Sunday, March 22, 2020

Gaza: Kurang Sistem Penjagaan Kesihatan, Tapi Tiada Kes COVID-19. Al-hamdulillah.


KETIKA dunia kini sedang dilanda dengan wabak virus Covid-19 yang kini sudah meragut ribuan nyawa, bagaimana pun di Gaza masih belum ada rakyat mendapat jangkitan.

Difahamkan, sehingga hari ini masih belum ada kes Covid-19 yang direkod di Gaza, dimana kira-kira dua juta penduduknya terpaksa menderita kesan sekatan Israel-Mesir yang sedang berlangsung.

Tetap ambil langkah berjaga-jaga

Bagaimana pun, langkah berjaga-jaga daripada penularan virus tetap juga diambil, terutama sekali untuk mereka keluar masuk ke Gaza. 

Akan tetapi, sistem penjagaam kesihatan di Gaza masih kekurangan fasiliti berikutan daripada, sekatan pembahagian politik Palestin dan tiga serangan Israel sejak 12 tahun yang lalu.


Gaza masih dapat buat solat Jumaat

Disebabkan tiada kes COVID-19 yang dicatat, maka masjid di Gaza masih lagi dibenarkan melakukan aktiviti solat jemaah dan solat Jumaat seperti biasa.

Akibat sekatan, kekurangan fasiliti perubatan

Menjadikan sistem penjagaan kesihatan di Gaza sebagai pengurangan dan kurang mendapat sumber, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Tetapi ketika coronavirus merebak di negara jiran Mesir dan Israel, kerajaan yang diketuai oleh Hamas menyedari ia mesti bertindak dengan cepat, memandangkan keupayaan terhad sistem penjagaan kesihatan Gaza.

4 comments:

Anonymous said...

Palestenian dah berkurun kena perintah berkurung dan pergerakan mereka disekat. Tapi jika ada pembawa penyakit disitu tak mustahil palestenian dan Israel juga terkesan.

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin Pee H gila kuasa masih bergaduh berebut jawatan dan sibuk berpolitik untuk agenda peribadi sendiri yang membuktikan puak Pee H ini mementingkan diri sendiri dan tidak mempedulikan wabak covid-19 dan penderitaan rakyat.

Dasar terbuka KERA-jaan Pee H Yang teramat bodoh membenarkan rakyat China Komunis bebas memasuki Msia di waktu wabak Covid sedang merebak di China telah menyebabkan virus covid-19 merebak ke Msia dan membiak Dan mengancam nyawa rakyat Msia.

Akibat kebodohan melampau Pee H, lebih 1000 rakyat Msia dijangkiti virus covid-19 dan sebilangannya telah meninggal dunia.

Ini membuktikan pemimpin-pemimpin Pee H sangat tidak layak memerintah negara.

Anonymous said...

Sundalwan / sundalwati PAS 957am, PH dah tamat. Skrng PN. Menteri2 KERA2jaan PN lah yg mesti dipertngjwabkan sekarang. Masih shock tak tukup ghanimah rampasan kudeta kuasa kot? Tak puas hati hadiwang tak jadi TPM PN MN PPBM UMNO PAS?

Nih! Bukti, bukan fitnah macam sundalwan /sundalwati 957am.

Umno Akan Ceraikan Muhyiddin Sekiranya Mahathir Kembali Memimpin Pribumi
Malaysia Today
Umno telah secara rasmi memberitahu Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang parti itu akan meninggalkan Perikatan Nasional sekiranya Tun Dr Mahathir Mohamad kembali memimpin Parti Pribumi Bersatu. PAS tidak bagitahu pendirian mereka tentang Mahathir tetapi akan juga meninggalkan Perikatan Nasional sekiranya Mahathir bawa DAP balik masuk ke dalam kerajaan.

Perebutan GHANIMAH RAMPASAN KUASA PAS UMNO PPBM LEBIH DIUTAMAKAN SUNDALAN2 PN DIKALA PANDEMIK KOVID19 SEMAKIN KRITIKAL.

SUNDALAN2 PAS PENAGIH PIL KUDA, KHAYAL, PENUH FANTASI, PENAFI REALITI, DEMOKRASI ALA TAKFIRI

Anonymous said...

RBA DA-Pigs 10:20am ini adalah pelacur politik murahan @ Babi ternakan kepala bapak kafir harbi gian end.

Babi bangsat ini sibuk menjilat gian end tak basuh berak Dan menghina dan menfitnah Islam, ulama Islam dan umat Islam.

Celakalah kamu wahai Babi ternakan gian end.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails