Thursday, December 12, 2019

Gambia Ambil Tindakan Undang2 (ICJ) Terhadap Myanmar. Sokong Republik Islam Gambia!

PAS seru Malaysia menyokong tindakan Gambia

PAS mengambil maklum berkenaan kes yang dibawa oleh Gambia terhadap Myanmar ke International Court of Justice (ICJ) yang dibicarakan pada 10 Disember 2019 di The Hague.
PAS menyatakan solidariti dan sokongan terhadap usaha yang telah dilakukan oleh Gambia dalam mengekang tindakan penghapusan kaum yang dilakukan oleh negara terbabit.

Walaupun Gambia merupakan sebuah negara kecil secara relatif berbanding 152 negara lain yang telah meratifikasi “Genocide Convention 1948”, namun negara itu terlebih dahulu mengambil tindakan undang-undang terhadap Myanmar di mahkamah tertinggi dunia, ICJ di atas kekejaman yang dilakukan terhadap masyarakat Rohingya.
Perlu ditekankan bahawa kekejaman kerajaan Myanmar terhadap masyarakat Rohingya adalah suatu pelanggaran hak asasi manusia. Malah, ajaran agama juga melarang penganiayaan kepada manusia.
Justeru itu, PAS menyeru agar usaha berani Gambia yang dikira sebagai unprecedented case disokong oleh Malaysia sebagai satu bentuk sokongan bilateral, selain sokongan yang diberikan melalui OIC di peringkat multilateral.
PAS juga berharap dengan bermulanya perbicaraan mengenai salah laku dan kekejaman kerajaan Myanmar terhadap masyarakat Rohingya akan membawa pesalah ke muka pengadilan antarabangsa.
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 14 Rabiul Akhir 1441 / 11 Disember 2019 – HARAKAHDAILY 11/12/2019

Sedikit Mengenai Gambia.. Republik Islam
Peta Gambia
Lambang Negara Gambia

Negara Gambia adalah salah satu negara di salah satu benua Afrika. Negara Gambia kini telah menjadi republik Islam. Presiden Gambia bernama Yahya Jemmeh telah mengisytiharkan Gambia sebagai Republik Islam.

Yahya Jemmeh telah menjadi presiden di negara Gambia selama 21 tahun. Perisytiharan itu dibuat oleh Yahya Jemmeh kerana ia didorong oleh agama yang diakui oleh penduduk Gambia, yang majoritinya memeluk agama Islam. Di samping itu, satu lagi alasan yang membawa kepada Republik Islam adalah bahawa negara Gambia mahu memecahkan hubungan dengan zaman kolonial.

Tambahan pula, pengisytiharan oleh presiden Gambia memilih menjadi republik Islam, adalah sejajar dengan nilai identiti agama Gambian. Dengan perubahan bentuk kerajaan ke Republik Islam, negara Gambia menjadi negara keempat di dunia untuk membuat perubahan ini.

Walaupun, ia telah menjadi Republik Islam, tetapi Yahya Jemmeh tidak akan mengatur cara berpakaian setiap warga Gambia. Malah, presiden Gambian memberi kebebasan kepada warganya yang mengikuti agama lain atau yang bukan Islam, untuk mengamalkan ibadah mengikut kepercayaan masing-masing.

Sebanyak 90% warganegara Gambia mengikut Islam. Negara Gambia bahkan bergantung kepada sektor pelancongan untuk meningkatkan ekonomi negara. Walau bagaimanapun, malangnya hubungan antara negara Gambia dan negara-negara Barat telah mula merosot.

Malah Kesatuan Eropah telah menarik balik bantuan dalam bentuk dana untuk negara Gambia. Dalam kes ini, negara Gambia adalah salah satu daripada negara termiskin dan hanya bergantung pada eksport produk pertanian dan perikanan. Pemberhentian bantuan didorong oleh hak asasi manusia atau rekod hak asasi manusia di negara Gambia.

Pada Oktober 2013, Yahya Jemmeh telah menarik balik Gambia dari Komanwel Bangsa-Bangsa. Malah, Jemmeh merujuk kepada organisasi Komanwel sebagai organisasi neo-penjajah. Kemudian, pada tahun 2007, Yahya Jemmeh mendakwa bahawa mereka telah menemui herba.

Ubat-ubatan herba ini boleh digunakan untuk mengubati AIDS. Jammeh juga dikenali sebagai presiden yang sering memberikan komen yang kuat, terutama kepada penduduk yang mengalami penyimpangan seksual, seperti homo.

Malah, pada sesi umum di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Yahya Jemmeh memberitahu peserta dalam sidang bahawa negara Gambia akan melaksanakan hukuman homoseksual. Pelaksanaan itu disebabkan oleh homoseksual, terhadap alam semula jadi.

Selain itu, negara yang telah menjadi Republik Islam, selain negara Gambia, masih ada negara lain. Negara-negara ini adalah seperti Iran, Pakistan dan Mauritania yang terletak di benua Afrika. Mauritania adalah negara pertama yang mengubah bentuk kerajaannya menjadi Republik Islam. Walau bagaimanapun, kerajaan yang masih digunakan oleh negara Mauritania, masih sepantas presiden. Walaupun begitu, negara ini masih mempunyai parlimen.

Oleh itu, sekilas mengenai negara Gambia. Sebuah negara yang telah berubah menjadi Republik Islam. Walau bagaimanapun, Islam tidak menjadi nama rasmi negara atau agama rasmi negara itu, tetapi sebaliknya menjadi agama yang dipeluk oleh majoriti penduduk Gambia.

Negara ini memilih untuk tidak menyertai Komanwel Inggeris. Malah, negara Gambian ini juga tidak mendapat bantuan daripada Kesatuan Eropah, dalam bentuk dana. Fakta yang tidak boleh dinafikan, dalam hal negara Gambia dikenal sebagai salah satu negara termiskin di dunia. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Kerajaan Republik Islam Gambia lebih hebat dari KERAjaan PH kerana Gambia berani mendakwa rejim pengganas Myanmar di ICJ.

KERAjaan PH tahu rejim pengganas Myanmar sedang melaksanakan penghapusan etnik Rohingya yang beragama Islam tetapi KERAjaan PH enggan mendakwa rejim tersebut di ICJ.

Tahniah dan syabas kepada Gambia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails