Thursday, January 27, 2022

Lagi Islamfobia 'syaitan barat' untuk hancurkan Afghan ..

 

Puluhan wanita Afghanistan mengadakan tunjuk perasaan memprotes sekatan ke atas Taliban dan menyeru Barat untuk membebaskan pembekuan aset negara ketika krisis kemanusiaannya semakin mendalam. - Foto AGENSI

Konon 'Perhimpunan wanita Afghanistan dalam protes yang diluluskan Taliban'. Tapi apa sebenarnya tuntutan wanita Afghanistan?

KABUL: Puluhan wanita Afghanistan berhimpun di Kabul hari ini dalam tunjuk perasaan memprotes sekatan ke atas Taliban dan menyeru Barat untuk membebaskan pembekuan aset negara ketika krisis kemanusiaannya semakin mendalam.

Sejak mengambil alih kuasa pada bulan Ogos, Taliban telah bertindak keras terhadap demonstrasi yang berbeza pendapat sambil mengekang protes yang tidak menyokong pemerintahan Islam keras mereka.

Hari ini, pejuang Taliban menyaksikan kira-kira 100 wanita - ramai yang memakai burqa menutupi badan - berkumpul di hadapan kedutaan Amerika Syarikat (AS) yang ditinggalkan di ibu negara Afghanistan.

Beberapa orang memegang sepanduk bertulis: "Kami wanita Afghanistan menyokong Emiriah Islam," merujuk kepada nama yang diberikan oleh Taliban untuk rejimnya.

Sepanduk juga menyeru Washington untuk membuka akses kepada AS$9.5 bilion (RM39.81 bilion) dalam aset bank pusat Afghanistan, yang terhenti apabila kumpulan Islam itu merampas kuasa berikutan penarikan tergesa-gesa tentera pimpinan AS tahun lalu.

Sejak Taliban kembali berkuasa, mereka telah bergelut dengan krisis kemanusiaan yang semakin meningkat.

Bantuan asing yang mewakili kira-kira 80 peratus daripada bajet negara dihentikan semalaman dan lebih separuh daripada penduduk menghadapi kelaparan musim sejuk ini, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

"AS harus segera melepaskan wang Afghanistan," kata Basri Deedar, pengetua sekolah perempuan dan penganjur perhimpunan itu.

Demonstrasi hari ini diadakan sehari selepas delegasi Taliban mengakhiri lawatan penting ke Norway, mencari bantuan untuk menangani krisis kemanusiaan.

Ia adalah lawatan pertama Taliban ke negara Eropah sejak mengambil alih kuasa.

Semasa perbincangan di Oslo, pegawai Barat dengan jelas mengaitkan penyambungan semula bantuan dengan layanan Taliban terhadap wanita.

Hak wanita diinjak-injak semasa rejim pertama Islam dari 1996 hingga 2001, dan sambil menjanjikan pemerintahan yang lebih lembut kali ini mereka telah memperkenalkan sekatan lebih ketat ke atas perjalanan, kerja dan pendidikan.

Sementara itu, pejuangnya telah menyuraikan protes secara paksa oleh wanita yang menuntut layanan sama rata.

"Masyarakat antarabangsa tidak seharusnya menggunakan hak wanita sebagai alasan untuk mengganggu warga Afghanistan," dakwa Deedar.

"Mereka yang bertindak bertentangan dengan nilai-nilai Islam dan kebangsaan negara bukanlah wakil wanita Afghanistan.

"Minggu lalu dua aktivis wanita yang telah memprotes Taliban telah hilang dari rumah mereka. Taliban telah menafikan menahan mereka. - AFP

Komen Weblog Ibnu HasyimIslamfobia barat tetap diteruskan untuk hancurkan Afghanistan.  Konon 'Perhimpunan wanita Afghanistan dalam protes yang diluluskan Taliban'. Tapi sebenarnya tuntutan wanita Afghanistan bila meneliti tulisan bercelaru di atas adalah:

(i) 'tunjuk perasaan memprotes sekatan ke atas Taliban.'

(ii) 'menyeru Barat untuk membebaskan pembekuan aset negara ketika krisis kemanusiaannya semakin mendalam.'

(iii) Beberapa orang memegang sepanduk bertulis: "Kami wanita Afghanistan menyokong Emiriah Islam," (mahu kerajaan Islam)

(iv) Sepanduk juga menyeru Washington untuk membuka akses kepada AS$9.5 bilion (RM39.81 bilion) dalam aset bank pusat Afghanistan. 

(v) "Mereka yang bertindak bertentangan dengan nilai-nilai Islam dan kebangsaan negara bukanlah wakil wanita Afghanistan..."

Lagi Islamfobia 'syaitan barat' untuk hancurkan  Afghan  ..

Kesimpulan

Di Malaysia ada puak-puak anti Islam yang menyalin balik kegiatan Islamfobia di barat, melaksanakan di sini, untuk menutup kegagalan dan kejahilan mereka, yang bersembunyi dibawah tempurung sempit perkauman kecinaan komunis yang sia-sia..

Sekian, harap maklum.

1 comment:

Anonymous said...

Iblis dan syaitan telah bersumpah untuk memusnahkan umat Islam dengan pelbagai taktik kotor.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails