Tuesday, March 24, 2020

Tahniah Dr Khairuddin, Berkreatif Membenarkan Sektor Getah Deroperasi


Covid-19: Sektor getah boleh beroperasi – Dr Khairuddin

KUALA NERUS: Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan oleh kerajaan Malaysia kepada rakyat di negara ini bermula 18 Mac lalu sepatutnya bakal berakhir 31 Mac ini.

Sepanjang tempoh PKP itu, rakyat umumnya dikenakan perintah ‘stay at home’ atau duduk di rumah sahaja serta dilarang bergerak bebas tanpa tujuan.

Justeru, dalam tempoh arahan PKP itu dilaksanakan semua operasi kilang dan perusahaan terpaksa ditutup yang sekaligus boleh menjejaskan ekonomi rakyat dan negara.

Sehubungan itu, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dato’ Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, tampil menjelaskan pihak yang terlibat dengan kelonggaran bekerja dalam sektor getah sepanjang operasi tersebut.

“Pertama, mereka adalah pemilik ladang atau pekebun kecil yang memiliki kad Permit Autoriti Transaksi Getah (PAT-G).
Kedua, pembeli getah berlesen yang masih sah dengan Lembaga Getah Malaysia (LGM) dan 
ketiga, Syarikat pemprosesan getah bagi memenuhi keperluan untuk penghasilan produk peralatan perubatan dan lain-lain,” ujarnya dalam satu kenyataan media hari ini.

Menurut Dr Khairuddin, semua pembeli getah berlesen dan syarikat pemprosesan getah wajar beroperasi seperti biasa bagi memastikan getah yang ditoreh oleh penoreh dapat dijual dan diproses.

Namun, katanya peringatan kepada peraturan keselamatan kesihatan sebagaimana taklimat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) itu perlu dipatuhi sepanjang proses bekerja dan beroperasi.Malaysia mencatatkan 14 kematian akibat kes Covid-19 dengan jumlah keseluruhan sebanyak 1,518 kes positif sejak wabak itu dikesan awal Januari lalu.


Manakala, kenyataan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) pula meramalkan akibat serangan wabak Covid-19 ini, dunia mencetuskan kemelesetan ekonomi global pada tahun 2020 dan kesannya menyamai krisis kewangan yang pernah berlaku 12 tahun lalu. – HARAKAHDAILY 24/3/2020
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tahniah kepada Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dato’ Dr Mohd Khairuddin. Ini kerana beliau membenarkan 'sektor getah boleh beroperasi' sebagai tanda prihatinnya kepada rakyat miskin.
Sepatutnya menteri-menteri kabinet baru lain perlu berkreatif seperti ini, di bidang kementerian masing-masing.

5 comments:

Anonymous said...

Masa zaman mahathir dengan nuwar ramai yg gelisah. Isu penting bila nak serah jawatan pm. Dominasi kafir dap asyik nak rampas equiti melayu dan bumiputera. Yang gila jawatan patuh akur tindakan kafir dap.

Dalam keadaan gawat, selain patuh kawalan pergerakan, masih boleh pacu ekonomi dalam keadaan terhad. Jangan beri ikan, tapi beri pancing. Rakyat dimotivasikan dengan saranan seperti ini. Membina dan mampu dilaksanakan.

Anonymous said...

Pee H tumbang baham tanah, Wang dan aset dan tabung umat Islam selamat. Negara juga selamat dari muflis kerana Pee H hanya pandai melingkupkan ekonomi dan menambah banyak hutang dalam tempoh kurang dari 2 tahun.

Anonymous said...

Satu kegilaan pkr dan pan ialah mendefend kafir dap. Bila ada kritikan terhadap kafir dap terutamanya dari pas, mereka berdua akan membidas kritikan dan melakukan serangan. Sedangkan dap tak perlu kata apa2.

Tapi bila kritikan dibuat kepada pkr dan pan, dap tak berkata apa2. Pkr dan pan saja yg mmembidas semula dan melakukan serang balas.

Anonymous said...

Ph rancak juga perancangan ekonominya. Rancak jual harta khazanah dan harta tabung haji. Kerajaan pn belum kedengaran lagi jual harta khzanah. Belum dengar lagi ungkit kegagalan ph. Tapi ph ratib duit tak cukup angkara najib. Walaupun hutang tinggalan ph meningkat berganda dalam tempoh 22bulan memerintah, eng guan sibuk jual harta dengan komisyen masuk poket sendiri.

Anonymous said...


Ya, kita tahu, masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails