Friday, February 05, 2021

Siapa Muslimat Britian Berkahwin Dengan Tertuduh JI Indonesia?

 

Indonesia tahan wanita British dalam senarai pengganas.

POLIS Indonesia dan Badan Pencegahan Keganasan Nasional (BNPT) sedang menyiasat dakwaan penglibatan seorang wanita Britain, Tazneen Miriam Sailar - yang kini ditahan di Pusat Tahanan Imigrasi Jakarta atas tuduhan pelanggaran imigrasi - dalam rangkaian terorisme di Indonesia.

Suspek keganasan yang ditangkap di Makassar, Sulawesi Selatan, dipindahkan ke Jakarta oleh polis Indonesia, Khamis (04/02).

Menurut penemuan polis, Tazneen ketika tinggal di Indonesia telah berkahwin dengan anggota rangkaian pengganas Jemaah Islamiyah (JI), Abu Ahmad alias Asep Ahmad Setiawan, yang meninggal dalam pertempuran di Syria pada tahun 2014.

Dilaporkan bahawa Tazneen dan suaminya berada dalam senarai polis yang disyaki pelampau. Tetapi salah seorang peguam Tazneen, Achmad Michdan, mengatakan wanita Britain itu "tidak dikaitkan dengan keganasan" kerana tidak pernah ada dalam proses undang-undang tersebut.

Michdan juga mengatakan bahawa dia menemani Tazneen kerana masalah imigresen. Setakat ini polis telah menyatakan bahawa mereka masih menyiasat.

"Kami saat ini sedang menyiasat [apakah terlibat dalam kes-kes terorisme di Indonesia] dari penyiasat Densus 88. Apa peranannya?" kata Ketua Penerangan Umum untuk Hubungan Masyarakat Polis Indonesia, Kombes (Pol) Ahmad Ramadhan, kepada wartawan BBC News Indonesia, Renne Kawilarang, Khamis (04/02).

Polis, menurut Ramadhan, tidak menemui sebarang transaksi di akaun Tazneen yang mengarah ke Front Pembela Islam (FPI), seperti yang dilaporkan oleh sejumlah media.

"Dari akaun yang dikesan oleh PPATK, belum dijumpai [berkaitan dengan FPI]," katanya. Ada kemungkinan bahawa pihaknya akan terus mengesannya.

Tidak pernah mendengar nama Tazneen dan suami.

Namun, Achmad Michdan menyatakan bahawa setakat ini belum pernah ada proses undang-undang yang menunjukkan Tazneen terlibat dalam tindakan keganasan.

"Dia tidak dikaitkan dengan keganasan walaupun dia disenaraikan sebagai pengganas ... tidak ada kes yang diadili, tiba-tiba dia berada dalam senarai [disyaki pengganas], jika logik undang-undangnya ialah jika suspek diproses terlebih dahulu, dia jika disabitkan pertama, kenapa dia termasuk dalam senarai pengganas tetapi tidak ada kegiatan." kata Michdan kepada BBC News Indonesia.

Michdan juga mengatakan bahawa dia tidak menyedari kegiatan suami Tazneen, Asep Ahmad Setiawan, yang meninggal di Syria.

"Kami tidak tahu dengan tepat sama ada dia menyertai ISIS atau tidak kerana di Syria terdapat banyak kumpulan ... ada yang mengagihkan bantuan ... kami tidak mengetahui keadaan sebenar suaminya di sana," katanya.

Setelah kematian suaminya, kata Michdan, Tazneen, tinggal bersama mertuanya di Tasikmalaya dan kemudian pindah ke Jogja, bersama anaknya yang berusia 10 tahun.

"Dia pindah ke Jogja, ada aktiviti perdagangan dan menolong beberapa keluarga yang ditimpa bencana yang suaminya terjejas oleh kes-kes keganasan, dan ditahan, itu saja," katanya,

Rencana Tazneen untuk kembali ke England, menurut Michdan, adalah kerana menangani surat-surat yang hilang dan "sudah mendapat persetujuan untuk dihantar pulang berkaitan dengan masalah imigresen".

Pemerhati keganasan Institut Analisis Dasar Konflik (IPAC) Sidney Jones memberitahu BBC bahawa dia tidak pernah mendengar nama Tazneen dan suaminya. Sydney mengakui bahawa dia baru mengetahui tentang mereka dari media.

Sedang Koordinasi.
Jurucakap BNPT Eddy Hartono mengatakan bahawa pihaknya dan Ibu Pejabat Polis Densus 88 ketika ini sedang "melakukan koordinasi" dan "masih melakukan pendalaman". "Oleh itu, kerana masih disiasat, kami masih tidak dapat memberikan beberapa informasi," kata Eddy Hartono kepada BBC News Indonesia, Khamis (04/02) siang. "Sehingga nanti setelah kita melakukan pendalaman, kita juga akan menyampaikannya kepada media," tambahnya.

Di mana Tazneen sekarang?

Masih belum jelas bagaimana dan bila Tazneen memasuki Indonesia. Ahmad Ramadhan mengatakan ini bukan berada di pihak polis, tetapi di pejabat Imigresen.
Dihubungi secara berasingan, Ketua Perhubungan Awam Direktorat Jenderal Imigresen, Ahmad Nursaleh, mengakui bahawa Tazneen kini berada "di Rudenim (Pusat Tahanan Imigrasi) Jakarta". "Sejauh yang kami tahu, memang benar orang yang bersangkutan berada di Jakarta Rudenim, menjalani penahanan atas alasan pelanggaran imigrasi," kata Ahmad Nursaleh kepada BBC News Indonesia, Khamis (04/02) pagi.

Tazneen disyaki tidak memiliki izin tinggal di Indonesia.

Ditanya sejak ketika Tazneen ditugaskan ke pusat tahanan, Ahmad Nursaleh tidak memberikan jawapan. Namun, katanya, pada masa ini dia "menunggu proses pengusiran difasilitasi oleh Kedutaan Britain". "Masih menunggu pengesahan dari Kedutaan Besar Britain," kata Nursaleh ketika ditanya ketika yakin Tazneen akan dihantar pulang ke England, Khamis (04/02). Apa tanggapan dari Kedutaan Britain di Jakarta?
Sementara itu, Kedutaan Besar Britain di Jakarta mengatakan tidak dapat "memberikan komen atau pengesahan pada masa ini".

Hal ini disampaikan oleh jurucakap Kedutaan Besar Britain di Jakarta, John Nickell, sebagai jawaban atas pertanyaan BBC News Indonesia, Rabu (03/02), apakah pihaknya mengetahui penahanan Tazneen Miriam Sailar oleh Imigrasi Indonesia - termasuk apakah orang yang berkenaan masih warganegara Britain. Dalam pernyataan sebelumnya, Direktorat Jenderal Imigrasi di Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia menyatakan bahawa Tazneen Miriam Sailar "ditahan" kerana didapati bahawa dia "tidak memiliki izin tinggal". Sejumlah laporan mengatakan Tazneen termasuk dalam senarai disyaki pengganas dan organisasi pengganas berdasarkan dokumen Polri yang dimuat naik di laman web PPATK. Dalam dokumen tersebut, Tazneen mempunyai alias Aisyah Humaira. Dia dikatakan beralamat di Desa Panyingkiran, Kabupaten Indihiang, Tasikmalaya, Jawa Barat. Tazneen dilaporkan mempunyai pasport yang tamat pada 18 Januari 2018 (IH)


1 comment:

Anonymous said...

Cadangan pindaan Akta 355 bagi mempertingkatkan hukuman atas kesalahan LGBT telah mengundang kritikan dari seorang aktivis hak asasi yang percaya bahawa Mahkamah Syariah hanya layak menguruskan masalah seperti kahwin & cerai dan harta pusaka sahaja. Aktivis ini terus memperjuangkan amalan gaya hidup LGBT walaupun diharamkan Islam, sedangkan poligami yang dihalalkan ditolak pula. Kita tidak boleh lupa laporan ‘International Women's Alliance for Family Institution and Quality Education’ pada Februari 2018 yang menyatakan bahawa dalam tahun 2017, seramai 14 daripada 15 penuntut universiti awam kita yang dijangkiti HIV/Aids adalah homoseksual & biseksual. Bagi kita, isu LGBT ini adalah isu akidah yang melibatkan hukum-hakam berkaitan perkahwinan, faraid dan nasab keturunan. Justeru marilah sama2 kita berdoa agar gerakan pro-LGBT ini tidak diberi kebebasan bergerak dalam komuniti kerana kecenderungan tersebut adalah bertentangan dengan fitrah dan ajaran Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails