Tuesday, February 18, 2020

Aset LTH RM1.4 Bilion Milik Umat Islam: Boleh Dipindah Milik Se Wenangnya? -Tuan Ibrahim


Tuntut penjelasan tamat operasi Hotel THHR

PAS menuntut satu penjelasan tuntas daripada pengurusan tertinggi Lembaga Tabung Haji (LTH), Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) dan Menteri Kewangan berhubung penamatan operasi serta perkhidmatan hospitaliti bagi empat rangkaian hotel di bawah kumpulan TH Hotel & Residence Sdn Bhd. 

Surat yang bertarikh 17 Februari 2020 daripada TH Hotel & Residences Sdn Bhd (THHR) telah tular di media sosial dan amat mengejutkan ramai pihak.

Setelah pihak kerajaan gagal mengemukakan jawapan konkrit berhubung transaksi penjualan meragukan dua syarikat subsidiari dan aset ladang kelapa sawit milik TH Plantations Berhad bulan lalu, kini LTH pula akan menamatkan operasi empat aset komersial milik TH Hotel & Residence kerana bangunan hotel tersebut didakwa telah diambil alih oleh SPV milik Kementerian Kewangan iaitu Urusharta Jemaah Sdn Bhd. 
Tindakan ini menunjukan semua aset di bawah pemilikan LTH yang diserahkan kepada UJSB akan terbuka untuk dipindah milik kepada pihak lain.
PAS meminta justifikasi kukuh berhubung perkara ini. Adakah keempat-empat hotel tersebut mengalami masalah kewangan yang serius? Adakah ia akan diambil alih oleh UJSB atau dijual kepada pihak lain? 
PAS turut bimbang dengan nasib semua aset hartanah LTH bernilai RM1.4 bilion (nilai buku) yang telah dipindahkan kepada UJSB antaranya tanah TRX KL (RM196 juta), Platinum Park (RM486 juta) dan tanah Presint 4 Putrajaya (RM92 juta). Apakah sebenarnya makna pemulihan jika aset-aset LTH milik umat Islam boleh dipindah milik kepada pihak lain dengan sewenang-wenangnya?
Sekian, terima kasih.
TUAN IBRAHIM TUAN MAN
Timbalan Presiden PAS
Ahli Parlimen Malaysia (Kubang Kerian)
24 Jamadil Akhir 1441 | 18 Februari 2020 – HARAKAHDAILY 18/2/2020

6 comments:

Anonymous said...

Mudahnya kafir dap pulun harta orang islam. Berzakat harta tu. Berapa pulak menteri agama dapat komisyen? Langsung tiada rasa peduli pada harta orang islam yg dah berpuluh tahun diusahakan. Inisiatif asal tabung haji ialah professor di raja engku aziz yg ujudkan th supaya ramai orang islam yg kurang kemampuan dapat menunaikan fardu haji. Alih2 sekarang senang jer kafir dap jual.

Anonymous said...

Jika tindak tanduk melayu dalam pan dan pkr masih berorientasikan aspirasi dap dengan konsep malaysia baru, maka hancurlah harta berzakat dan digunakan untuk antara lain barangan haram seperti arak dan babi. Kerana harta itu sudah di luar kawalan pengurusan islam. Maka tanggunglah dosa kerana mengkhianati amanah pemilik islam yg melabur di dalamnya.

Anonymous said...

Cina kafir memang kuat menipu. Bihun siap bungkus dengan gambar masjid cop halal, tapi buatnya kat kilang ternak babi. Yang melayu ph siap percaya habis dengan kafir dap. Setiap perkataan dap umpama sinar.

Anonymous said...

Kalau akar umbi dap pun dah kuat menipu, yang ada akal macam menteri duit, lagilah kuat menipunya. Tapi buat pkr dan pan, itulah kata2 hikmah yang bermutu. Setiap perkataan ulamak adalah fitnah menurut liberal pkr dan pan.

Anonymous said...

Parti kafir harbi DA-Pigs dan khadam liberalnya sedang sibuk melingkupkan aset dan tabung umat Islam. Inilah akibatnya apabila pemimpin-pemimpin kafir harbi laknatullah berkuasa !

Anonymous said...

Mereka ni dah dipilih untuk bersama dap. Mereka ini juga dah dipilih menjadi liberal. Mereka juga dipilih mahir berpolitik cara fitnah. Bilangan mereka semakin menurun. Ada beberapa kerat jer yang masih bodoh sombong.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails