Tuesday, October 12, 2021

Media barat terus papar keburukan putera Raja Salman Saudi..

 

Mohammad Salman memiliki rumah dan lukisan termahal di dunia selain mempunyai hubungan rapat dengan tokoh berpengaruh. - FOTO The Sun

Kenali Mohammad Salman

LONDON: Proses ambil alih kelab Newcastle United oleh pemilik dari Arab Saudi yang sebelum ini tertangguh akhirnya selesai selepas negara Teluk itu menarik semula larangan terhadap saluran penyiaran sukan dari Qatar, beIN Sports.

Dana Pelaburan Awam (PIF) Arab Saudi yang menyumbang dana terbesar milik Mohammad Salman, kini memiliki 80 peratus saham kelab itu.

Tetapi siapa Mohammad Salman, yang sanggup berhabis 305 juta pound (RM1.74 bilion) membeli pasukan Liga Perdana Inggeris itu?

Beliau adalah putera Raja Salman Abdulaziz Al Saud yang mana keluarganya dikatakan memiliki kekayaan bernilai sekitar £1 trilion (RM5.7 trilion).

Ini bermakna Mohammad, 34, mempunyai selera besar untuk membelanjakan wangnya.

Majalah Playboy melaporkan beliau menghabiskan ratusan juta ringgit sebelum ini untuk membeli kapal layar mewah, rumah di Perancis dan beberapa lukisan menakjubkan ketika menjalani kehidupan mewah.

Ini bermaksud dia juga mempunyai kenalan berkedudukan tinggi termasuk di Rumah Putih - yang mana dia bertemu dengan mantan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump yang digelarnya sebagai kawan.

1. Rumah termahal di dunia

Pada 2015, dunia merasa kagum apabila pembeli yang tidak disebut nama membeli 'istana' mewah bernilai £230 juta (RM1.3 bilion) di bahagian barat Perancis.

Pada masa itu, ia dicatatkan sebagai penjualan termahal di dunia.

Dua tahun kemudian, laporan muncul bahawa pembeli itu adalah Mohammad yang jatuh cinta dengan Chateau Louis XIV seluas 50,000 kaki persegi ketika dalam lawatan kerjanya.

Tempat penginapan itu mempunyai 10 bilik tidur, kolam renang di bahagian dalam dan luar, perpustakaan dan dikelilingi akuarium.

2. Kapal mewah Serene

Tidak takut mengeluarkan wang tunai, Putera Mahkota ini dilaporkan menyerahkan £380 juta (RM2.1 bilion) kepada hartawan Russia, Yuri Shefler untuk membeli sebuah kapal mewah pada 2015.

Serene adalah salah satu kapal terbesar di dunia, dengan panjang keseluruhan 439 kaki 4 inci dan lebar 60 kaki.

Namun, baru-baru ini ia mengalami kerosakan ketika berlayar di kawasan cetek di Laut Merah.

3. Lukisan Da Vinci

Seperti kebanyakan orang kaya, Mohammad sangat menyukai seni. Namun, ada misteri mengenai perkara ini.

Pada 2017, dilaporkan bahawa seseorang membeli lukisan Leonardo Da Vinci yang jarang berlaku dengan harga £340 juta (RM1.9 bilion) bagi pihak Putera Mahkota.

Jumlah itu menjadikan karya seni Da Vinci, Salvator Mundi sebagai penjualan lukisan paling mahal yang pernah ada.

Laporan itu dinafikan oleh pelelong dengan lukisan berkenaan kini berada di muzium Louvre di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE).

4. Hubungan bersama Trump

Anda tidak akan berada lebih tinggi daripada Rumah Putih. Putera Mahkota mengembara ke seluruh dunia untuk perniagaan politik, bertemu dengan beberapa individu yang memiliki pengaruh terbesar di dunia.

Donald Trump mungkin terkunci dalam perbalahan dengan masyarakat Arab Saudi mengenai kehilangan wartawan, Jamal Khashoggi yang dibunuh pada 2018, namun Mohammad menawarkan sokongan kepadanya.

Dia mengunjungi bekas Presiden AS itu untuk membincangkan larangan yang dibuat negara Islam ketika itu.

Selepas pertemuan itu, Putera Mahkota mendedahkan bahawa dia menganggap Trump sebagai teman sejati umat Islam di seluruh dunia.

5. Empat isteri

Mohammad menjalani kehidupan yang sangat peribadi.

Dia dikatakan berkahwin dengan Sarah Mashhoor, yang dikenali sebagai 'Barbie Princess' pada 2008 dan mereka mempunyai empat anak.

Namun, dia tidak membawanya dalam lawatan kerja.

"Saya mahu anak-anak saya menjalani kehidupan yang sangat normal daripada tumpuan, tekanan politik dan perhatian," katanya pada sidang media bersama Presiden Perancis, Emmanuel Macron pada April 2018.

"Saya mahu mereka menjalani kehidupan yang sangat normal, dan isteri saya mahukan perkara sama," tambahnya.

Laporan di tanah airnya mendakwa bahawa dia mempunyai empat isteri - namun, perkara itu tidak pernah disahkan. - AGENSI

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Media barat terus memaparkan keburukan putera Raja Salman Abdulaziz Al Saud yang mana keluarganya dikatakan memiliki kekayaan bernilai sekitar £1 trilion (RM5.7 trilion).

Contohnya, majalah Playboy melaporkan kerakusan beliau menghabiskan ratusan juta ringgit sebelum ini untuk membeli kapal layar mewah, rumah di Perancis dan beberapa lukisan menakjubkan ketika menjalani kehidupan mewah.

Apa tujuan mereka? Hal inilah yang perlu kita sedari. Mengambil contoh kepimpinan dalam Islam ialah Nabi Muhammad SAW. Bukan kepimpinan yang tidak mengikut cara Islam, seperti ditonjol-tonjolkan.


Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.



1 comment:

Anonymous said...

Walau pun Putera Arab ni bodoh bangang perabis duit utk lukisan bangang tu dari beri duit pada asnaf palestine dan muslim tertindas nampak tak media barat atau media yg tunduk pada barat seperti Media di Singapura saling melaga laga membatu api sesama islam sambil buat persepsi buruk pada org islam.

Awas di Malaysia banyak barua dan walaun suka kutip berita sampah fiynah jijik utk membatu api buat fitnah persepsi sesama islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails