Friday, February 11, 2022

Lagi, larangan bertudung pemain bola sepak pula

 

Gambar hiasan menunjukkan pemain bola sepak wanita berhijab. - Foto REUTERS

Larangan pemain bola sepak Islam bertudung di Perancis dikecam

PARIS: Menteri Hal Ehwal Kesaksamaan Jantina Perancis, Elisabeth Moreno, semalam menyatakan sokongan kepada pemain bola sepak wanita Islam yang berusaha membatalkan larangan pemakaian tudung ketika beraksi.

Peraturan yang ditetapkan oleh Persekutuan Bola Sepak Perancis ketika ini menghalang pemain yang menyertai perlawanan daripada memakai simbol agama yang 'ketara' seperti tudung bagi orang Islam atau 'kippa' bagi orang Yahudi.

Gerakan wanita dikenali sebagai 'les Hijabeuses', yang mengambil tindakan undang-undang terhadap peraturan itu pada November tahun lalu mendakwa berlaku diskriminasi dan pelanggaran hak untuk mengamalkan agama mereka.

"Undang-undang mengatakan bahawa wanita muda ini boleh bertudung dan bermain bola sepak. Di padang bola hari ini, tudung tidak dilarang. Saya mahu undang-undang ini dihormati," kata Elisabeth Moreno kepada stesen televisyen LCI.

Dalam kenyataannya kepada AFP, beliau berkata, wanita sepatutnya dibenarkan mengenakan pakaian sebagaimana yang mereka inginkan.

Dua bulan sebelum pilihan raya presiden Perancis, isu itu menjadi bahan perbincangan utama di Perancis, yang mengekalkan bentuk sekularisme ketat bertujuan memisahkan antara negara dan agama.

Senat Perancis, yang majoritinya anggota parti sayap kanan Republikan, mencadangkan undang-undang melarang pemakaian simbol agama secara jelas dalam semua pertandingan pada bulan lalu.

Namun, ia ditolak Dewan Rakyat pada Rabu lalu, yang mana parti pimpinan Emmanuel Macron, Republic on the Move (REM), dan sekutunya memegang majoriti.

Undang-undang Perancis mengamalkan sekularisme menjamin kebebasan beragama kepada semua rakyat dan tidak mengandungi peruntukan mengenai larangan pemakaian simbol agama di tempat awam, kecuali penutup muka penuh yang diharamkan pada 2010.

Kakitangan di institusi negara itu turut dilarang mempamerkan agama mereka, begitu juga dengan pelajar sekolah.

Ramai ahli politik sayap kanan di Perancis berhasrat meluaskan sekatan ke atas pemakaian tudung, kerana melihatnya sebagai kenyataan politik yang menyokong Islamisme dan menghina nilai diamalkan di Perancis.

Demonstrasi yang dirancang oleh gerakan 'les Hijabeuses' di hadapan Parlimen Perancis pada Rabu diharamkan oleh pihak berkuasa bandar itu atas alasan keselamatan. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kes ini juga adalah lanjutan dari siri keganasan Islamfobia di barat. Harap maklum.

Lihat sebelum ini.. 

3 comments:

Anonymous said...

Barat bantah tudung, tak pelik. Tapi isteri pm ke4 22 tahun tak bertudung. Suami ajib pun tak bertudung. Habis macam mana barat nak sokong tudung. Pemimpin sendiri pun tak martabatkan Islam. Isteri presiden parti keris sekarang bertudung, tapi presiden pulak langgar syariah dengan 47 kes.

Parti legasi komunis pulak sama macam barat. Tak reti hormat orang lain. Dia hormat khinzir jer. Tambah parah bila parti liberal dan parti kuali sokong parti legasi komunis bantai Islam.

Jika sayang Islam dan tanah air, jom pakat sokong pas dan bersatu. Berpakat martabatkan Islam dan tanah air.

Anonymous said...

22 tahun tak beetudung... kikiki..

22 tahun acah acah power Melayu Islamik tak ada power baru nnpk belang sebenar julang seksuality merdeka di Jln TAR..

Ko rase accner...!?

Anonymous said...

Pesan pesan dan nasihat pada orang Melayu PRN Bangsa Johor.

Awas kenyataan lidah bercabang sang fitnah jijik ini. Bila Atok boboi dan legasi nya nak mampos dolu dolu dalam Kerajaan BN@UMNO dan 2 kali Boboi diterajang masuk longkang dari kerusi MB Kedah. Kalah pula jawatan naib presiden dalam pemilihan UMNO maka Atok marah marah pada Bossku maka Tun mintak nyawa pada PKR@PH dan menjelekkan Tun kata DAP okeyy..

Fakta si Boboi pecah rekod 2 kali melingkup dari kerusi MB Kedah belum pernah di buat orang lain kecuali si Boboi.. AMINNN

Bila Atok nak mati sebab tertebuk muka sendiri dalam Pakatan Harapan dolu tuh maka atok mintak nyawa skali lagi. Atok mintak nyawa pada orang Melayu semula dengan jadi acah acah power Melayu Islamik balik dan acah acah power jadi ultra Melayu dan acah acah bermusuh musuhan dengan Parti DAP@LeeKwanYew. Memoir ke 2 atok akan terbit Tun acah acah power kasi hantam sama DAP...!!

Kena ingat cepat cepat yer di mana fakta Tun masa jadi PM ke 7 ultra Melayu ini telah dibaruakan DAP@LeeKwanYew. Hasil jadi barua DAP@LeeKwanYew ialah Pulau Batu Putih yang timbul tenggelam pun Tun sanggup sedekah kan pada Singapura pada anak Lee Kwan Yew.... Sedangkan negara ada fakta untuk di kemukakan ke mahkamah antrabangsa

Fakta semua pemimpin utama dari utara ini ialah kesemua pulau pulau strategik negara depa pi sedekah pada orang asing. Depa juga cuba gadai akidah dng COMANGO Gereja , LGBT, Syiah dan Pluralisme Agama sambil acah acah power jadi ultra Melayu Islamik..

Maka akan mintak nyawa lah Tun kembali dan akan cuba tonjolkan diri sebagai PejWang acah acah power ultra Melayu Islamik semula.. puiii..!!

Momentum Acah acah power Melayu Islamik ini akan berterusan dari PRN Bangsa Johor hingga lah PRU 15 untuk meraih sempati orang Melayu sambil atok berlakon air mata lagi teresak esak menangis hingga keluar air mata buayanya. Kunun nya demi orang Melayu sedangkan matlamat utama atok adalah utk selamatkan Boboi nya dan PejWang.

Bila dah dapat kuasa balik Tun akan buat buat buat lupa dan janji mula dicapati sambil kencing berdiri. Tak cukup dng janji dicapati amalan Tun selterusnya ialah menghina dan caci maki mengutuk bangsanya semula.

Tun akan maki hamun orang Melayu Pemalas, Melayu tak tahu berniaga (yg bodoh berniaga tu anak anak Tun )sambil bailout dan beri projek jota jota pada kroni Cina Malaysia berkiblat pada DAP@LeeKwanYew.

Dalam masa yg sama atok akan balilout perniagaan anak anak nya yang melingkup rugi sambil mengutuk dan menghina orang Melayu...!! Bila untung Tun kata anak anak nya pandai berniaga, bila rugi suma mintak dibailout.. sebenarnya anak Tun lah yang bodoh bangang berniaga.

Masa itu orang Melayu kena lah ingat balik fakta Tun jadi barua DAP@LeeKwanYew dilantik jadi PM ke 7. Hanya dengan angkara seekor Cina Jho Low yg lesap jadi beruang dakwa ex IGP si Bedul lantikan Tun semua orang Melayu dibatuapi dan di adu domba.

Semua orang Melayu sesama bangsa Melayu berantakan bercakaran, berbunuhan sesama sendiri angkara seorang Cina bernama Jho Low.

Kalau Singaura Lee Kwan Yew lansung tak percaya pada orang Melayu Singapura, di Malaysia apa ke sial nya pemimpin Melayu terhegeh hegeh beri muka berlebih lebihan dalam urusan kerajaan pada kaum Lee Kwan Yew@Jho Low ini...!!?

Hanya dengan seekor Cina Jho Low saja semua bangsa Jho Low dari DAP@PAP di Singapura tumpang tepuk tangan sambil ketawa terbahak bahak guling guling bersama kaumnya melihat betapa kebodoh bangangan barua mereka terdiri pemimpin Melayu dlm PH ini bercakaran dan berantakan sesama Melayu.

Persoalan yg timbul bodoh sangat ker orang Melayu nih semua sektor nak bergantung harap pada kaum Jho Low@Lee Kwan Yew dalam semua bidang sedangkan Lee Kwan Yew lansung tak beri muka pada kaum Melayu Singapura dalam setiap urusan negara Singapura..!?

Sifir Tun ini mudah dibaca cari gaduh buat fitnah jijik sampai mati demi selamatkan si Boboi dan legasi Kerala ini. Tetapi ramai orang Melayu mudah lupa dan mudah termakan umpan gula gula beracun Tun ini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails