Monday, March 23, 2020

Mengejutkan! Fatwa Parti AMANAH Malam Tadi. -Dr Kamarul Zaman.



FATWA MENGEJUTKAN DARIPADA PENASIHAT UMUM AMANAH

Mengejutkan sekali bila, tatkala seluruh rakyat sedang cemas berhadapan dengan wabak COVID-19, tiba-tiba sahaja Penasihat Umum AMANAH, Datuk Seri Ahmad Awang, muncul secara live lewat malam tadi untuk memberi fatwa dalam media rasmi AMANAH, Media Oren.

Ingatkan fatwa yang hendak diberi adalah mengenai hukum syarak ke atas mereka yang tidak mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan, Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020.

Rupa-rupanya fatwa yang diberi oleh Datuk Seri Ahmad Awang adalah mengenai hukum syarak ke atas mereka yang didakwa khianat kerana “meninggalkan Pakatan Harapan melalui mereka keluar meninggalkan parti mereka atau parti itu sendiri meninggalkan Pakatan Harapan”.

Kata Datuk Seri Ahmad Awang: “Mengkhianati amanah rakyat, mengkhianati amanah parti, mengkhianati amanah Kerajaan Pakatan Harapan dari segi syarak adalah satu perkara yang dilarang keras dan ia boleh membawa kepada kerosakan dan merupakan dosa besar”.

Tambah Datuk Seri Ahmad Awang: “Mereka yang bersubahat untuk membentuk kerajaan dengan kumpulan-kumpulan pengkhianat ini adalah terlibat sebagai orang yang bersubahat dan mereka juga adalah berdosa kerana mereka juga adalah pendukung kepada pengkhianat tersebut”.

Dalil yang Datuk Seri Ahmad Awang gunakan ialah Ayat 27 Surah al-Anfal yang bererti: 
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)”.

Beberapa perkara berbangkit daripada pengeluaran fatwa oleh Datuk Seri Ahmad Awang ini:

1) Apakah Datuk Seri Ahmad Awang mempunyai kelayakan dari sudut undang-undang untuk mengeluarkan fatwa?
(2) Apakah fatwa yang dikeluarkan oleh Datuk Seri Ahmad Awang adalah fatwa yang benar atau fatwa yang batil?
(3) Apakah fatwa yang dikeluarkan oleh Datuk Seri Ahmad Awang membawa makna kerajaan yang ada sekarang adalah sebuah kerajaan yang tidak sah dari sudut hukum syarak?
(4) Apakah fatwa yang dikeluarkan oleh Datuk Seri Ahmad Awang turut terkena ke atas Yang di-Pertuan Agung yang terlibat di dalam pembentukan kerajaan yang ada sekarang?
(5) Mengapakah fatwa ini dikeluarkan bila ia menjejaskan kepentingan Pakatan Harapan tetapi tidak dikeluarkan bila ia menjejaskan kepentingan PAS dan Barisan Nasional?

Semoga alim ulama’ akan dapat membicarakan perkara ini dalam kadar segera sebelum ia lebih membarah.

Dr Kamarul Zaman Yusoff,
22 Mac 2020.

21 comments:

Anonymous said...

Baru acah cucuk sikit, melompat penjilat penjilat juboq Gian Eng..

Terbukti ini penjilat-penjilat mereka.. Dah takdak apa nak jilat..
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

Anonymous said...

Ape yg mengejut wahai kamaruk.?..

Muyidin kan ada untuk kawal covid...fatwa langgar perintah covid sudah diberikan oleh mufti perlis...

DS mat awang bukan mupeti..

Mufti2 tak berani hukumkan haram ularmak pas dan pengkhianat dan penyamun rampas mandat rakyat...

Malah mupeti pekak mupeti perlis sokong muyidin...

Tak betul ker cakap DS mat awang?

Masa BN rampas perak dari pas. Ularmak pas kata haram....sekarang ularmak pas bersama penyamun BN rampas mandat rakyat..

Anonymous said...

Usaha lagi rba untuk dedak dari rokit

cik minah said...

Komen tanpa bukti.. dari pembodoh penjilat juboq gian end..
Hiiiiiiii

Anonymous said...

Kan dah cakap..barua penyanun jilat juboq cina mca suka meroyan..

Anonymous said...

Udaha lagi barua penyamun merapu...

Anonymous said...

Jawapan bodoh barua penyamun penjilat jubok cina mca maa..

Anonymous said...

Umat Islam telah mengetahui parti pandap adalah khadam liberal ternakan parti kafir harbi DA-Pigs yang telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Dari segi hukum Islam, puak pandap juga tergolong kepada musuh Islam. Maka Kita tidak terkejut melihat ULARmak pandap @ punahsihat pandap membuat FARTwa karut-marut untuk mengharamkan pemimpin dan ahli pandap dari keluar dari parti pandap liberal yang bertopengkan Islam.

Kita ingin mempersoalkan sikap ULARmak pandap yang diam membisu seperti syaitan bisu setiap Kali DA-Pigs menghina Islam atau menafikan hak umat Islam.

Mengapa ULARmak pandap tidak membuat fatwa mengharamkan spesies katak dari melanggar baiah parti Islam dan melarikan kerusi parti Islam tanpa merasa malu atau segan ???

Mengapa ULARmak pandap tidak membuat fatwa mengharamkan pemimpin pandap dari mengkhianati perjuangan Islam ?

Mengapa ULARmak pandap tidak membuat fatwa mengharamkan KERAjaan Pee H kerana membenarkan rakyat China Komunis bersama covid-19 bebas memasuki Msia ???

ULARmak pandap adalah kepala bapak hipokrit.

Anonymous said...

Ini contoh ulamak yg peralat agama. Semasa keluar pas dan tubuh pan tidak pula dikatakan khianat. Yg lompat parti mahfuz omar dari pas ke pan tidak pulak fatwa khianat. Yang bergabung dengan kafir dap dan menolak muslim pas tidak pula dikata khianat. Tapi bila ahli pan keluar pan dikatakan khianat.

Sebenarnya apabila ada keinsafan, mereka kembali ke jalan benar dan tolak kebatilan. Ramai ahli pan yg sudah insaf dan tidak mahu diperkudakan oleh dap laknatullah. Hakikat ini kena diakui,kerjasama dengan dap adalah kerjasama dengan musuh islam untuk meruntuhkan islam.

Virus covid dibawa oleh warga cina dan dirawat di hosp. Sg buluh pada 25 january 2020.

Anonymous said...

Wah RBA 8:53am tak basuh berak ternakan parti kafir harbi DA-Pigs sedang menyamar sebagai 'mufti palsu' untuk menfitnah Islam, ulama Islam, parti Islam dan umat Islam.

Sejak Pee H tumbang baham tanah, nampaknya RBA DA-Pigs dan barua Pee H meroyan histeria gila babi. Belum dapat dedak cap roket lagikah ?

Ha ha ha ha ha ha ha

Anonymous said...

RBA tak basuh berak meroyan histeria kerana bekalan dedak cap roket terputus. Ha ha ha ha ha

Anonymous said...

RBA tak basuh berak meroyan histeria sejak Pee H tumbang baham tanah.

Ha ha ha ha ha ha ha

Anonymous said...

Ramai ahli telah keluar dari parti pandap dan Parti Kencing Rakyat. Parti-parti ini adalah seperti pokok reput menunggu masa untuk tumbang sahaja.

Anonymous said...

Ini contoh ulamak suk. Ulamak yg mengajak kepada kejahatan. Ulamak yg mengajak ahli keluar dari parti yg dipimpin ulamak untuk bekerjasama dengan kafir dap laknatullah. Kecuali bertaubat serta memutuskan kerjasama dengan dap. Kerana kuasa dan nafsu sanggup kerjasama dengan dap untuk hina dan fitnah ulamak.

Anonymous said...

kesian, seorang Ulama dan matan pemimpin PUM. org yg banyak Ilmu Agama tapi sejak akhir-akhir riwayatnya Allah mencabut sedikit demi sedikit Ilmu yang dipinjamkanNYA. Minta Allah jauhkan bala tersebut terhadap kita.

Anonymous said...

Ko penjilat jubo mca kuat meroyan...tak de kerja lain daa..

Anonymous said...

Barua penyamun yg terberak kena sergah dgn cina mca 2 kelusi....terus bisu ketakutan dgn cina mca

Kikikikikik.

Anonymous said...

Dah takut dgn cina mca mula meroyan merapu..

Telor kecik ..

Kikikikijik.m

Kikikikikik.

Anonymous said...

Virus covid dibawa oleh warga cina tak jangkit pon kpd puak penyamun...

Yg dibawak oleh tablihg merebak dgn cepat...kerajaan haram PN gagal kawal covid.m

Anonymous said...

Kerjasama dgn kapir harbi mca 2 kelusi halal.

Anonymous said...

Dia tak tonggang agama mcm ularmak Pas..

Dulu rampas kuasa di Perak haram.. sekarang halal..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails