Tuesday, December 10, 2019

Kini Lelaki/Wanita Tak Lagi Terpisah Makan Di Restoran Saudi Termasuk Di Mekah.

Perempuan duduk di antara pria di sebuah kafe yang baru dibuka di Khobar, Arab Saudi, 2 Agustus 2019. [REUTERS / Hamad I Mohammed] Wanita duduk di kalangan lelaki di sebuah kafe yang baru dibuka di Khobar, Arab Saudi, 2 Ogos 2019. [REUTERS / Hamad I Mohammed]

IHKL: Jeddah - Kerajaan ultra-konservatif Arab Saudi kembali ke pembaharuan sosial. Demi menyokong pelaburan, sekarang lelaki dan wanita tidak lagi terpisah ketika makan di restoran. Peraturan ini juga terpakai di bandar suci Mekah.

Berita Arab melaporkan pada hari Isnin (9/12/2019), Datuk Bandar Makkah Mohammed Abdullah Al-Quwaihis mengatakan bahawa pindaan terhadap peraturan ini juga diharapkan dapat memudahkan kehidupan rakyat dan pengusaha.

"Peraturan itu akan positif dan melonggarkan banyak syarat dan sekatan, tetapi ia tidak akan menjejaskan kerja keras dari segi kesihatan dan makanan awam, dan keputusan ini akan meningkatkan aliran pelaburan dan bilangan dan pelbagai restoran," katanya.

Pelonggaran peraturan ini dibuat oleh peraturan Kementerian Luar Bandar dan Luar Bandar Arab Saudi. Kementerian itu memutuskan bahawa restoran tidak perlu memisahkan pintu masuk antara lelaki dan wanita. Keputusan ini dialu-alukan oleh pemerhati dan ahli perniagaan Arab Saudi. Faktor kos adalah tumpuan ahli perniagaan yang memanggil pemisahan kenaikan kos lelaki dan wanita.

"Kami mempunyai masalah untuk menaikkan kos kerana kami dikehendaki membuat dua kaunter untuk dua bahagian yang berlainan, dan sekarang dengan pindaan ini kementerian telah membantu kami memulakan kerja dan mengurangkan kos," kata Nasser Al-Shalhoub, pemilik kedai kopi Chaoua.

Sebagai tambahan kepada kos, pindaan itu dialu-alukan secara positif kerana ia memberi kelonggaran kepada pemilik restoran untuk membuat rancangan lantai. Pada masa ini, peraturan pemisahan jantina di Arab Saudi menyimpan bahagian keluarga yang sentiasa penuh, sementara bahagian khas untuk lelaki biasanya tenang.

"Bahagian keluarga biasanya penuh. Anda sering tidak dapat mencari kerusi manakala bahagian lelaki biasanya kosong kerana mereka tidak pergi ke restoran seberapa kerap wanita," kata Ruba Al-Harbi, pengurus restoran dan penggiat permakanan. 

Lihat sebelum ini..

7 comments:

Anonymous said...

INI BUKAN SIRI LIWAT 3 LA BANGANG..!!??

INI GANGGUAN SEKSUAL...CUKUP CUKUP LAH TUU...!!22 TAHUN BAHANA PERSEPSI FITNAH

Mana ada liwat. Tapi gangguan seksual. Mangsa tak dakwa diliwat tapi cuma disentuh kemaluan dan diminta berbuat seks luar tabii. Selain diberikan ugutan...persepsi fitnah jijik..!!

Cukup2 lah 22 tahun buat persepsi fitnah bodohh...!!!!!

Itu la pasal aku mintak Jijah sebagai TIMBALAN PERDANA MENTERI Malaysia bertindak SEGERA..!!!

Kepada Wan Ajijah kalau hang tak nak tgk hubby hang merengkok dlm penjara 10 tahun... hang sekarang berjawatan TPM Orang No 2 dlm kerajaan Malaysia...!! Hang kena laku kan sesuatu untuk menghalang Tun dari bermaharaja lela.

Kalau hang nak tgk Bang Non jadi PM ke 8 hang kena lakukan sesuatu sebagai TPM Malaysia

Hang boleh pengaruhi PDRM, SPRM, AG dan KDN..

Hang ada jawatan dalam kerajaan orang No 2 di Malaysia... nak selamatkan laki hang sebagai TPM kena gerakkan langkah hang dari sekarang sebelum terlambat.. !!!!!

Kalau hang tak bertindak dari sekarang dengan jawatan TPM hang pun lingkup....!!!

Act Now TPM Malaysia TPM Jijah...!!

Secara amnya, kes ini susah untuk dibuktikan. Sebab tak mungkin perlakuan itu dilakukan di hadapan orang ramai. Jadi, apabila sukar dibuktikan, kenapa masih dibuat tuduhan?

Jelas, tuduhan ini bukan untuk mensabitkan DS Anwar hingga masuk ke penjara seperti dahulu. Tapi cukup setakat membina persepsi negatif terhadap DS Anwar.

Anonymous said...

Iman letak pada hati, amalan dan akidah BUKAN pada jubah atau ayat2 al-quran yang diperdengarkan si malaun.
Rezeki bukan rembat wang negara, sapu duit yayasan atau jilat dedak UMNO.
Nak menuduh liwat senang sahaja, TAPI NAK MEMBUKTIKAN liwat amat susah.
Tuduhan tanpa bukti merupakan gangguan terhadap proses keadilan.

Anonymous said...

Iman boleh kawal hati. Rasuah dengan liberal mana lebih mudarat. Dua dua salah, tapi mana lebih mudarat. Nikah opposite sex dengan homo,mana yang halal? Ransang isteri dengan rangsang homo,mana perbuatan keji dan laknat?

Anonymous said...

Ayat liberal memperlekehkan jubah dan ayat quran. Maksudnya orang yang tak pakai jubah dan tak baca quran lebih tinggi darjatnya. Ini kecenderungan liberal songsang. Sama penilaiannya dengan bangsa dap. Akibat jaga hubungan dan hati bangsa dap, sanggup perlekehkan jubah dan baca quran.

Anonymous said...

Ayat jumud yg terlampau melihat jubah. Kerana lebih mudah memakai jubah dari sunnah Rasulullah yg lain, maka menghinalah kamu kepada org yg faham bahawa menurut akhlak rasul dan Al-quran itu jauh lebih utama dari memakai jubah. Aku pernah jumpa cina kapir pakai jubah semata2 nak berbaik dengan penguasa melayu.

Anonymous said...

Pakai jubah meleret-leret tapi "sapu" duit Tahfiz, duit pondok..
ya memang jubah itu pakaia sunnah Nabi Muhammad Saw, tapi kenapa kelakuan ikut Khorun....?

Mesti kaki dedak!

Anonymous said...

Shiah pakai Jubah dan Serban...
Benggali pakai serban...
Melayu pakai jubah dan seban ikut Islam tetapi bagaimana adab dan kelakuan anda. adakah selari dengan Islam?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails