Saturday, November 06, 2021

Deepavali &Ramlah 'bergelek'.. Bila patuh syariah?

 

Ramlah diberi penghormatan menyanyikan tiga lagu popularnya, Siapa Yang Bersalah, Di Ambang Pintu Kasih dan Selamat Jalan Romeo di pentas ABPBH 34

HALAMAN HIBURAN

1. Ramlah 'bergelek' atas pentas ABPBH 34


KUALA LUMPUR: Bagaikan satu kehilangan, itulah yang dirasakan penyanyi bersuara lunak merdu, Ramlah Ram, 56, apabila hampir dua tahun tidak menjayakan persembahan pentas secara terbuka ketika seluruh dunia diserang pandemik COVID-19.

Selama 36 tahun bergelar penyanyi, tidak pernah pun kerjaya nyanyiannya terhenti, malah, saban minggu sibuk dengan undangan persembahan. Namun, ia sebaliknya berlaku pada era pandemik.

Undangan penganjur, BH bagaikan bulan jatuh ke riba apabila membuka peluang kepada penyanyi yang popular menerusi lagu Kau Kunci Cintaku Dalam Hatimu itu muncul atas pentas malam kemuncak Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-34 bagi menyemarakkan segmen persembahan.

Dibawa oleh penaja utama, Xiaomi, ABPBH 34 akan disiarkan secara langsung oleh TV3 dari Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTC KL) pada 13 November depan.

Begitulah hebatnya layanan ke atas artis-artis wanita di Malaysia.

2. Filem web animasi Deepavali 'Akka' sentuh jiwa penonton. 

BAGI mereka yang menyambut perayaan Deepavali, kolam mempunyai kepentingan budaya yang besar. Lihat gambar di atas.

Corak geometri kolam bukan sahaja menampilkan karya seni yang cantik malah melambangkan keberuntungan serta mengundang kebaikan dan kemakmuran sesebuah kediaman.

Selain itu, ia turut dipercayai dapat menghalang roh jahat atau petanda buruk.

Secara lazimnya, kolam menjadi tarikan ketika musim perayaan Deepavali kerana ia merupakan saat keluarga dan sahabat handai merapatkan ikatan perhubungan sekali gus memeriahkan sambutan pesta cahaya.

Bagi menyebarkan mesej kecintaan dan kebersamaan, PETRONAS tampil dengan sebuah filem web animasi berjudul 'Akka' yang menekankan kepentingan kasih sayang dan mencari cahaya di saat sukar ini.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Ini, persembahan Deepavali dan Ramlah 'bergelek'.. untuk tuntunan awam. Tertanya-tanya juga di hati umat Islam Malaysia, bila akan berlaku peraturan 'makruf' dalam hiburan, patuh syariah di negara umat Islam sendiri?

Jangan dilayan sangat puak-puak 'barua' dan 'penjilat juboq tak basuh' kepada keturunan pendatang, baru dapat segenggam beras, dah berlagak 'lebih tuan dari tuan'. Cess!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails