Saturday, February 22, 2020

T/Haji: PH Bengap? Gi Belajar Di 'Ganu..


Mujahid perlu belajar dari Terengganu

MUJAHID akhirnya mendedahkan bahawa 4 hotel Tabung Haji (TH) terpaksa dijual kerana mengalami kerugian RM53 juta dalam tempoh 5 tahun.

Inilah masalah sebuah kerajaan yang ‘knows the cost of everything and the value of nothing’. Mereka tahu kos, tetapi tidak memahami nilai.

Saya beri contoh sebuah hotel 5 bintang di Terengganu – Duyong Marina Resort. Ketika dibina belasan tahun dahulu, ia tidak pernah dirancang untuk mencipta keuntungan. Tetapi ia wujud bagi memenuhi matlamat kerajaan pada ketika itu untuk mewujudkan ‘high-end tourism’ dengan model seakan Dubai atau Abu Dhabi.

Prinsip yang digunapakai pada masa itu adalah lebih baik mempunyai 1000 pelancong yang berbelanja RM1 juta seorang berbanding 1 juta pelancong yang berbelanja RM1000 seorang.



Atas sebab itu, jumlah pelancong asing ke Terengganu meningkat daripada 162,826 orang pada 2004 kepada lebih 380 ribu orang pada 2008 – majoriti daripada Eropah, Taiwan dan Singapura.
Sudah tentu kerajaan terpaksa menanggung kerugian operasi pada ketika itu tetapi impak kepada ekonomi negeri dan setempat adalah amat besar.
Apabila Monsoon Cup ditamatkan, Duyong Marina akhirnya mengalami kerugian sehingga RM20 juta yang dicatatkan pada tahun 2016.
Kerugian ini berterusan sehinggalah apabila berlakunya pertukaran kerajaan pada 2018, model pengurusan dan struktur diubah dan Duyong Marina hampir pulih daripada kerugian pada tahun lepas dan sedang berada pada landasan yang baik untuk mencatatkan keuntungan.
Apa yang Mujahid boleh belajar?
Pertama, nilai tidak boleh diukur dengan kos. Jangan buat perangai kapitalis. Mungkin hotel TH mengalami kerugian, tetapi ia harga yang kecil bagi perkembangan ekonomi umat dan kemunculan sistem korporat Islam
Kedua, bukan semua benda rugi perlu dijual baru selesai masalah. Kerajaan Terengganu dulu dan sekarang tak pernah jual Duyong Marina walaupun kerugian mereka lebih besar daripada Hotel TH.
Sebaliknya mereka laksanakan pemulihan korporat secara dalaman tanpa terganggu dengan permainan politik menyalahkan sesiapa.
Dan kalau malas sangat pakai otak, saya cadang kerajaan Terengganu pinjamkan Pengurus Besar Duyong Marina Tuan Faizul Abas kepada TH untuk kerja-kerja pemulihan.
Orang PH ini kadang-kadang bengapnya boleh tahan.
ABDUL RAHIM HILMI ZAKARIYA
Rimba Square Kuala Terengganu – HARAKAHDAILY 20/2/2020

7 comments:

Anonymous said...

TERPULANG PADA SAYA'.., awak, otai dan rakyat menilai moral akhlak perangai kata kata Sang Fitnah Lidah Bercabang

sementara ada waktu lagiiii..'terpulang pada saya..'

Terpulang Pada Saya sementara ada waktu lagii... lidah bercabang atok sudah tumbuh balikkk..!! Terpulang pada saya dan anda semua..!!

KIKIKI SAYA NNPAKNYA KENA SABAU
ITU BANG NON BAIT2 KATA AKHIRNYA
TERPULANG PADA SAYA LA LAHABAU
LIDAH BERCABANG TUMBUH SEMULA

Fitnah lah selagi kau mahu ....!!!
Rakyat sudah jijik meluat dengan si kepala penipu dan kepala perompak negara

satu untuk kau satu untuk aku..
dua untuk parti kau dua untuk parti aku...
tiga untuk anak kau tiga untuk anak aku..
empat untuk cucu kau empat untuk cucu aku
GLC untuk aku Menteri jadi barua aku..
Ladang TH untuk aku menteri jadi barua aku..
Hotel untuk aku.. kau jadi barua aku...
Babi untuk kau babi untuk barua aku...

Sementara ada waktu kini.. 'terpulang pada saya'

Ronggeng lah sepuas hati kau sebelum siksa sakarat menjemput sang fitnah

Sedang bertiup kencang bahawa perdana menteri Dr Mahathir Mohamad bakal menerima tekanan ala halalintar supaya melepaskan jawatannya dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang akan diadakan pada *Khamis atau Jumaat* depan.

Sementara ada waktu ini...'terpulang pada saya..'

Sumber dari PH sendiri memberitahu sebuah akhbar bahasa Inggeris utama di Malaysia bahawa "suatu yang sangat besar akan berlaku tak lama lagi".

sementara ada waktu lagi otai reformis beri kata dua pada Tun kata 'terpulang pada saya..'

KALAU JANJI ATOK DNG BAKAL PM KE 8 DI CAPATI
OTAI REFORMIS SIAP SEDIA BUKA BAJU GULING2 NANTI
20 TAUN OTAI SEDIA GULING2 DI JALAN LAGI SKLI
BIAR TELOR DAH KECUT, DAH LABUH OTAI TETAP GULING GILA BABI..!!

sementara masih ada waktu

Hari ini Anwar saya kena bersabar..!! atok kata 'terpulang pada awaklahh...'

Lepas ni banyak lah telor telor kecut dan telo labuh dan telo kendur dari otai reformasi (maklum lah dah 20 tahun berlalu mau tak labuh telo menunggu nok jadi PM..) acara guling guling jalanraya

sementara ada waktu saat ini...'terpulang pada rakyat..'

Rakyat jelata yang lokos dikencing hancing siang malam boleh lah sediakan pop corn tambah sambil tepok tangan..!! kannnn..!!

FormulaTerpulangPadaSaya = Haahh tepok + Pop corn tambah

Anonymous said...

Atuk tua lidah bercabang, atuk muda suka lubang jamban otomatik lidah bercabang. Dua dua atuk tak boleh pakai. Dua atuk rebut jawatan. Janji manifesto bukan kitab suci. Dua dua atuk pemecah belah melayu dan islam. Dua2 atuk bawa liberal. Atuk tua harta 40 billion, atuk muda kaya liberal.

Anonymous said...

Tolong sampaikan berita GUMBIRA ATOK akan jadi PM sehingga habis penggal ini kepada Nurul! Kempunan lah nampaknya nak jadi anak PM... kah...kah...kah...

Anonymous said...

Minta Nurul organise suatu PESTA TARIAN RONGGENG atau JOGET LAMBAK bersama ATOK sebagai meraikan kejayaan!

Anonymous said...

Minta Nurul pegi kelas pengjian berguru supaya tidak mewarisi ayahnya. Ajak sekali team troll supaya ramaikan mengaji, jangan asyik nak hina islam.

Anonymous said...

Ya tinggalkan berjuang dengan dap. Dap perogol perlembagaan dan perogol kontrak sosial.

Dr olivia Alexander said...

My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails