Tuesday, March 24, 2020

Kekang Bekalan Munculkan Sanitizer Tiruan -Teh Chai Aan


Awas sanitizer tiruan muncul di Perlis

KANGAR: Kerajaan Perlis memandang serius lambakan produk yang mendapat permintaan tinggi sekarang, cecair pembasmi kuman dan topeng muka serta hidung (face mask).
Exco Sumber Asli dan Alam Sekitar; Bioteknologi dan Teknologi Hijau; dan Kesihatan Teh Chai Aan berkata, kekangan bekalan membuka peluang muncul pula produk tiruan yang tidak menepati standard.
Katanya, lambakan produk sanitizer seolah-olah cendawan tumbuh selepas hujan, menimbulkan keraguan berkaitan kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.
“Jika ada permintaan tinggi dalam masa singkat diisi lambakan produk yang tidak diketahui latar belakangnya. Kita bimbang produk tiruan menipu pengguna tentang isi kandungan. 
“Tidak kira sama ada produk tiruan ini jatuh dalam kategori mana pun, ia tetap bahaya kepada pengguna. 
Saya memantau penjualannya yang rancak di media sosial sekarang pada harga tidak munasabah,” katanya di sini.
Menurutnya juga produk berkenaan yang sepatutnya melindungi tangan daripada kuman dibimbangi boleh merosakkan kulit.
Oleh itu beliau berkata, orang ramai di Perlis dinasihatkan peka memilih produk terbaik yang dijamin ketulenan dan diiktiraf KKM bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku.
Dalam perkembangan berkaitan Persatuan Pengguna Melayu Malaysia (PPMM) menasihatkan orang ramai mengenalpasti produk penjagaan diri bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.
Presiden PPMM, Lt Col (B) Che Hassan Che Johan berkata, lambakan produk (hand sanitizer) pelbagai jenama tidak dapat dipastikan mendapat kelulusan KKM atau sebaliknya.
Katanya, PMM menerima aduan secara tidak rasmi di Facebook mengatakan ada pengguna mengalami pengelupasan dan kulit menjadi kering selepas penggunaan hand sanitizer yang disyaki tiruan.  – HARAKAHDAILY 21/3/2020

3 comments:

Anonymous said...

Ngapa kit siang tak suka guna tentera???

Dia bimbang nanti ada lebihan tenaga untuk kesan cina tiruan yg datang sebagai pelancong tapi tak balik2. Cina yg ada ic biru di sini pun masih tiruan. Dah puluh tahun duduk sini, tak reti bahasa melayu.

Serampang dua mata, jaga kawalan pergerakan sambil cek kad pengenalan diri dan cek boleh berbahasa melayu atau langsung tidak boleh.

Anonymous said...

Betul tu..
Itupun puak jilat Juboq gian end tak bolej paham.

Begini cara fikir otak penjilat yang dijajah.
Masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

Anonymous said...

Kita mohon kerajaan PN menyiasat semua pendatang asing dari China Komunis dll yang mendapat kerakyatan Msia semasa Pee H pimpinan DA-Pigs berkuasa.

Kita bimbang DA-Pigs menyalah-gunakan kuasa untuk mengimport pengundi import dari China Komunis dll untuk PRU Yang akan datang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails