Saturday, December 14, 2019

Mesut Özil: Minoriti Uighur Ditindas China. K'jaan M'sia Buat Apa?

Ozil kritik umat Islam abaikan etnik Uighur
Ozil memuatnaik kenyataannya hanya 48 jam sebelum pasukannya bermain menentang Manchester City dalam EPL pada Ahad. - Foto Instagram
SUKAN

BINTANG Arsenal, Mesut Özil mendakwa umat Islam hanya berdiam diri ketika etnik minoriti Uighur di Xinjiang ditindas di bawah kerajaan China.

Beliau berkata demikian dalam kenyataan bertajuk 'East Turkistan: Bleeding Wound of Islamic Ummah' yang dimuat naik di Twitter dan Instagram pada Jumaat.

Beliau menggambarkan etnik Uighur sebagai “pejuang yang menentang penganiayaan” serta “Mukmin yang secara bersendirian mereka yang memaksa orang menjauhi Islam.”

“Quran dibakar.. Masjid ditutup.. Sekolah teologi Islam, madrasah diharamkan.. Ulama dibunuh seorang demi seorang.. Namun begitu, umat Islam semua berdiam diri,” katanya dalam kenyataan berbahasa Turki itu.


“Mereka tidak bersuara. Mereka telah mengabaikan masyarakat itu (Uighur).

“Tidakkah mereka tahu bahawa membiarkan penganiayaan itu sendiri adalah satu penganiayaan? Saidina Ali, menantu Nabi Muhammad berkata, ‘Sekiranya anda tidak boleh elak penganiayaan, dedahkannya,” tegas Özil.




Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Minoriti Uighur ditindas di negara China. Kerajaan Malaysia pimpinan PH buat apa?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails