Saturday, February 06, 2021

Palestin: ICC takut Israel/AS? Macam lantik peguam zaman PH 22 bulan?

 

ICC buka laluan siasatan jenayah perang di wilayah Palestin ditakluki Israel

THE HAGUE: Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) semalam memutuskan bahawa ia memiliki bidang kuasa ke atas situasi di wilayah Palestin yang ditakluk, sekali gus membuka laluan untuk tribunal itu membuka siasatan jenayah peperangan.

Sebelum ini pendakwa raya ICC, Fatou Bensouda, memohon pendapat undang-undang daripada mahkamah itu sama ada bidang kuasanya menjangkau kawasan ditakluki Israel, selepas mengumumkan pada Disember lalu bahawa beliau mahu memulakan satu siasatan penuh.

Susulan itu, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, mengecam ICC dengan mendakwa ia adalah 'badan politik'.

Amerika Syarikat (AS) pula menyuarakan 'kebimbangan serius' terhadap keputusan terbabit, manakala Palestin menyifatkannya sebagai 'kemenangan untuk keadilan'.

Menurut ICC dalam satu kenyataan, barisan hakim 'memutuskan dengan majoriti bahawa bidang kuasa mahkamah itu dalam situasi di Palestin meluas hingga ke wilayah ditakluki Israel sejak 1967, iaitu Gaza dan Tebing Barat, termasuk Baitulmaqdis Timur.'

Palestin adalah negara anggota mahkamah itu selepas menyertainya pada 2015, namun Israel bukan ahli.

Menurut mahkamah itu lagi, ia bukan satu keputusan atas 'kenegaraan' Palestin tetapi berikutan kedudukannya sebagai negara anggota bawah Statut Rome yang mendasari ICC.

"Kamar ini bukan memberi keputusan atas satu pertikaian sempadan bawah undang-undang antarabangsa, serta bukan melakukan pra-pengadilan terhadap persoalan mengenai sebarang persempadanan pada masa depan," katanya.

Disember lalu, Bensouda menggesa supaya siasatan penuh dilakukan berhubung isu berkenaan selepas siasatan awal dijalankan selama lima tahun.

Pejabat beliau memaklumkan, pihaknya mengalu-alukan kejelasan kehakiman itu dan akan menentukan tindakan seterusnya dengan berlandaskan mandat bebas serta tidak memihak. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim

ICC, mahkamah jenayah antarabangsa kononnya, dalam satu kenyataan, barisan hakim telah menyimpulkan:

(i) 'memutuskan dengan majoriti bahawa bidang kuasa mahkamah itu dalam situasi di Palestin meluas hingga ke wilayah ditakluki Israel sejak 1967, iaitu Gaza dan Tebing Barat, termasuk Baitulmaqdis Timur.'

(ii) Palestin adalah negara anggota mahkamah itu selepas menyertainya pada 2015, namun Israel bukan ahli.

Tetapi ICC tak boleh buat apa-apa. Takut dengan Israel dan AS? 

Nak jadi macam Malaysia semasa  pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara ketika pemerintahan Pakatan Harapan (PH) pegang 22 bulan?

Sekian.

17 comments:

Anonymous said...

Kah355x!
Dah tua bangka pun mentaliti sampah!

Kalo walaun tu aku paham la sbb dah mmg bahlol. Ni si tua nk mampus pn sm je. Pangai cam haramn!

Anonymous said...

Parti Islam ini mendukung penubuhan negara dan undang-undang Islam serta pernah mencipta kontroversi melalui "amanat Haji Hadi" yang dikeluarkan pemimpinnya, Abdul Hadi Awang pada 1981.

Antara amanat itu berbunyi PAS menentang Umno kerana parti itu menggekalkan perlembagaan penjajah, undang-undang kafir dan mengekalkan peraturan jahiliah.

Anonymous said...

Yg mana lebih mudharat umno atau dap. Umno rasuah, dap aqidah kafir. Jika dua2 mudharat, pilih yg kurang mudharat. Liberal pun seumpama dap.

Anonymous said...

Pengkhianatan Tertinggi Terhadap Negara Oleh Mahathir Atok Sial.

Kenapa sejak seminggu nih Tun gelabah tetek semacam yerr..!?

PM7 Atok Sial…Mengaku Bahawa Dia Lah Pengkhianat Sistem Kehakiman dan Pemerintahan Negara… Pengkhianat Orang Melayu dan Umat Islam…Pengkhianat Rakyat Seluruhnya…Terbukti Dalam Buku Tommy Thomas dan Jawapan Balas Mahathir Atok Sial...

Kerala vs Kerala Melayu di maki hamun

Anonymous said...

Bengong

Anonymous said...

Kenapa meroyan? Tun x layan kamu ke?

Anonymous said...

Israel akan hancur akhirnya bersama Liberal n LGBT

Anonymous said...

Bila berhampiran dengan api, bahangnya meresap dalam badan. Bila berhampiran dengan dap, kekufurannya mencarik iman.

Anonymous said...

Baik duduk dekat UEL

Kau betul aku salah said...

Duduk dengan pas..terasa bahang Mercedes yg mencucuk..senak baunya sbb duit dari darah dan keringat rakyat kot?

Anonymous said...

Bila hampir dgn ustaz jadian, blh tgk tetek bini org..blh layan pondan leena..

Anonymous said...

Duduk dekat DAP n Liberal mulut makin PUAKA

Anonymous said...

Lagi2 dap
Walaaun bodoh

Anonymous said...

Mudah je dalil. Oleh kerana lebai sokong perjuangan Nabi, maka Nabi pun sokong lebai. Tak kisahlah lebai kencing nak buat hudud ke, RUU 355 ke, nak tambah cabutan judi ke, nak beli mercedes baru ke, nak kapirkan orang ke...semuanya nabi akan sokong. Daripada tuhan, malaikat dan nabi, habis dijual oleh lebai. Dia jadi sebahagian dari pengkhianat rampas mandat rakyat demi untuk jadi menteri dan duta khas ni pun pasti nabi sokong, kan?

Anonymous said...

Sokong DAP lg jurus

Kau betul aku salah said...

Duduk dgn pas asyik nak liberalkan orang..kapiorkan orang aje kan?

Kau betul aku salah said...

Kan baik ko cakap..mana lebih mudarat makan taik ke makan babi..jika dua dua mudarat pilih yg kurang mudarat..aku rasa ko akan makan taik kan ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails