Sunday, January 31, 2021

Hantar Muslim Arakan ke Pulau Bhasan Char. Bunuh ramai-ramai Myanmar?

 

1. Bangladesh Terus Hantar Muslim Arakan ke Pulau Bhasan Char.

Walaupun mendapat reaksi masyarakat antarabangsa, Bangladesh terus menghantar umat Islam Arakan ke Pulau Bhasan Char, di mana tidak ada yang tinggal hingga tahun 2017.

Menurut laporan Euronews, seorang pegawai tentera laut Bangladesh mengumumkan bahawa lebih daripada 1.400 pelarian Muslim Arakan telah dihantar ke Pulau Bhasan Char hari ini.

Bercakap dengan agensi berita Reuters, pengurus pulau itu, Mejar Abdullah Al Mamun Chowdhury, mengumumkan bahawa para pelarian diangkut ke pulau itu dengan 5 kapal.

Penempatan semula pencari suaka Muslim Arakan dari kem di wilayah Cox's Bazar ke Bhasan Char disambut dengan reaksi dari bantuan kemanusiaan antarabangsa dan organisasi hak asasi manusia.

Pulau ini, 34 kilometer dari daratan, ia muncul 20 tahun yang lalu.

Sehingga tahun 2017, 100,000 orang Arakan Muslim dirancang untuk menetap di pulau yang tidak berpenghuni ini.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang membuat amaran mengenai perkara ini, meminta umat Islam Arakan diberitahu dengan jelas mengenai tempat mereka akan ditempatkan semula dan membuat keputusan itu sendiri.

Terdapat kebimbangan bahawa pulau ini rentan terhadap banjir dan angin topan yang sering terjadi, dan bahawa pelarian tidak akan dapat mengakses perkhidmatan seperti makanan, air, rawatan perubatan dan pendidikan di pulau itu.


2. Bantuan Turki untuk Pelarian Arakan di Bangladesh Berterusan

Yayasan Bantuan Kemanusiaan IHH menyampaikan pakej bantuan makanan dan musim sejuk kepada kira-kira 45 ribu pelarian Arakan di Cox's Bazar, Bangladesh.

Menurut kenyataan bertulis yang dibuat oleh IHH, yayasan tersebut terus memberikan bantuan kebajikan kepada ratusan ribu pelarian yang berhijrah ke Bangladesh dari pembunuhan beramai-ramai di Myanmar.

Dalam konteks ini, IHH mengedarkan pakej bantuan makanan dan musim sejuk kepada 44.825 pelarian Arakan yang berjuang untuk bertahan hidup dalam keadaan buruk di Cox's Bazar.

Dalam skop kajian makanan, bungkusan makanan asas yang mengandungi kekacang, pasta, kurma dan minuman tempatan dihantar kepada 22 ribu 450 orang.

Dengan meneruskan aktiviti sokongannya dalam ruang lingkup aktiviti bantuan musim sejuk, IHH mengedarkan selimut dan pakaian musim sejuk kepada 22 ribu 375 orang.

Wabak (Covid-19), yang menyerang seluruh dunia, mempengaruhi keadaan pelarian Arakan di Cox's Bazar, Bangladesh, bahkan lebih. Di satu pihak, pelarian Arakan yang berjuang dengan pengangguran dan kemiskinan, di sisi lain, memerangi wabak.

IHH terus bekerja untuk pelarian Arakan yang menopang kehidupan mereka dengan bantuan kemanusiaan dan akan terus menyampaikan bantuan ke wilayah ini dengan sokongan penderma.

(IH)30.01.2021 ~ 31.01.2021

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails