Monday, December 16, 2019

Takut Jawi, Rasis Dan Islamophobia? -Dr Ahmad Sanusi Azmi


Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang menunjukkan buku Bahasa Melayu darjah lima yang terdapat tulisan jawi untuk Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) ketika sidang media selepas mengadakan sesi walkabout di pekan Kangkar Pulai, Skudai. - Hairul Anuar Rahim Sabtu, 10 Ogos 2019 | 11:09am 
Mengapa Cina takut Jawi?

INILAH dia tiga muka surat yang mengandungi tulisan Jawi yang dibantah oleh Dong Zong (Persatuan Guru-guru Sekolah Cina). Bantahan tersebut turut disokong oleh parti politik mereka tidak kira DAP atau MCA. 

Minggu lepas, Kementerian Pendidikan mendedahkan tiga muka surat buku teks Bahasa Malaysia yang menjadi pertikaian tersebut. Apabila diteliti, perkataan Jawi yang ada hanyalah sedikit. Di sini timbul persoalan, apakah yang sebenarnya sangat ditakuti oleh kaum Cina tentang tulisan Jawi ini? 

Menurut Malaysiakini, (https://m.malaysiakini.com/news/503727) salah satu puncanya ialah kebimbangan mereka tentang penyebaran mesej Islam melalui tulisan Jawi. Adalah sangat menghairankan, bagaimana tiga muka surat ini mampu memberikan maklumat yang cukup tentang Islam. Bukankah ini antara simptom Islamophobia? 

Sikap mereka yang bertindak keras membantah Jawi ini menimbulkan pelbagai reaksi di kalangan warga maya sehingga melabelkan mereka sebagai rasis dan bersikap Islamophobia. Ia tidak sepatutnya berlaku dalam negara yang menjunjung Islam di dalam Perlembagaan Malaysia. 
Semoga Allah membimbing kita semua. 

DR. AHMAD SANUSI AZMI – HARAKAHDAILY 16/12/2019



Hampir keseluruhan bangunan dan kedai-kedai di Bandar Urumqi terdapat tulisan ‘Jawi Urumqi’. -Gambar Ibnu Hasyim.

Lihat sebelum ini..

3 comments:

Anonymous said...

Dia ni pendatang dari cina. Di cina, mana ada jawi. Bila datang malaysia, masuk pulak gerombolan komunis. Dalam komunis mana ada guna jawi, yg ada guna peluru. Otak bawah tempurung lepas tu tak hormat orang tempatan. Elok pulangkan balik ke cina, di sana takda jawi.

Anonymous said...

Kaduk naik junjung. Jangan hapuskan budaya tempatan.

Oasispg said...

Dulu lg dh cakap 1 undi pkr sama dgn 1 undi dap. Bermakna mrk yg mengundi pkr adalah penjilat dap yg setia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails