Thursday, January 16, 2020

Bermotosikal, 8 Bulan , Dari Jambi Indonesia Ke Mekah..

Lilik Gunawan (38) dan Balda (4) ke Mekkah kendarai motor ke Mekkah  (Sumber: Tribun Jambi/IST)

IHKL: Lilik Gunawan dan anaknya, Balda (4) menaiki motosikal selama lapan bulan dari Jambi, Indonesia ke Arab Saudi, di Mekah. 

Bapa dan anak lelaki berlepas dari Jambi pada Mei 2019 dan tiba di Mekah pada hari Isnin (12/30/2019) malam. Apa yang menarik tentang perjalanan selama 8 bulan, isterinya dan ibunya pergi ke Arab Saudi dan menunggu di Mekah. Isteri dan ibu Lilik dihantar oleh Masyarakat Muslim UAE Abu Dhabi Indonesia, Persatuan UAE Dubai Muslim UAE dan UAE Emirate Ruawais. 

"Alhamdulillah semuanya bertanggungjawab, semuanya difasilitasi oleh Kedutaan Indonesia di Riyadh dan Konsulat Jenderal Indonesia di Jeddah," kata Lilik, seperti dilansir Jambi Tribune.

Balda anak Lilik Gunawan sedang beristirahat, Lilik Gunawan anggota DPRD Merangin dan anaknya yang berusia empat tahun Ke Mekkah Kendarai Sepeda Motor
Anak lelaki Balda Lilik Gunawan sedang berehat, Lilik Gunawan seorang anggota DPRD Merangin dan anak lelaki empat tahunnya pergi ke Mekah untuk menunggang motorsikal (Tribunnews)


Selama 8 bulan perjalanan Jambi, Arab Saudi, Lilik dan anaknya menaiki motosikal NMax. Selepas menamatkan perjalanan, Lilik merancang untuk menjual motosikal Nmax dengan harga 22 juta rupiah. 

"Siapa yang paling tinggi, harga awal Rp 22 juta," tambahnya, seperti dilansir Jambi Tribune. Motosikal NMax ditahan selama 7 jam dan meluluskan proses imigresen apabila Lilik dan anaknya memasuki Arab Saudi. 

Lilik melintasi zon berbahaya yang dikenali sebagai kawasan terancam pengganas di Quita dan Balochistan. Dia dan anaknya yang termuda memasuki wilayah Iran dan Emiriyah Arab Bersatu melalui Pelabuhan Abbas.

Selain Lilik mengumpulkan 1000 mesej makna seorang ibu dari orang yang dia temui semasa menunggang motosikal dari Jambi ke Arab Saudi selama 8 bulan. Mesej tersebut akan dinyatakan di dalam buku. 

Selepas tiba di Makkah, Lilik dan anaknya yang paling muda dan isterinya dan ibu merancang untuk pergi umrah dan seterusnya.

SUMBER: KOMPAS.com (Editor: Pythag Kurniati), Tribune Jambi.


Video:

Pria Jambi Ini Naik Motor ke Makkah Demi Hajikan Ibunda


Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails