Sunday, March 22, 2020

Ber'suami-isteri' Dengan Patung Silikon, Samakah Dengan Onani Atau Zina?

TOLOCHKO bersama patung silikon yang baru dilamarnya.
HALAMAN HIBURAN
'Lamar' kekasih patung silikon


ALMATY: Seorang pelakon dan ahli bina badan Kazakhstan mengejutkan orang ramai apabila mengumumkan dia melamar kekasih yang sebenarnya adalah patung silikon wanita selepas lapan bulan berkenalan.
Yuri Tolochko bersama patung seks yang dikenali sebagai Margo kini menjadi pasangan kekasih yang akan menghabiskan masa bersama di bar dan restoran. Walaupun sedar kekasihnya hanya sekadar patung, lelaki terbabit tetap melayan ‘wanita’ itu sama seperti pasangan lain selain mendakwa patung itu menyukai masakan Georgia.
Apa yang peliknya, Tolochko mendakwa bertemu buat pertama kali dengan kekasihnya itu di sebuah bar selepas menyelamatkan wanita itu daripada seorang lelaki lain.
Kisah itu turut mendapat perhatian beberapa stesen televisyen tempatan yang mahu Tolochko berkongsi kisah percintaan kepada masyarakat umum.

“Apabila saya menyiarkan gambarnya buat pertama kali, saya menerima kecaman masyarakat.
“Saya membawanya ke sebuah klinik pembedahan plastik dan seorang pakar mampu ‘menjadikannya’ semakin jelita,” katanya.
Lelaki itu berhasrat untuk melangsungkan perkahwinan dengan Margo, namun setakat ini tiada tarikh khusus ditetapkan.
Dalam pada itu, sesetengah pihak berpendapat tindakan lelaki itu hanya untuk meraih populariti.
Tolochko pernah tampil dalam program televisyen dan membuka akaun Instagram untuk Margo. (Agensi)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'dia melamar kekasih yang sebenarnya adalah patung silikon wanita'. Ertinya, dipercayai dia menjadikan alat boneka seks sebagai alat pemuas nafsu seperti suami isteri.

Mari kita buka sedikit perbincangan dari sudut  Islam. Apakah memuaskan nafsu seks dengan patung itu sama dosanya dengan onani/masturbasi atau zina dalam Islam? 

Memuaskan Nafsu Seks Dengan Patung.
-Al-Ustadz Abu Abdillah As-Sarbini Al-Makassari mengulas.. Judul: Hukum Onani



I. Apakah Pelaku Onani/Masturbasi Mendapat Dosa Seperti Orang yang Berzina? Apa hukum onani/masturbasi bagi lelaki dan wanita?

PERMASALAHAN onani/masturbasi (istimna’) adalah permasalahan yang telah dibahas oleh para ulama. Onani adalah upaya mengeluarkan mani dengan menggunakan tangan atau yang lainnya. Hukum permasalahan ini ada rinciannya sebagai berikut:

Pertama: 
Onani yang dilakukan dengan bantuan tangan/anggota tubuh lainnya dari isteri atau hamba wanita yang dimiliki. Jenis ini hukumnya halal, kerana termasuk dalam keumuman bersenang-senang dengan isteri atau hamba wanita yang dihalalkan oleh Allah SWT.1. 

Demikian pula hukumnya bagi wanita dengan tangan suami atau tuannya (jika ia berstatus sebagai hamba. Kerana tidak ada perbedaan hukum antara lelaki dan perempuan hingga tegak dalil yang membedakannya. Wallahu a’lam.

Kedua: 
Onani yang dilakukan dengan tangan sendiri atau semacamnya. Jenis ini hukumnya haram bagi lelaki mahupun wanita, serta merupakan perbuatan hina yang bertentangan dengan kemuliaan dan keutamaan. 

Pendapat ini adalah madzhab jumhur (maioriti ulama), Al-Imam Asy-Syafi’i rahimahullahu, dan pendapat terkuat dalam madzhab Al-Imam Ahmad rahimahullahu.

Pendapat ini yang difatwakan oleh Al-Lajnah Ad-Da’imah (yang diketuai oleh Asy-Syaikh Ibnu Baz), Al-Albani, Al-’Utsaimin, serta Muqbil Al-Wadi’i rahimahumullah. 

Dalilnya adalah keumuman firman Allah SW:
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ. إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ. فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
  •  “Dan orang-orang yang menjaga kemaluan-kemaluan mereka (dari hal-hal yang haram), kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba-hamba wanita yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Barangsiapa mencari kenikmatan selain itu, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas.” (Al-Mu’minun: 5-7, juga dalam surat Al-Ma’arij: 29-31)

Perbuatan onani termasuk dalam keumuman mencari kenikmatan syahwat yang sifatnya melanggar batasan syariat yang dihalalkan, iaitu di luar kenikmatan suami-isteri atau tuan dan hamba wanitanya.
Sebahgian ulama termasuk Asy-Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullahu berdalilkan dengan hadits ‘Abdillah bin Mas’ud RA:
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ اْلبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
  • Wahai sekalian pemuda, barangsiapa di antara kamu yang telah mampu menikah, maka menikahlah, kerana pernikahan membuat pandangan dan kemaluan lebih terjaga. Barangsiapa belum mampu menikah, hendaklah dia berpuasa, kerana sesungguhnya puasa merupakan ubat yang akan meredakan syahwatnya.” (Muttafaq ‘alaih)

Al-’Utsaimin rahimahullahu berkata: 
  • “Sudut pendalilan dari hadits ini adalah perintah Rasul SAW  bagi yang tidak mampu menikah untuk berpuasa. Sebab, seandainya onani merupakan adat (perilaku) yang diperbolehkan tentulah Rasulullah SAW akan membimbing yang tidak mampu menikah untuk melakukan onani, kerana onani lebih ringan dan mudah untuk dilakukan berbanding puasa.”

Apalagi onani sendiri akan menimbulkan mudharat yang merosak kesihatan pelakunya serta melemahkan kemampuan berhubungan suami-isteri jika sudah berkeluarga, wallahul musta’an.2

Adapun hadits-hadits yang diriwayatkan dalam hal ini adalah hadits-hadits yang dha’if (lemah). Kelemahan hadits-hadits itu telah diterangkan oleh Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullahu dalam At-Talkhish Al-Habir (no. 1666) dan Al-Albani dalam Irwa’ Al-Ghalil (no. 2401) serta As-Silsilah Adh-Dha’ifah (no. 319). 

Di antaranya hadits ‘Abdullah bin ‘Amr RA:
سَبْعَةٌ لاَ يَنْظُرُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيْهِمْ وَيَقُوْلُ: ادْخُلُوْا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِيْنَ: … وَالنَّاكِحُ يَدَهُ …. الْحَدِيْثَ
  • Ada tujuh golongan yang Allah tidak akan memandang kepada mereka pada hari kiamat, tidak akan membersihkan mereka (dari dosa-dosa) dan berkata kepada mereka: ‘Masuklah kamu ke dalam neraka bersama orang-orang yang masuk ke dalamnya!’ (di antaranya): … dan orang yang menikahi tangannya (melakukan onani/masturbasi) ….dst.” (HR. Ibnu Bisyran dalam Al-Amali, dalam sanadnya ada Abdullah bin Lahi’ah dan Abdurrahman bin Ziyad bin An’um Al-Ifriqi, keduanya dha’if [lemah] hafalannya)
Namun apakah diperbolehkan pada kondisi darurat, iaitu pada suatu kondisi di mana ia khawatir terhadap dirinya untuk terjerumus dalam perzinaan atau khawatir jatuh sakit jika air maninya tidak dikeluarkan? Ada khilaf pendapat dalam memandang masalah ini. Jumhur ulama mengharamkan onani secara mutlak dan tidak memberi toleransi untuk melakukannya dengan alasan apapun. Kerana seseorang wajib bersabar dari sesuatu yang haram. 

Apalagi ada solusi yang diajarkan oleh Rasulullah SAW untuk meredakan/meredam syahwat seseorang yang belum mampu menikah. Iaitu berpuasa sebagaimana hadits Ibnu Mas’ud RA di atas.
Sedangkan sekelompok sahabat, tabi’in, dan ulama termasuk Al-Imam Ahmad rahimahullahu memberi toleransi untuk melakukannya pada kondisi tersebut yang dianggap sebagai kondisi darurat.

Namun nampaknya pendapat ini perlu diberi syarat seperti kata Al-Albani rahimahullahu dalam Tamamul Minnah (hal. 420-421): 

“Kami tidak mengatakan bolehnya onani bagi orang yang khawatir terjerumus dalam perzinaan, kecuali jika dia telah menempuh pengubatan Nabawi (yang diperintahkan oleh Nabi SAW), iaitu sabda Nabi SAW kepada kaum pemuda dalam hadits yang sudah dikenal, memerintahkan mereka untuk menikah dan beliau bersabda:

فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
  • Maka barangsiapa belum mampu menikah hendaklah dia berpuasa, kerana sesungguhnya puasa merupakan ubat yang akan meredakan syahwatnya.”


Oleh kerana itu, kami mengingkari dengan keras orang-orang yang memfatwakan kepada pemuda yang khawatir terjerumus dalam perzinaan untuk melakukan onani, tanpa memerintahkan kepada mereka untuk berpuasa.”

Dengan demikian, jelaslah kekeliruan pendapat Ibnu Hazm rahimahullahu dalam Al-Muhalla (no. 2303) dan sebahagian fuqaha Hanabilah yang sekadar memakruhkan onani dengan alasan tidak ada dalil yang mengharamkannya, padahal bertentangan dengan kemuliaan akhlak dan keutamaan.

Yang lebih memprihatinkan adalah yang sampai pada tahap menekuninya sebagai adat/kebiasaan, untuk bernikmat-nikmat atau berfantasi/mengkhayalkan nikmatnya menggauli wanita. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullahu berkata dalam Majmu’ Al-Fatawa (10/574):
  • "Adapun melakukan onani untuk bernikmat-nikmat dengannya, menekuninya sebagai adat, atau untuk mengingat-ngingat (nikmatnya menggauli seorang wanita) dengan cara mengkhayalkan seorang wanita yang sedang digaulinya saat melakukan onani, maka yang seperti ini seluruhnya haram. Al-Imam Ahmad rahimahullahu mengharamnya, demikian pula yang selain beliau.”

Wallahu a’lam. Semoga Allah SWT membimbing para pemuda dan pemudi umat ini untuk menjaga diri mereka dari hal-hal yang haram dan hina serta merosak akhlak dan kemuliaan mereka. Amin. Washallallahu ‘ala nabiyyina Muhammad wa ‘ala alihi washahbihi wasallam, walhamdulillahi Rabbil ‘alamin.

II. Apakah pelaku onani/masturbasi mendapat dosa seperti orang yang berzina?

Penetapan kadar dan sifat dosa yang didapatkan oleh seorang pelaku maksiat, apakah sifatnya dosa besar atau dosa kecil harus berdasarkan dalil syar’i. Perbuatan zina merupakan dosa besar yang pelakunya terkena hukum hadd. Nash-nash tentang hal itu sangat jelas dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah.

Adapun masturbasi/onani dengan tangan sendiri atau semacamnya (bukan dengan bantuan tangan/anggota tubuh dari isteri atau hamba wanita yang dimiliki), terdapat silang pendapat di kalangan ulama. Yang benar adalah pendapat yang menyatakan haram. Hal ini berdasarkan keumuman ayat 5-7 dari surat Al-Mu’minun dan ayat 29-31 dari surat Al-Ma’arij. 

Onani termasuk dalam keumuman mencari kenikmatan syahwat yang haram, kerana melampaui batas syariat yang dihalalkan, iaitu kenikmatan syahwat antara suami isteri atau tuan dengan hamba wanitanya. Adapun hadits-hadits yang diriwayatkan dalam hal ini yang menunjukkan bahawa onani adalah dosa besar merupakan hadits-hadits yang dha’if (lemah) dan tidak boleh  dijadikan hujjah. 

Di antaranya:
سَبْعَةٌ لاَ يَنْظُرُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيْهِمْ وَيَقُوْلُ: ادْخُلُوْا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِيْنَ: … وَالنَّاكِحُ يَدَهُ …. الْحَدِيْثَ
  • “Ada tujuh golongan yang Allah tidak akan memandang kepada mereka pada hari kiamat, tidak akan membersihkan mereka (dari dosa-dosa) dan berkata kepada mereka: ‘Masuklah kalian ke dalam neraka bersama orang-orang yang masuk ke dalamnya!’: … dan orang yang menikahi tangannya (melakukan onani/masturbasi) ….dst.”4

Sifat onani yang paling parah dan tidak ada seorang pun yang menghalalnya adalah seperti kata Syaikhul Islam dalam Majmu’ Al-Fatawa (10/574):
  •  “Adapun melakukan onani untuk bernikmat-nikmat dengannya, menekuninya sebagai adat, atau untuk mengingat-ngingat/mengkhayalkan (nikmatnya menggauli seorang wanita) dengan cara mengkhayalkan seorang wanita yang sedang digaulinya saat melakukan onani, maka yang seperti ini seluruhnya haram. Al-Imam Ahmad rahimahullahu mengharamkannya, demikian pula selain beliau. Bahkan sebahagian ulama mengharuskan hukum hadd bagi pelakunya.”

Penetapan hukum hadd dalam hal ini semata-mata ijtihad sebahagian ulama mengqiyaskan dengan zina. Namun tentu saja berbeda antara onani dengan zina sehingga tidak dapat disamakan. Kerana zina adalah memasukkan kepala zakar ke dalam farji wanita yang tidak halal baginya (selain isteri dan hamba wanita yang dimiliki). Oleh kerana itu, yang benar dalam hal ini adalah pelakunya hanya sebatas diberi ta’zir (hukuman) yang setimpal sebagai pelajaran dan peringatan baginya, agar berhenti dari perbuatan maksiat tersebut.

Pendapat ini adalah madzhab Hanabilah, dibenarkan oleh Al-Imam Ibnu ‘Utsaimin rahimahullahu dalam Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir dan difatwakan oleh Al-Lajnah Ad-Da’imah yang diketuai oleh Al-Imam Ibnu Baz rahimahullahu dalam Fatawa Al-Lajnah (10/259).

Adapun bentuk hukumannya kembali kepada ijtihad hakim, apakah dicambuk atau disebat (tidak lebih dari sepuluh kali), didenda, dihajr (diboikot), dicela, atau lainnya, yang dipandang oleh pihak hakim dapat membuatnya jera dari maksiat itu dan bertaubat.5 Wallahu a’lam.

Kesimpulannya, masturbasi tidak boleh disetarakan dengan zina, kerana tidak ada dalil yang menunjukkan hal itu. Namun onani adalah maksiat yang wajib untuk dijauhi. Barangsiapa telah melakukannya hendaklah menjaga aibnya sebagai rahsia peribadinya dan hendaklah bertaubat serta memohon ampunan Allah SWT. 

Apabila urusannya terangkat ke mahkamah pengadilan, maka pihak hakim berwenang untuk memberi ta’zir (hukuman) yang setimpal, sebagai pelajaran dan peringatan baginya agar jera dari perbuatan hina tersebut. Wallahu a’lam.

Rujukan:
1. Pertama kali kami mendengar faedah ini dari guru besar kami, Al-Walid Al-Imam Muqbil bin Hadi Al-Wadi’i rahimahullahu dalam majelis beliau. Silakan lihat pula Fatawa Al-Lajnah Ad-Da’imah (10/259), Al-Iqna’ pada Kitab An-Nikah Bab ‘Isyratin Nisa’. Hal ini merupakan ijma’ (kesepakatan) ulama sebagaimana dinukilkan oleh Al-Imam Asy-Syaukani rahimahullahu dalam kitabnya yang berjudul Bulughul Muna fi Hukmil Istimna’, walhamdulillah –pen.

2 Lihat tafsir surat Al-Mu’minun dalam Tafsir Ath-Thabari, Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Al-Baghawi, Majmu’ Al-Fatawa (10/574, 34/229), Fatawa Al-Lajnah (10/259), Tamamul Minnah (hal. 420), Majmu’ Ar-Rasa’il (19/234, 235-236), Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir –pen.

3 Lihat Majmu’ Al-Fatawa (10/574, 34/229-230) –pen.
4 Lihat penjelasan hadits ini dalam Problema Anda: Hukum Onani/Masturbasi.
5 Lihat Asy-Syarhul Mumti’ Kitab Al-Hudud Bab At-Ta’zir –pen.

Sumber: Salafy.or.id Penulis : Al-Ustadz Abu Abdillah As-Sarbini Al-Makassari Judul: Hukum Onani

Lihat lagi..
E-Buku IH-87: Cara Fikir Salah Artis
E-Buku IH-87: Cara Fikir Salah Artis
E Buku IH-120: Cara Fikir Salah Artis (2)

E Buku IH-120: Cara Fikir Salah Artis (2)

15 comments:

Anonymous said...

Apalah Ibnu hashim..topik tak bernilai apa2 nak dibincangka.

Anonymous said...

March 22, 2020 at 2:46 PM
'Tak bernilai'. Apa hujahnya?

Anonymous said...

nah , nih hujahnya,

Penyundal2 ugama PAS kehabisan modal, dok ulang2 maki hamon meroyan meracau meraban last last ujung ujung cerita sex macam orang kerasokan syaitan , lobai2 PAS mme gila sex , tok sah nafi loh woeiiiii mek weiiii.......

PAS hamPAS hAMPAS HAMPASSSSSSSSSS................

PAS TIADA MARUAHHHHHHHH..............

PAS MUNAFIKKKKK.............

HAMPASSSS............

Anonymous said...

Ape faedahnye?..ko zina dgn patung ker?..kikikikikik..

Anonymous said...

Kes patung ni lobai pas boleh selesaikan kerana dah ada kuasa... Kes pon terpencil..

Anonymous said...

INI LAGI HUJAHNYA,

(1) MAK LAMPIR zailah dgn kegagalan nya utk mengawinkan anak betina 12 tahun kpd siape yg berhajat......

(2) lebai pendek anAk mAn dgn kopiah dan kebebalan nya hari pertama menjawat menteri, sebagai juru cakap tokey2 balak kelantan, fulus menghalalkan niat sundal2 PAS......

(3) kairuddin dgn skull kopiah nya, mencuba nasib utk mempromosikan minyak sawit ke India dan China dgn perjudikan nasib zakir naik dan penduduk2 Jammu Khasmir selain Urghur di China

(4) takiyuddin dgn ruu 355 tarik handbrake…......eeekkkkkkkkkkk


woii walaunti, Casino Genting Highland bila nak tutop woiiiii....... HAMPASSSSS....../.

Anonymous said...

HAKIKATNYA walaun walunti nih sudah memPROMSI agen / sumber MAKSIAT kpd melenia gen Y Z ++ yg majoritinya buta hukum hakan ugama dan lemah IMAN hasil bentukan UMNO teman sekongkolan PAS sejak 60 tahun memerintah Malaysia

Anak2 melayu Islam juara DADAH DEDAH GADAI AKIDAH ANAK HARAM BERSEPAH PUKIMAK HARAMJADAH
Ini fakta ye sundal2 PAS sekelian! Nak nafi lagi, dah memang kerja korang sejak dulu pon, tak heran

Anonymous said...

Ha ha ha
Bertambah jelas Ini penjilat-penjilat mereka.. Dah takdak apa nak jilat..
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

cik minah said...

Kalau malu orang sebut penjilat.. jangan jilat le
hiiiiiiii
najis..... jilat bontot babi tak se malu tu.
hiiiiiiiii

Anonymous said...

Walaun sundal pas sekor ni tak habis2 asyik ulang skrip yg sama. Memang wslaun pas ni low class.

Anonymous said...

Cik Minah oii.. dulu walaunti sundal ni jilat bontot dap kini jilat bontot mca..
Bila Wa Ki Siong cabar jgn sebut negara islam...walaun sundal ni terus kecut telor.

cik minah said...

Ai..
Marah pula..
Bertobatlah dari jadi pembelot agama.,
takutlah hari akhirt
Bertobatlah.
Allah Maha Penganmpun..

Anonymous said...

Dia tu barua penyamun yg kaciwa umno dapat habuan ciput....

Anonymous said...

Ini cik minah palsu...cik minah ada batang kecut...

Bertobatlah dari menyokong penyamun dan penonggang agama..

cik minah said...

March 22, 2020 at 7:21 PM
Jangan marah Bro, cepat tua.. jangan mencarut. Tun pun masih muda..
Hiiiii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails