Monday, February 17, 2020

Masjid Transparan Unik Dan Luar Biasa..

Masjid Transparan

MASJID Transparan atau telus, telah menjadi subjek perbincangan dalam media sosial, terutama Twitter. Tempat ibadat untuk umat Islam kelihatan unik dan luar biasa. 

Alasannya, selain terletak di tengah padang pasir, bumbung ke dinding masjid dibuat telus supaya dari luar dapat dilihat kandungan di dalamnya.

Laporan dari The Islamic Information, Isnin, 3 Januari 2020, masjid telus yang terletak di Arab Saudi adalah sebahagian daripada projek seni yang bernama Paradise Has Many Gates (Paradise Has Many Gates). Masjid yang telus adalah projek yang dibuat oleh Ajlan Gharem. 

Beliau adalah warga Arab yang bekerja sebagai guru matematik di sekolah awam Al Sahabah, Riyadh. Ajlan memanggil dirinya artis multidisiplin, seperti yang dinyatakan di halaman rasminya, Ajlang Harem. Beliau menerima ijazah sarjana muda dalam bidang matematik di Universiti King Khalid dan menggunakan sains analisis beliau untuk setiap karya seni yang diciptanya.

Masjid ini diperbuat daripada keluli bergulung, plexiglass, aluminium dan lampu elektrik. Artis ini menggunakan bahan yang sama digunakan untuk membendung kemasukan pelarian di Eropah serta di penjara tentera Amerika Syarikat, Guantanamo Bay.


Setelah datang dari Arab, masjid itu dibawa ke Vanier Park di Vancouver, British Columbia, danKanada. Masjid ini dipamerkan kepada orang ramai untuk dinikmati selama dua tahun di sana.
Masjid Transparan

Masjid Tranparan Di Waktu Malam
Idea Ajlan membina sebuah masjid yang telus menggoncang ramai pendapat dan memetik pujian. Dia dikatakan telah menyumbang yang sangat indah dalam seni. Konon ramai yang menonton karya seni itu, terkejut melihat bagaimana Ajlan Gharem memberikan mesej kuat Islam dengan cara yang sangat mudah.

Masjid ini lebih indah ketika menjelang malam. Lampu di bingkai masjid itu dinyalakan menjadikan kandungan masjid kelihatan, walaupun pada waktu malam.
Di halaman peribadi Ajlan juga mendedahkan bahawa seni ini dapat dilihat dari pelbagai perspektif, bergantung kepada pemikiran seseorang. Dikatakan Ajlan merancang pembinaan rumah ibadat kerana penyembahan selalu dikaitkan dengan keamanan.  Menurut Adhita Diansyavira.

Video: Masjid Transparan


Sila lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini

E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails