Thursday, February 20, 2020

Maklumat Tidak Telus, Lebih Baik Tutup PH, Bukan TH



JANGAN pertikai hak rakyat dan pembangkang untuk menyuarakan kritikan terhadap Tabung Haji kerana banyak maklumat yang disampaikan tidak telus. 
  • Jika disorot dari awal, isu ini bermula daripada pertikaian terhadap laporan audit yang dikeluarkan oleh PriceWaterhouseCoopers (PwC) yang dilihat bercanggah dengan audit Ernst & Young dan Laporan Ketua Audit Negara. 
  • Susulan itu, banyak tindakan yang diambil oleh LTH dan Menteri (Agama) seperti subsidi haji dan penamatan operasi empat Hotel THHR ditempelak oleh rakyat.
  • Saya turut mengikuti isu perpindahan aset LTH yang bernilai RM19.9 bilion kepada syarikat Urusharta Jamaah Sdn Bhd. Sebahagian daripada ekuiti yang dipindah milik boleh dipersoalkan seperti pegangan LTH dalam Digi, Hap Seng Plantation dan MISC. 
  • Adakah ekuiti-ekuiti tersebut mengalami kerugian belum direalisasikan melebihi 20 peratus? 
  • Begitu juga 29 buah hartanah strategik yang dipindah milik atau dijual kepada UJSB.
  •  Adakah hartanah (hotel, bangunan komersial dan tanah) tersebut tidak mencatatkan hasil (yield) melebihi 2 peratus?
  • Persoalan ini timbul disebabkan maklumat penyata kewangan terutama melibatkan hartanah seperti rangkaian hotel TH tidak didedahkan kepada awam. 
  • Tambahan pula, Laporan Tahunan Tabung Haji Tahun 2018 masih belum diterbitkan. Mengapa? 
  • Hal yang sama turut berlaku bulan lepas mengenai transaksi penjualan dua anak syarikat TH Plantations Berhad kepada Tamaco Plantation Sdn Bhd. Siapakah jurunilai yang dilantik dan bagaimana ia membuat penilaian rosot nilai daripada RM380 juta (2017) kepada hanya RM122 juta sahaja?
  • Banyak maklumat tidak telus dan tidak selaras berlaku termasuk daripada Menteri (Agama) sendiri. Ia menggambarkan kelemahan pentadbiran dan komunikasi sangat serius. 
Jika hal penting ini gagal diselesaikan, lebih baik tutup operasi PH kerana merugikan rakyat.
Sekian, terima kasih.
AHMAD MARZUK SHAARY
Ahli Parlimen Pengkalan Chepa
26 Jamadil Akhir 1441 | 20 Februari 2020 – HARAKAHDAILY 20/2/2020

10 comments:

Anonymous said...

Kesian, tulang besi, puaka rimba dan lancu-lancau masih jadi peluloq pungkok tak basun gian eng.. kesian, memang keturunan kamu pecacai.. suka makan dedak babi kesian.

ramai dah lari, tapi memang kamu keturunan pecacai masil kekal jadi penjilat juboq kapiaq laknatullah!

kalau tak berubah akan jadi hamba pecacai kapiaq sampai kiamat.

Anonymous said...

Memang tak salah kata kapiaq pada si kapiaq
kata peluloq juboq tak basuh pada pada pecacai kapiaq.

Insya Allah, mereka bertaubat jadi baik. Akan boleh jadi regu dalam menyampaikan Islam ke seluruh dunia..

cik minah said...

Amin..

Anonymous said...

Sebelum PRU14, PAS/UMNO anggap Tun M khadam DAP.
Penjualan aset TH, dibawah PM Tun M, menguatkan tanggapan di atas.
Bila PAS/UMNO menyokong Tun M kekal sehingga habis penggal, tidakkah ini bermakna PAS/UMNO bersetuju aset TH terus dijual?
mohon penjelasan. TK.

Anonymous said...

Tun m masih khadam. Pm menanti pun khadam. Pkr pan pun khadam. Tak bersuara khadam2 ni. Yg bersuara cuma yg bukan khadam. Yg bantah jual bukan khadam. Yg Khadam2, tolong bantu jual.

Semoga semua muslim baca yassin supaya khadam2 ni tak jadi khadam. Supaya mereka tinggalkan pemimpin yg jadi khadam dan kembali bersatu di bawah muafakat nasional.

Pm8 belum pasti. Apa2 boleh berlaku. Pm tun yg kononnya hebat pun tak dapat pulihkan ekonomi. Pm8 pun sekadar persepsi boleh pulihkan. Tapi dengan prestasi merudum akibat sejarah silam yg jelek, sukar untuk tarik pelabur asing. Mana2 negara tolak pemimpin akhlaq jelek. Walaupun mereka bukan islam, tapi standard jelek adalah sejagat sifatnya. Dengan sikap gelojoh yg dipamerkan, penolakan semakin kuat. Dalam negara pun org melayu kuat mennolak akhlaq jelek

Anonymous said...

PAS mahu negara Islam. Tun M bukan kayu pengukur Islamnya sesebuah pemerintahan.
Sesiapa saja boleh digunakan untuk meletakkan Islam di tempat yang paling tinggi. Mana baik Guan Eng dengan Tun M?

Siapa yang boleh membantu kebangkitan Islam menguasai dunia sebelum kiamat?
Setakat ini di Malaysia ada PAS, jamaah atau parti Islam seMalaysia..

Anonymous said...

anwar peliwat, penghakiman mahkamah era pm4.
mahkamah era pm5, membatalkan fitnah tersebut.
anwar berjaya mendidik keluarganya mengikut lunas2 islam. yg perempuan, menutup aurat. takde sorang pun yg terlibat dlm kegiatan LGBT.

camne PAS boleh anggap anwar lebih merbahaya dari madey???!!!!
mau diteruskan penjarahan aset TH???!!!
camne PAS buat keputusan?

Anonymous said...

Perebutan kuasa memburukan keadaan. Rakyat tersepit. Ura2 demonstrasi jalanan besar besaran adalah ugutan yg menggerunkan. Ketidakstabilan menyebarkan pelabur asing tidak akan bertandang. Ditambah dengan dap yg sedang melakukan penindasan terhadap melayu sejak dapat kuasa, tambah merumitkan keadaan. Bukan setakat penindasan dan merompak eset orang islam, tapi juga penipuan barangan halal kegunaan orang islam. Hanya pas yg boleh kembalikan maruah orang melayu dan islam

Anonymous said...

Sokongan anuar majoriti dari dap. Naiknya anwar kerana dap. Budi yang disambut bukan tiada dikenang. Mesti ada pengorbanannya. Siapa yang akan terkorban kerana budi yg diterima anuar. Ini yg menggerunkan penduduk asal negeri ini.

Dalam keadaan sekarang perompakan berlaku atas nama kerugian. Siapa yg melakukan dan tiada halangan langsung dari rakan rakan yg lemah dalam ph. Pentingkan kedudukan, telur disalut dengan rapi seolah olah sudah tiada. Bisa ketika kempen hanya bakteria merosak kedudukan penduduk asal. Hanya pas kekal istiqamah tanpa pernah menerima pelompat parti di bawah bimbingan ulamak.

Anonymous said...

Siapa tidak ingat isu 90 juta. Bertalu talu pan dan pkr membantu kejahatan dap memfitnah pas. Darah komunis masih mengalir dalam tubuh dap. Sekarang dap berpeluk tubuh dalam isu fitnah, tapi mengubah strategi melumpuhkan ekonomi penduduk asal negara ini dengan mengusik esetnya. Sekarang yang menghina ulamak dan menghina orang melayu adalah melayu yg berada dalam bakul dap. Dengan sedikit imbuhan mereka bermati matian berperanan sebagai penggempur dap. Dap mencatur siapa di kalangan mereka ini yg sesuai memimpin dari kalangan melayu dalam bakul, seperti mana mereka berjaya menjadikan mahathir sebagai pm. Kes di perak dulu mereka sempat menukar hak milik sementara menjadi hak milik kekal dengan melantik melayu dalam bakul dap. Dia ialah salah seorg G 18 dan sekarang adalah ahli pan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails