Saturday, March 28, 2020

COVID-19: Jet, Pesawat Tempur Israel Serang Palestin.


Israel serang sasaran Hamas di Gaza | Asia | Berita Harian

GAZA, 3 Syaaban 1441H, Sabtu – Di kala dunia sibuk memerangi pandemik COVID-19, rejim pengganas Israel tidak menghentikan kezalimannya terhadap Palestin dengan melancarkan beberapa serangan udara di Semenanjung Gaza yang dikepung, menyasarkan sejumlah kawasan di bahagian Utara pantai Palestin.
Gerakan media Palestin melaporkan, pada malam Jumaat bahawa pesawat tempur Israel menyerang kubu yang dimiliki oleh gerakan pejuang Palestin, Hamas.
Tidak ada laporan segera mengenai sejauh mana kerosakan dan kecederaan akibat serangan udara itu, yang dilakukan secara bersama oleh jet Israel dan pesawat tempur.
Tentera Israel mendakwa dalam laman sosial Twitter bahawa ‘tindakannya menyerang kubu Hamas’ adalah sebagai tindak balas kepada roket yang dilancarkan dari Gaza di wilayah Palestin yang diduduki pada awal malam semalam.
Media-media Israel juga melaporkan bahawa, ‘peluru’ dari Gaza mendarat di kawasan terbuka di sekitar Sha’ar Hanegev di wilayah yang diduduki Selatan, tanpa menyebabkan kerosakan atau kecederaan.
Walau bagaimanapun, mereka menambah bahawa ia mencetuskan bunyi siren dan peringatan merah pertama pada minggu ini di bandar Selatan Sderot dan beberapa komuniti lain di sepanjang Semenanjung Gaza.
Pesawat perang Israel sering melaksanakan beberapa serangan udara di Semenanjung Gaza, yang menyasarkan beberapa kawasan di Utara dan Barat Laut kawasan pantai.
Rejim pengganas Israel biasanya mendakwa serangan udara terhadap Semenanjung Gaza dilakukan sebagai tindak balas terhadap serangan roket dari kawasan terkurung.
Gaza telah berada di bawah pengepungan negara haram Israel sejak Jun 2007. Sekatan telah menyebabkan penurunan taraf hidup serta tahap pengangguran yang tidak pernah berlaku dan kemiskinan yang tidak pernah berlaku sebelum ini.
Rejim Israel menyangkal kira-kira dua juta orang di Gaza hak asasi mereka, seperti kebebasan bergerak, pekerjaan dengan upah yang tepat serta penjagaan kesihatan dan pendidikan yang mencukupi.
Sejak 2008, Israel telah melancarkan tiga peperangan melawan Gaza, di mana dua juta rakyat Palestin hidup di bawah sekatan Israel selama 12 tahun. Beribu-ribu orang Gaza telah terbunuh dalam setiap perang maut ini. – Agensi  Pesawat tempur Israel sasar kubu Hamas | Asia | Berita Harian

1 comment:

Anonymous said...

Nah nak dgr apa kata grandmufti saudi, qardavi, erdorgan, ..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails