Monday, December 16, 2019

Virus Selesema Babi A, Jaga-jaga!

Ilustrasi flu babi

IHKL: Sydney - Pegawai kastam Australia semakin memeriksa bagasi penumpang dalam bentuk makanan. Ramai yang melanggar undang-undang telah dihantar pulang untuk memberikan kesan pencegahan.


Tindakan ini dilakukan berkaitan dengan kebimbangan bahawa bahan makanan, terutama yang belum dimasak, mengandungi kuman dan penyakit yang boleh menyebarkan dan memusnahkan industri makanan di sini.

Dikutip dari ABC Indonesia, Sabtu (12/14/2019), satu perkara yang dikhuatiri ialah serangan virus flu babi pada babi yang telah berlaku di banyak negara dan dikhuatiri memasuki Australia.

Setakat ini virus flu Afrika telah menghapuskan 25 peratus daripada stok ternakan babi di seluruh dunia, dan sebagai hasilnya harga daging babi di Australia setakat ini melonjak lebih daripada 40 peratus.

Menurut laporan harian Australia, pada tahun 2019 sudah ada enam orang yang ingin memasuki Australia dan dihantar kembali ke negara asal mereka untuk membawa barang makanan yang tidak dilaporkan sebelumnya.

Pembatalan visa paling terkini yang dilakukan oleh Pasukan Perbatasan Australia (ABF), badan yang menangani isu imigresen dan kastam di Australia, adalah warganegara Poland.

Penumpang membawa 3.4 kg daging babi yang tidak dilaporkan sebelum dia tiba di Lapangan Terbang Brisbane (Queensland) pada pertengahan November. Di Poland sendiri telah menyebarkan virus selesema babi dan yang paling baru-baru ini berlaku di ladang yang mempunyai 8 ribu babi.

Kes pertama pembatalan visa yang dilaporkan secara meluas adalah pada 12 Oktober di Lapangan Terbang Antarabangsa Sydney.

Pada masa itu, seorang penumpang wanita Vietnam yang tidak dinamakan dijumpai membawa 4.6 kg babi mentah, telur rebus 470 gram, dan beberapa kilogram makanan lain seperti sotong, telur puyuh, buah dan bawang putih.

Menurut The Australian, sejak itu dua orang telah mempunyai pembatalan visa di Perth (Australia Barat), satu di Melbourne dan satu lagi di Sydney. Selain dideportasi dan tidak dapat mengetuk kaki di Australia, mereka juga dilarang memohon visa lain untuk melawat Australia selama tiga tahun.

Menurut Robyn Martin, ketua bahagian biosekuriti haiwan di Jabatan Pertanian Australia, pembatalan visa dan pengusiran adalah tindakan serius.. amaran kepada pelancong jangan bawa makanan yang membahayakan industri makanan di Australia.
Ilustrasi Australia
Ejen-ejen pelancongan dan syarikat penerbangan juga telah diberitahu mengenai ini, poster telah dipasang di lapangan terbang, memberi amaran mengenai ancaman serius virus flu Afrika ke Australia. Negara terdekat ke Australia yang telah terjejas oleh virus flu Afrika ialah Timor Leste.

September lalu terdapat wabak yang menjejaskan kira-kira 40 ribu babi dan setakat ini lebih daripada 100 kes dilaporkan di pelbagai tempat dan pihak berkuasa telah menghancurkan 405 babi berhampiran Dili.

Hibur Hibur Sikit
Lagu dari filem klasik Melayu.. Lucah??
Nilai sendiri..

AYO KEZAMBO -petikan filem P.Ramlee 

"Panggilan Pulau" (1953)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails