, atau bukan Islam, tetapi pemimpinnya terlibat atau didakwa dengan kegiatan haram seperti rasuah, rogol pembantu rumah, dadah dan lain-lain.

Akhirnya, dalam PRU 15 akan datang tentukan puak-puak 'korup dan kucing kurap' begitu, tidak dipilih lagi. Pilihlah parti Islam yang mempunyai rekod terbaik '0 rasuah', terbukti semasa puluhan tahun memerintah negeri Kelantan.

Al-hamdulillah!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails