Wednesday, January 16, 2019

5 Babi 'HR, AR, RA, JL dan IS' Itu Siapa?



Ketua Kampung, 5 Ekor Babi dan Nasib Tukang Cuci  
-Portal Pakdin.my


Pada suatu masa dulu di sebuah kampung nun di hujung dunia, ada seorang ketua kampung yang sangat pemurah. Mana orang kampung susah banyak ditolongnya.
Malangnya Ketua Kampung ini ada 5 ekor babi kesayangan bernama HR, AR, RA, JL dan IS. Babi-babi ini suka merosakkan tanaman dan berak merata-rata. Bau busuk satu kampung.
Kerana terlalu banyak aduan maka ketua kampung pun buatlah kumpulan mencuci tahi babi-babi ini. Masalahnya babi-babi ini berak 10 kali sehari. Oleh kerana babi ini suka berak maka busuklah satu kampung.
Orang kampung pun tersangat marah. Bau busuk tersebut bukan sahaja mencemarkan alam sekitar tetapi juga menjadi bahan umpat keji kampung-kampung sebelah.
Pasukan mencuci cuba sedaya upaya mencuci tahi babi ini setiap masa. Sudah tentu susah menghilangkan bau tahi babi kerana tabiat mereka yang tidak pernah berubah.
Pasukan mencuci pernah mencadangkan supaya babi-babi ini ditangkap dan diletak dalam kandang supaya tidak berak merata dan menimbulkan kemarahan orang kampung.
Bukan main marah Ketua Kampung sehingga merah telinga dan mukanya.
Maka suatu hari orang kampung hilang sabar lalu mencampakkan ketua kampung, tok siak, tok imam, babi-babinya dan pasukan pencuci ke dalam sungai.
Timbul saja Ketua Kampung ini beliau tidak salahkan babi-babi ini, beliau tidak salahkan imam dan siak.
Yang kena marah ialah pasukan pencuci kerana gagal menghilangkan bau busuk babi-babinya.

1 comment:

Anonymous said...

apacerta kawan..kat malaysia terlmpu bnyak anjing dgn babi berkeliaran anjing sifat dia area security tapi tak buat krja, gngu ketnteraman lgi ada,,so..babi pon sama kat pasar ada kat kg pun ada kat tmn prumahan ada kat masjid pon ada,,msuk dlm masjid daa,, kalau boleh makan kira k..ma..tapi no halau je,,balik kmpong lol...stupid

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails