Tuesday, October 12, 2021

Lagi bukti DAP gagal. P.Pinang, penduduk menderita hidu bau najis babi

 

R GOOVINTAN menunjukkan parit yang dipercayai dicemari najis babi yang dilepaskan dari ladang ternakan berdekatan di Kampung Jawi, Sungai Bakap, Nibong Tebal. FOTO Nur Izzati Mohamad

Penduduk menderita hidu bau najis babi

Nibong Tebal: Sebahagian penduduk Kampung Jawi, Sungai Bakap di sini, mendakwa menderita dengan ancaman banjir kilat dan bau busuk najis yang berpunca dari kandang babi berdekatan.

Keadaan bertambah buruk apabila kediaman mereka turut bergenang dengan najis babi setiap kali berlaku banjir kilat.

Penduduk, R Goovintan, 45, berkata masalah itu berpunca daripada sistem perparitan di kawasan itu susulan kandang babi yang membuat kerja naik taraf tidak mengikut spesifikasi.

"Dua bulan lalu berlaku banjir kilat paling teruk apabila air naik sehingga 0.5 meter sehingga habis rosak semua perabot dan peralatan elektrik yang menyebabkan kami kerugian ribuan ringgit.

"Lebih teruk, susulan banjir kilat itu kami terpaksa menghidu bau busuk akibat najis babi dari kandang berdekatan rumah," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Katanya, walaupun ladang ternakan babi sudah berpuluh tahun berada dalam perkampungan itu namun tidak berlaku masalah serius sebelum ini.

"Bagaimanapun selepas ada kandang babi baharu yang siap dinaik taraf pada Disember lalu didapati masalah perparitan menjadi semakin serius yang akhirnya menyebabkan penduduk berdepan masalah pencemaran bau," katanya.

Seorang lagi penduduk, P Seeta, 32, berkata dia mendakwa mengalami gatal kulit selepas terkena air yang dicemari najis babi.

"Bukan sahaja habis semua barang rosak tetapi kulit saya juga gatal dan hendak termuntah kerana bau yang amat busuk.

"Tolonglah pihak bertanggungjawab tampil melihat situasi yang berlaku di kampung ini dan cari jalan untuk selesaikan isu ini," katanya.

Sementara itu, Sahabat Alam Malaysia (SAM) menggesa kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan agensi berkaitan supaya mengambil maklum masalah pencemaran alam sekitar yang membabitkan ladang ternakan babi di perkampungan berkenaan.

Presidennya, Meenakshi Raman berkata, melalui temubual bersama penduduk setempat memaklumkan masalah pencemaran sudah lama berlaku namun tidak mendapat perhatian walaupun beberapa kali perkara itu dibangkitkan.

Katanya, penternak atau pemilik ladang terbabit juga enggan memberi kerjasama walaupun tahu bahawa penduduk rasa tidak senang dengan keadaan terbabit.

"Dalam masa yang sama penternak terbabit juga telah menaik taraf bangunan ternakan tanpa memikirkan soal sistem pengairan hingga menyebabkan kawasan rumah dinaiki air.

"SAM juga difahamkan kira-kira 300 ke 400 orang penduduk di kawasan ini merungut dengan masalah bau busuk dari ladang ternakan terbabit ditambah pula jarak kediaman dengan bangunan ternakan dianggarkan 200 ke 300 meter sahaja dan yang paling dekat sekitar 10 ke 50 meter.

"Disebabkan itu, mereka menyuarakan masalah ini agar suara mereka didengari oleh pihak berkenaan dengan mengambil langkah-langkah membendung masalah pencemaran ini dari terus berlarutan," katanya.

Komen Weblog Ibnu HasyimLagi kisah babi di Pulau Pinang. Penduduk menderita hidu bau najis babi. Jangan sampai Pulau Pinang digelar 'negeri busuk tahi babi' di Malaysia. Bukti antara kegagalan DAP. 

.. 

2 comments:

Anonymous said...

TOKONG KENYANG PERUT MAKAN BABI
PENDUDUK SEKITAR SEDUT TAIK HARI2
BUSUK YA AMAT WAHAI BARUA DAN YB
ADA DEPA KISAH CIFUT BABI GELARAN DIBERI


KIKIKIKI..

#CIFUTBABITUMAKSUDNYAAPAYA

zack said...

Mat sabun penjilat Dap kata rela makan babi dgn guan hen dari bekerjasama dgn umno, kerahkankan semua ahli2 AMANAH turun p.pinang makan babi biar tak tinggal seekor pun, selesai masaalah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails