Thursday, February 04, 2021

Rampaskuasa di Myanmar. Mengapa video tarian wanita ini?

 


MYANMAR Coup: Seorang juru latih aerobik, secara tidak sengaja merakam video rampas kuasa disertai dengan lagu (ertinya) 'Ampun Abang Jaguh'

Khing, namanya, memuat naik video gimnastiknya ke Facebook pada hari Isnin (01/02) pagi. Pada masa yang sama, tentera Myanmar melakukan rampasan kuasa tentera, menahan pemimpin de facto Aung San Suu Kyi dan sejumlah pemimpin politik lain.

Tentera kemudian mengambil alih kuasa dan melaksanakan perintah darurat untuk tahun berikutnya, menuduh parti Suu Kyi melakukan penipuan dalam pilihan raya baru-baru ini. Ketika itu berlaku, Khing asyik menggoyang punggungnya dengan rentak lagu riang, tanpa menyedari betapa seriusnya peristiwa yang berlaku di sekelilingnya.

Tentera mengambil alih kuasa dan mengisytihar keadaan darurat untuk tahun berikutnya, menuduh parti Suu Kyi melakukan penipuan dalam pilihan raya baru-baru ini.

Hentikan Twitter pesan, 1

Lompati Twitter pesan, 1

1px transparent line
Wanita itu memfilemkan video itu di sebuah bulatan di jalan utama menuju ke kompleks parlimen Myanmar di ibu negara, Nay Pyi Taw. Catatan itu menjadi viral, dengan beribu-ribu perkongsian dan tontonan di Facebook. Sebilangan besar pengguna memberi komen mengenai perbezaan yang nyata antara pergerakan gimnastik Khing dan rampasan kuasa tentera.

"Latar belakang dan jenis muzik sesuai," tulis Khing dalam muat naik videonya.
"Saya sedang merakam video untuk pertandingan sebelum berita pagi keluar. Ingatan yang luar biasa!"

Keterangan video,

Asyik melakukan rutinitas senam, instruktur aerobik ini tanpa sedar menangkap momen sejarah Myanmar di depan kmera


Adakah video itu asli?


Ya, video itu nyata. Pada mulanya, terdapat beberapa keraguan mengenai keaslian video tersebut, mengingat keadaan luar biasa yang berlaku pada saat ia dirakam.


Tetapi ketika detektif internet, wartawan, dan penyelidik disinformasi meneliti asal-usul video, hasilnya jelas. BBC telah menghubungi Khing, yang mengesahkan bahawa video itu asli.


Khing Hnin Wai mengatakan tidak menyadari adanya kudeta militer pada saat ia merekam video tersebut


Dalam catatan lain di Facebook, instruktur kecergasan itu mengatakan bahawa bulatan di jalan utama ke parlimen adalah lokasi gimnasium kegemarannya "selama 11 bulan terakhir".


Untuk membuktikannya, dia memuat naik rakaman video lain yang menunjukkan dia melakukan rutin senam di tempat yang sama.


Menangani kritikan dari penyokong tentera Myanmar, dia menggunakan platform Facebook untuk membela diri

"Saya bukan gimnastik untuk mengejek atau mengejek organisasi mana pun atau tidak masuk akal. Saya gimnastik untuk pertandingan kecergasan," tulis Khing.


"Oleh kerana tidak jarang konvoi pegawai melewati Nay Pyi Taw, saya fikir ia adalah perkara biasa jadi saya teruskan."


Bagaimana reaksi terhadap video tersebut?


Di media sosial, video tersebut telah dikongsi dan ditonton berulang kali, sehingga lebih daripada 16.5 juta kali dalam satu posting oleh seorang wartawan India.


"Menakjubkan", "luar biasa" dan "emosional" adalah beberapa perkataan yang digunakan untuk menggambarkan video.


Hentikan Twitter pesan, 2

Lompati Twitter pesan, 2

Video itu juga menjadi topik perbualan di Reddit, di mana beberapa pengguna membuat gambar kolaj yang memasukkan Khing ke dalam foto dari peristiwa bersejarah lain, seperti serangan di Bangunan Capitol di Washington, Amerika Syarikat, bulan lalu.


Sementara itu, video tersebut juga mendapat gema khusus di Indonesia, karena lagu yang digunakan oleh Khing telah lama menjadi 'lagu kebangsaan' di demonstrasi Omnibus Law beberapa bulan yang lalu, dan sering digunakan untuk mengejek pihak berwajib.


Lagu berjudul Ampun Abang Jaguh ini popular di TikTok semasa siri tunjuk perasaan terhadap peraturan penyapu undang-undang Penciptaan Pekerjaan yang pengkritik mengatakan akan membahayakan buruh dan alam sekitar.


Namun, dalam kes Khing, pilihan lagu ini untuk menemani pergerakan gimnastiknya nampaknya hanya kebetulan.


Di Facebook, Khing menafikan bahawa dia mempunyai motif, politik atau sebaliknya, dan menegaskan dia tidak menyiarkan video "sebagai jenaka" atau "untuk menjadi selebriti".


IHtv
17 subscribers

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails