Sunday, March 22, 2020

12 Perkara COVID-19. Bantuan K'jaan Baru Prihatin Rakyat..


Senarai bantuan untuk rakyat terjejas COVID-19


Skim bantuan dan insentif kerajaan kepada rakyat Malaysia susulan krisis COVID-19
1. Diskaun bil elektrik 6 bulan bermula 1 April
- Kerajaan akan menanggung kos pemberian diskaun bil elektrik berjumlah RM662 juta
2. Penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN selama 3 bulan
- Penangguhan membantu seramai hampir 1.5 juta peminjam, membabitkan jumlah kutipan RM375 juta
3. Penangguhan bayaran pinjaman MARA
- MARA tangguh bayaran balik pinjaman pelajaran dan perniagaan selama 3 bulan
- Diskaun khas sewaan premis perniagaan Mara sebanyak 30% diberikan kepada usahawan di semua premis Mara.
4. Bayaran bantuan JKM kepada 500,000 penerima bermula Rabu ini
- Bantuan dengan kos RM150 juta itu sepatutnya diberikan April ini, namun dipercepatkan 15 hari lebih awal
5. Bantuan RM600 cuma untuk pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji
- Pekerja berpendapatan RM4,000 atau kurang sebulan, yang mengambil cuti tanpa gaji layak mendapat bantuan kewangan RM600 setiap bulan, untuk maksimum selama 6 bulan
6. Pengecualian yuran Tabika Perpaduan dan Taska Genius Perpaduan dari Mac hingga Jun
- Kemudahan membabitkan 37,855 murid dan 972 kanak-kanak
7. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)
- Percuma sebulan sewa premis perniagaan DBKL
- Bayaran penuh kepada 500 pekerja harian DBKL
8. Elaun khas kepada petugas perubatan
- RM400 sebulan diberikan kepada doktor dan petugas perubatan
9. LHDN benarkan tangguh bayaran cukai
- Penangguhan bagi pembayar cukai di bawah sektor pelancongan seperti agensi pelancongan, pengusaha hotel dan syarikat penerbangan
10. Penangguhan pembayaran pinjaman
- CIMB, Affin Bank, Maybank, Bank Islam, Bank Rakyat, Bank Muamalat, BSN, Agrobank beri penangguhan pembayaran pinjaman dengan moratorium sehingga 6 bulan, penstrukturan dan penjadualan semula kemudahan pembiayaan ke atas pelanggan yang terbabit gadai janji, sewa beli, kad kredit, pembiayaan pendidikan, pembiayaan Amanah Saham Nasional Bhd dan peribadi.
11. Bajet tambahan
- RM160 juta bajet tambahan disalurkan kepada 26 hospital, sebahagian daripada RM259 juta yang disalurkan untuk Kementerian Kesihatan membeli ubat-ubatan, peralatan dan lain-lain
12. Bantuan dari Kerajaan Negeri, Pusat Zakat/Baitulmal Negeri menyusul.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tidak semestinya parti politik yang memerintah kerajaan pusat saja yang boleh bantu rakyat, kalau pemimpinnya prihatin. 

Apa khabar PH? Masih boleh memberi harapan kepada rakyat lagi??

8 comments:

Anonymous said...

Jawab, jilat juboq gian eng. Jawab jangan tak jawab.
Hiiiiiiiii

Anonymous said...

Simpan sikit bodoh tu..jgn tunjuk sgt ko tu tak cukup akal. Selain menjilat aps lg yg ko pandai..ini spesis walaon berakal binatang.

Anonymous said...


March 22, 2020 at 8:22 PM
Kalau tak tahu nak jawab, pergi tanya yang punya juboq duduk jilat tu.. yang rasuah, yang tipu tauliah, dengan geng penggnas, perogol, sebelum merek lari luar negeri...

tinggal lu, hamba abdinya yang masih bergantung dedak..

Hiiiiiiiiii

cik minah said...

Mana hantu rimba?
tak jawab?

Anonymous said...

Pee H telah tumbang baham tanah kerana pemimpin-pemimpin Pee H gila kuasa dan barua @ RBA mereka gila babi.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs meroyan histeria kerana bekalan dedak cap roket terputus.
Ha ha ha ha ha ha

Puaka Rimba said...

Apa insentif kerajaan negeri kelantan kepada rakyat negerinya semasa wabak Cov19 melanda...Oksigen free ke????...biar pape asal bergaye...Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Baru acah cucuk sikit, melompat penjilat penjilat juboq Gian Eng..

Terbukti ini penjilat-penjilat mereka.. Dah takdak apa nak jilat..
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails