Saturday, February 12, 2022

Inflasi USA/UK teruk berbanding M'sia. X suka M'sia, beraambus!

 

'Tak suka M'sia, berambus!' Kata Pengomen dalam blog ini..  ya jangan buat sampah di sini..

Anonymous said...

Semalam, Amerika Syarikat umum kadar inflasi negara itu naik ke 7.5% - kadar paling tinggi sejak 40 tahun lalu.

Ini berikutan United Kingdom juga catat inflasi tertinggi sejak 30 tahun lalu.

USA dan UK takde UMNO mahupun BN dan tak ada Bossku. Jadi, tak perlulah pihak sebelah sana nak buat propaganda bahawa harga akan naik bawah UMNO dan BN.

https://youtu.be/j73cjA1IcJw

Kenapa inflasi dunia tiba-tiba naik bukan susah untuk faham.

https://youtu.be/vXeZVFidWRo

Lockdown yang dibuat seluruh dunia pada tahun 2020 dan 2021 telah halang pengeluaran bagi semua jenis komoditi.

Akibatnya, stok bekalan dan stok turun.

Apabila aktiviti ekonomi dibuka semula dan pengguna berebut-rebut membeli semula maka permintaan naik mencanak.

Permintaan yang naik mencanak pada ketika stok sudah kurang menyebabkan harga barang naik dan inflasi mencanak.

Ini adalah dasar asas ekonomi. Mungkin kalau ditanya Anwar Ibrahim dan Mat Sabun sukar nak memahami inflasi ini..!!

Sebab itu, perkara ini sejak tahun lepas dan telah beberapa kali memberi amaran pada kerajaan bahawa inflasi akan menjadi masalah besar dan langkah-langkah serta dasar-dasar proaktif berlu dilaskanakan bagi meredakan tekanan dan menstabilkan harga bagi jangka masa pendek - terutamanya bagi inflasi makanan.

"Jun 2021: Bossku jangka inflasi jadi masalah besar pada bulan mendatang"

https://www.sinarharian.com.my/article/142403/BERITA/Nasional/Najib-jangka-inflasi-jadi-masalah-besar-pada-bulan-mendatang

Langkah-langkah ini juga tidak boleh "short-sighted" dan bukan langkah mudah seperti mengenakan harga kawalan sahaja tanpa menyelesaikan masalah asas sehingga menyebabkan bekalan terganggu dan berkurangan.

"Kawal harga tak selesai masalah, kata Bossku susulan harga ayam, telur naik"
https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/11/22/kawal-harga-tak-selesai-masalah-kata-najib-susulan-harga-ayam-telur-naik/

Walaupun kadar inflasi dan tekanan harga adalah masalah seluruh dunia, ini tidak bermakna kerajaan tidak boleh cari langkah kreatif bagi mengurangkan tekanan bagi ekonomi tempatan.

WSJ kata Malaysia negara korup link bawah ini negara mana yang korup kehidupan mereka

This is United State of America..link woww terbaek make USA great again (wajib tonton)

https://youtu.be/yRWmKh13b50

link atas ni haah.

Human right sangat lah kann..! Tak payah nak gebang inflasi di USA dan United Kingdom lebih teruk berbanding Malaysia.

https://youtu.be/ZE48c4QeUSw see link..!!

Siapa yang tak suka Malaysia sila berambos ke Amerika Sarikat..!!

8 comments:

lekabu said...

negara ni bapak kau punya ke

Anonymous said...

klu nak berbalas hujah nak berbalaz berpantun moh ke blog pakkarmu.blogspot , bankami blogspot, wfauzdin blogspot ...


khalas

Anonymous said...

Negara ni demokrasi. Boleh jer kalau nak keluar. Tiada larangan pun. Nyesak jer kat sini.

Anonymous said...

Parti PejWang menurut sumber yang perolehi, dikhabarkan tidak sampai 2,000 orang sahaja yang menyertai Parti PEJUANG pimpinan Tun Mahathir. Sampai sekarang tiada cawangan dan bahagian PrjWang di Malaysia.

Ketika Tun Mahathir memimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) , juga tiada penghijraaan beramai ramai ahli UMNO seperti didakwa.

Maklumat dari sumber yang rapat dengan seorang ahli Parti PEJUANG menyatakan mereka masih lagi berusaha mendapat lebih ramai ahli dari jumlah yang ada pada waktu ini. Tapi sangat sukar dan gagal sama sekali.

Berkongsi pentas bersama MUDA Syed Sadiq pun gagal menarik minat orang Melayu menyertai PPBM , apatah lagi apabila Tun Mahathir membuka Parti Pejuang tanpa mereka mereka ini.

Ada juga para pemerhati politik berpendapat bahawa Tun Mahathir sengaja tidak mengiatkan pencarian ahli kerana memiliki Plan B selepas PRU15.

Tun Mahathir dikatakan hanya menunggu pemenang pemenang kerusi dari parti lain sahaja lalu membuat bida beratus juta tunai tanda jadi sokongan.

PEJUANG hanya perlu “retain” beberapa kerusi sahaja untuk jadi releven dalam Parlimen.

Dipercayai kerusi Jerlun dan Langkawi sahaja akan cuba dipertahan dan dimenangi untuk tujuan ini.

Atau mana mana kerusi yang ditandingi Tun Mahathir dan anaknya Mukhriz, selain kerusi yang sedia ada Tun kira itu tidak penting. Yang penting Boboi mesti diselamatkan dan kelihatan relevan dalam politik negara.

Antara dalam Plan ini adalah PEJUANG berharap kedua pihak Barisan Nasional , Pakatan Harapan atau Perikatan semua menang seimbang lalu memerlukan kerusi “Top Up’ untuk menjadi kerajaan , maka disini lah PEJUANG akan muncul membuat tawaran dengan kerusinya bersama sebuah Parti dari Sabah dengan bersyarat.

Antara syarat adalah Mukhriz mesti diselamatkan diselitkan. Sejarah boboi dua kali melingkup dari kerusi MB Kedah dan mrlingkup bertanding jawatan dalsm UMNO dengan mudah jadi kerisauan Tun dan legasi nya.

Punca kenapa PejWang tiada sambutan sebab Tun sambil gentel telo labuhnya senang lenang beri Pulau Batu Putih milik bangsa Johor pada anak Cina Lee Kwan Yew pada Singapura. Bangsa Johor cukup meluat dan sangay benci jika nama Lee Kwan Yew diucapkan pada mereka. Dua pulau strategik milik bsngsa Johor di berimilik pada Singapura olrh pemimpin Utara dari negeri Kedah Lama. 22 tahun 22 bulan rakyat dikencing oleh konon betsifat ultra tapi akhir nyawa jadi barua DAP@LeeKwanYew.

Malah kerja keras mendapat ahli lebih giat diushakan dikawasan Langkawi ternyata gagal sama sekali. Lingkupkan boboi maka melingkupnlah legasi barua DAP@LeeKwanYew ini.

Anonymous said...

Mca tuan umno. Mca sergah umno, umno terus beri kerusi majoriti melayu.
Hapuskan parti liberal

Anonymous said...

Mahathir akan Kacau semua Orang kecuali Zeti dan keturunan penyamunnya.

Jika wang 1MDB masuk akaun Bossku atas nasihat ex Gabnor Bank Negara Zety satu kesalahan. Kenapa pula RM700 juta wang 1MDB masuk akaun keluarga Zeti menjadi tidak salah dan tidak didakwa pula? Tak ke bangang nama nye tu..!?

Sudah terdedah secara tidak langsung mengenai hampir keseluruhan komplot 1MDB, SRC dan lain-lain penipuan berskala mega oleh dua individu bernama Low Taek Jho atau Jho Low dan bekas Ketua Pegawai Eksekutif SRC International Sdn Bhd iaitu Nik Faisal Ariff Kamil.

Jika fitnah sebesar ini berani dilakukan oleh Tun Mahathir dan Pakatan Harapan akan datang, bayangkan apa lagi apa yang telah dan akan mereka fitnah. Bayang kan pada siapa rakyat nak harapkan jika pemimpin haprak macam ini jadi pemimpin.

PRN Johor MCA mesti tanding dikawasan kaum Cina. Menang lawan DAP baru ada rasa hormat kawan dan lawan..

Negara dah macam celaka broo..

Anonymous said...

Zeti lg..

Anonymous said...

RM700 juta dlm akaun AMLA dlm keluarga ko kata Zety lagi...!?

RM700 juta broo bukan tujuh ratus hengget...brooo..

Bodooo bodooo. AMLA lagi tuu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails