Sunday, March 22, 2020

12 Perkara COVID-19. Bantuan K'jaan Baru Prihatin Rakyat..


Senarai bantuan untuk rakyat terjejas COVID-19


Skim bantuan dan insentif kerajaan kepada rakyat Malaysia susulan krisis COVID-19
1. Diskaun bil elektrik 6 bulan bermula 1 April
- Kerajaan akan menanggung kos pemberian diskaun bil elektrik berjumlah RM662 juta
2. Penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN selama 3 bulan
- Penangguhan membantu seramai hampir 1.5 juta peminjam, membabitkan jumlah kutipan RM375 juta
3. Penangguhan bayaran pinjaman MARA
- MARA tangguh bayaran balik pinjaman pelajaran dan perniagaan selama 3 bulan
- Diskaun khas sewaan premis perniagaan Mara sebanyak 30% diberikan kepada usahawan di semua premis Mara.
4. Bayaran bantuan JKM kepada 500,000 penerima bermula Rabu ini
- Bantuan dengan kos RM150 juta itu sepatutnya diberikan April ini, namun dipercepatkan 15 hari lebih awal
5. Bantuan RM600 cuma untuk pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji
- Pekerja berpendapatan RM4,000 atau kurang sebulan, yang mengambil cuti tanpa gaji layak mendapat bantuan kewangan RM600 setiap bulan, untuk maksimum selama 6 bulan
6. Pengecualian yuran Tabika Perpaduan dan Taska Genius Perpaduan dari Mac hingga Jun
- Kemudahan membabitkan 37,855 murid dan 972 kanak-kanak
7. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)
- Percuma sebulan sewa premis perniagaan DBKL
- Bayaran penuh kepada 500 pekerja harian DBKL
8. Elaun khas kepada petugas perubatan
- RM400 sebulan diberikan kepada doktor dan petugas perubatan
9. LHDN benarkan tangguh bayaran cukai
- Penangguhan bagi pembayar cukai di bawah sektor pelancongan seperti agensi pelancongan, pengusaha hotel dan syarikat penerbangan
10. Penangguhan pembayaran pinjaman
- CIMB, Affin Bank, Maybank, Bank Islam, Bank Rakyat, Bank Muamalat, BSN, Agrobank beri penangguhan pembayaran pinjaman dengan moratorium sehingga 6 bulan, penstrukturan dan penjadualan semula kemudahan pembiayaan ke atas pelanggan yang terbabit gadai janji, sewa beli, kad kredit, pembiayaan pendidikan, pembiayaan Amanah Saham Nasional Bhd dan peribadi.
11. Bajet tambahan
- RM160 juta bajet tambahan disalurkan kepada 26 hospital, sebahagian daripada RM259 juta yang disalurkan untuk Kementerian Kesihatan membeli ubat-ubatan, peralatan dan lain-lain
12. Bantuan dari Kerajaan Negeri, Pusat Zakat/Baitulmal Negeri menyusul.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tidak semestinya parti politik yang memerintah kerajaan pusat saja yang boleh bantu rakyat, kalau pemimpinnya prihatin. 

Apa khabar PH? Masih boleh memberi harapan kepada rakyat lagi??

9 comments:

Anonymous said...

Jawab, jilat juboq gian eng. Jawab jangan tak jawab.
Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Simpan sikit bodoh tu..jgn tunjuk sgt ko tu tak cukup akal. Selain menjilat aps lg yg ko pandai..ini spesis walaon berakal binatang.

Anonymous said...


March 22, 2020 at 8:22 PM
Kalau tak tahu nak jawab, pergi tanya yang punya juboq duduk jilat tu.. yang rasuah, yang tipu tauliah, dengan geng penggnas, perogol, sebelum merek lari luar negeri...

tinggal lu, hamba abdinya yang masih bergantung dedak..

Hiiiiiiiiii

cik minah said...

Mana hantu rimba?
tak jawab?

Anonymous said...

Pee H telah tumbang baham tanah kerana pemimpin-pemimpin Pee H gila kuasa dan barua @ RBA mereka gila babi.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs meroyan histeria kerana bekalan dedak cap roket terputus.
Ha ha ha ha ha ha

Puaka Rimba said...

Apa insentif kerajaan negeri kelantan kepada rakyat negerinya semasa wabak Cov19 melanda...Oksigen free ke????...biar pape asal bergaye...Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Baru acah cucuk sikit, melompat penjilat penjilat juboq Gian Eng..

Terbukti ini penjilat-penjilat mereka.. Dah takdak apa nak jilat..
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

Erlina Tuty Sartika said...

Helo semua !!!
Salam untuk anda, dan rahmat dan rahmat dari Allah

Data Peribadi Saya
Nama: Erlina Tuty Sartika
Alamat: Bandung
Negara Indonesia
Telefon: +62 81319467810
WhatsApp: +62 81319467810
Amaun Pinjaman: IDR 720,000,000
Nombor Akaun: 1080424653
Bank: Bank BCA
E-mel: erlinatutysartika15@gmail.com
Anda boleh menghubungi saya melalui kenalan saya

Saya mengalu-alukan anda semua sehingga tahun 2020. Nama saya ERLINA TUTY SARTIKA, Saya berasal dari Bandung di Indonesia. Saya harap anda semua berhati-hati di internet. Saya menasihati anda untuk tidak membuat permohonan pinjaman di internet tanpa pengetahuan syarikat pinjaman kerana tidak semuanya benar, kebanyakan dari mereka adalah penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pemindahan, kos insurans dan masih anda tidak akan mendapat pinjaman anda, mereka semuanya pencuri. Saya telah menjadi mangsa dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya menghantar sejumlah besar wang kerana saya benar-benar ingin mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercayai sebagai kali pertama, tetapi saya tidak dapat pinjaman daripada mereka. Anda harus sangat berhati-hati sehingga anda tidak akan tertipu seperti saya, jika anda benar-benar ingin mendaftar di internet, hanya ada satu kreditur kredit yang saya percayai kerana setelah saya mencuba beberapa tempat dan saya tertipu, saya sangat terluka kerana saya mempunyai banyak hutang yang perlu dibayar, jadi rakan saya di pejabat menolong saya mencari syarikat pinjaman yang sebenar dan sah dan kami menjumpai syarikat pinjaman baru REBECCA ALMA LOAN COMPANY, dan kami membuat dokumentasi yang diperlukan dengan syarikat itu, jadi rakan saya menolong saya untuk mengikuti semua peraturan dan undang-undang sahaja untuk memastikan semuanya itu nyata dan demi kemuliaan Tuhan saya mendapat pinjaman dari syarikat sekitar 720 juta Rupiah. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, anda mesti menghubungi Mother REBECCA ALMA dan mengikuti peraturan dan syarat atau terma dan syarat dan saya menjamin bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau kesulitan. dapatkan pinjaman saya dengan kadar faedah 2% sahaja. Anda boleh menghubungi ibu yang baik melalui alamat e-mel ini: rebaccaalmaloancompany@gmail.com. Anda juga boleh WhatsApp ibu Rebecca Alma di nombor ini: +1405259662

Maklumat Perhubungan Ibu Baik. Sila hubungi dia bahawa dia sah.
Nama: Rebacca Alma
Telefon: +14052595662
WhatsApp: +14052595662
https://Instagram.com/rebaccaalma
e_mail: rebaccaalmaloancompany@gmail.com
Laman web: https: //rebaccaalmaloancompany.blogspot.com

Salam sejahtera, dan rahmat dan rahmat Allah

Semoga Allah sentiasa bersama anda semua. Doakan yang terbaik untuk anda semua

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails