Friday, January 17, 2020

Aneh, Unta Berjalan Di Hamparan Salji Saudi, Makan Tanah Sejuk.

Salju turun di wilayah barat laut Arab Saudi. Unta turut menikmati pemandangan.
Salji jatuh di kawasan barat laut Arab Saudi. Unta pun menikmati keindahannya..
Ungkap Rahsia Yang Maha Agung


IHKL: Riyadh, dilaporkan kini unta di Arab Saudi tidak lagi berjalan kaki di padang pasir gersang, tetapi sudah dipenuhi salji, biji-biji putih yang turun di rantau barat daya.

Penduduk juga seolah-olah diserap menikmati pemandangan padang pasir yang diliputi salji. Mengutip Arab News, Khamis (1/16/2020), kawasan yang mengalami salji adalah kawasan utara Tabuk dan Jabal Al Lawz, Al-Daher, dan gunung Alqan. Rantau salji di Arab adalah destinasi pelancongan yang popular.

Pegawai-pegawainya berada dalam keadaan bersedia di jalanan untuk menjamin keadaan. Kedutaan Saudi di Amerika Syarikat berkata salji juga jatuh di kawasan projek futuristik NEOM, yang terletak di Tabuk.


Seperti yang dilaporkan oleh cuaca akaun Twitter akaun cuaca cuaca. Berikut adalah muat naik:
Camels swap sand for snow as winter storm blankets Northwest Saudi Arabia on January 10.

📍Tabuk, Saudi Arabia

Embedded video

Memetik Indy100, di rantau barat laut negara itu, 120 batu dari Laut Merah, badai teruk menyebabkan salji jatuh di padang pasir berhampiran Tabuk yang membawa unta untuk memakan tanah musim sejuk yang sangat tidak mungkin.

Suhu untuk rantau ini sepanjang tahun biasanya 4 darjah Celsius tetapi biasanya kering dan tidak salji. Salji benar tidak benar-benar luar biasa untuk Arab Saudi, kerana salji direkodkan di sana pada April 2019.

Salji Berlaku Daripada Ribut

Ilustrasi longsor salju (iStock)

Menurut Eric Leister, ahli meteologi senior untuk AccuWeather, salji tercipta dari ribut selatan Eropah.

Ribut yang dahsyat dijejaki dari Eropah selatan dan Mediterranean ke Timur Tengah minggu lepas, menarik udara sejuk ke rantau ini dan menyebabkan salji jatuh.


Sistem ribut yang sama kemudiannya dijejaki jauh ke timur, menyebabkan banjir maut dan salji berat dengan longsoran dari Iran ke Pakistan dan Afghanistan.


Walau bagaimanapun, krisis iklim telah menyebabkan ramai orang sangat prihatin melihat unta di Arab Saudi berjalan di salji. (IHKL)


Sila lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini

Jom Fikir Fikir 

Saya Tinggalkan KRISTIAN dan Memilih ISLAM ~ LIM JOOI SOON (video)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails