Thursday, December 12, 2019

Setinggan 'Kebal': T/kasih Pej.Daerah/Tanah Gombak, Notis Dikeluarkan Lagi..


"TERIMA kasih Pejabat Daerah dan Tanah Gombak!" Kata beberapa penduduk kampung di kawasan perumahan PKNS AU3 itu.. yang kebetulan terkumpul di berdekatan hadapan surau di situ dulu semalam.

"Surat merah notis telah dikeluarkan.." kata mereka kepada seorang pengadu yang beberapa bulan lalu, mengadu mengenai masalah gangguan sebuah rumah setinggan di depan rumahnya. 

Menurut pengadu, kisah sebenarnya begini..

"Pada 4/8/2019, jam lebih kurang 1015hrs, semasa saya balik ke rumah saya beralamat........ saya dapati ada sebuah kereta berhenti depan rumah saya. Untuk makluman, jiran saya di hadapan rumah saya, telah membuat satu rumah setinggan menjadi bengkel. Sehingga telah mendatangkan masalah. Seperti kereta pelanggannya telah mengganggu lalulintas. Mereka juga membuat bising tidak mengira masa. Sebelum ini saya telah menegur mereka, namun tidak diendahkan..."

Sebenarnya, aduan sebegini telah dibuat pengadu beberapa kali kepada pihak polis, sejak setahun lalu. 

Kepada pihak MPAJ, inilah aduan kali kedua sesudah aduan kali pertama yang hampir sama dibuat, di bawah kategori 'kacauganggu', kira-kira setahun lalu.

Pada 6/8/2019, pengadu memanjangkan aduannya ke Pejabat Daerah Dan Tanah Gombak, Bangunan Sultan Sulaiman Bandar Baru Selayang.

Antara aduannya berbunyi..

  1. Rumah setinggan di depan rumah saya membesarkan rumah berkali-kali ganda.
  2. Menjadikan rumah itu sebagai bengkel motosikal, tempat cuci kenderaan dan tempat berkumpul anak-anak remaja.
  3. Mengganggu lalu lintas, buat bising.
Pihak Pejabat Daerah Dan Tanah Gombak merojok balik aduan sebelum ini kira-kira setahun lalu, dan mendapati 'perintah mengosongkan tanah tapak rumah setinggan' tersebut, telahpun dikeluarkan.

Tetapi sampai sekarang 'rumah haram' setinggan yang kebal tersebut tidak berusik, bahkan dibesarkan pula berkali-kali ganda.


Surat merah notis telah dikeluarkan. Tak bolehkah runding dulu?

Tetapi, dengarnya hari ini al-hamdulillah, surat merah notis telah dikeluarkan beberapa hari lalu oleh pejabat daerah dan tanah Gombak.

"Bagaimana boleh jadi repot-merepot begini, tak bolehkah runding dulu??" Seseorang bertanya pengadu, yakni tuan rumah yang dibuat setinggan di depan rumahnya.. 

"Oh, panjang ceritanya." Jelas pengadu tersebut.

"Saya tinggal di rumah itu kira-kira awal tahun 1980an. Kira-kira Tahun 1990an seorang jiran saya (namanya Kak Ton) datang bertemu saya membawa seseorang saudaranya dari Kedah (Baling) mohon kerja. Saya terima, kerjanya sebagai pembantu rumah di rumah saya.

"Mula-mula dia seorang, kemudian bawa anak-anaknya tinggal bersama keluarga saya. Kadang-kadang  suaminya datang tumpang makan atau ambil makanan. Tidak saya kenakan wang, bahkan tidak dipotong gajinya. Saya ingin membantu mereka terus, maka saya beri rumah stor barang di depan rumah saya itu untuk mereka tinggal. Tanah itu di bawah kuasa pejabat Daerah dan Tanah Gombak. Maka mulalah mereka bertapak di depan rumah saya itu, walaupun akhirnya dia tidak lagi berkerja di rumah saya.

Sebab Tak Boleh Runding..

"Berbalik kepada pertanyaan soal report-merepot dan runding-dulu, tadi... Saya report hanya kerana  mempertahankan diri." Kata pengadu itu.

Yakni kira-kira setahun sebelum 4/8/2019 seperti yang disebutkan di atas, pihak polis datang ke rumah pengadu menjemput ke balai kerana seekor ayam peliharaan jiran di depan rumah pengadu masuk ke rumah pengadu. 

Maka terkejut pengadu itu, "Ayam dia menceroboh masuk ke rumah saya, tiba-tiba saya dipanggil polis?? 

Maka saya terpaksa buat report balik bagi menjelaskan kedudukan sebenarnya. Berlaku beberapa report lagi, kerana ayam dia terus menerus menceroboh masuk ke rumah saya hingga sekarang."

Itulah sebabnya pengadu itu mengatakan, dia report kerana mempertahankan diri. Mengenai 'tak bolehkah runding dulu??', pengadu itu mengatakan, sejak berlaku berlaku report perlama bela diri hingga sekarang, jirannya itu tidak ada masa yang terluang untuk berunding. 

Boleh lihat balik bukti tersebut dalam rekod-rekod laporan polis.

Akan bersambung, insya Allah! (IH)

Lihat Sebelum Ini..

1 comment:

Anonymous said...

Tun menyatakan akan meletakkan tarikh perletakan jawatan hanya selepas persidangan Apec.

Persidangan apec akan berlangsung pada november tahun 2020.

2020 AKHIRNYA MENJELANG TIBA
WAWASAN 2020 HARAMJADAH SEMUA
KEPALA PEROMPAK MASIH DI TAHTA
22 TAHUN GEBANG BODOH DIJAJANYA

Dalam tempoh tersebut pastinya penyokong anwar akan menyerang Tun dengan lebih agresif lagi untuk mendesak Tun melepaskan jawatan.

Heboh desas desus di katakan ada 3 orang MP dari Amanah, 3 orang dari parti roket dan 15 orang dari PKR sudah bersetuju untuk menyokong kerajaan pintu belakang...

Dikatakan perdana menteri tidak bertukar cuma Timbalan perdana menteri sahaja yang akan ditukarkan.

Perkara ini disahkan lagi apabila seorang pemimpin sebuah parti tiba tiba membatalkan rancangan untuk ke Turki.

ASAL JADI PM KE 2 KALI PASTI GADUH
CIPTA FITNAH JIJIK DAN MEMBATU API
BERIBU U TURN GEBANG BOHONG BODOH
RAKYAT DIKENCING YG KAYA ANAK & KRONI

Malah kesemua MP dibawahnya dilarang sama sekali untuk keluar negara bercuti.

Elok rasanya jadi seperti Rapiji, beratus formula dan hasutan dicipta maka jalan selamatkan dirinya adalah mengundur diri dari donia politik.

“Hebat, setelah rakyat membuat perubahan hasil hasutannya, Rafizi kini tinggalkan rakyat.

“Hebat, setelah berpuluh formula dikarang bagi menipu rakyat, dan beratus ribu duit derma Invoke dirembat, kini Rafizi lari tinggalkan rakyat,”

Ingat formula dibawah untuk lawan formula kelentong Rafizi dan mahacai PH.... insyallah pasti mujarab..!!

FORMULAELAKJADIBANGANG = POP CORN TAMBAH + TEPUKAN PADU + BMF

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails