Saturday, January 19, 2019

4 Perkara, Bakar Ba'asyir Bakal Dibebaskan -Presiden Jokowi


Abu Bakar (depan, dua kanan) bakal dibebaskan minggu hadapan.


Jakarta: Presiden Joko "Jokowi" Widodo mengesahkan dia telah meluluskan rencana untuk membebaskan kes pengganas yang disabitkan Abubakar Ba'asyir dari Penitentiary Gunung Sindur, Bogor. Pelan untuk banduan berusia 15 tahun boleh menghirup udara percuma minggu depan.
Jokowi: Abu Bakar Ba'syir Dibebaskan karena Faktor Kemanusiaan
1. Abubakar Ba'syir bebas murni dan tanpa syarat. 
Menurut Yusril, Ba'syir dibebaskan tanpa syarat dan mengikut arahan dari Presiden Jokowi. Itulah, Ba'irir adalah bebas murni.

"Pak Jokowi juga meminta supaya tidak mempunyai apa-apa syarat yang membebaninya, jadi dia (Ba'yir) menerima semua itu. Ini bukan untuk mengalihkan dia seperti penangkapan rumah, tidak," Yusril memberitahu media pada hari Jumaat (18/1) tuan

Beliau tiba di Gunung Sindur Lapas sekitar jam 09:30 WIB. Pertemuan dengan Ba'syir selesai pada pukul 1:30 pagi WIB. Semasa pertemuan itu, anak bungsu Ba'asyir turut hadir.


2. Jokowi memberkati pembebasan Abubakar Ba'asyir setelah melalui pertimbangan panjang.


Menurut Jokowi, sebelum memutuskan untuk melepaskan Ba'asyir, mantan Walikota Solo telah mengambil sedikit pertimbangan. Dia membincangkan dengan Ketua Polis Negara, Menkpolhukam dan pakar undang-undang.

"Saya menganggap aspek keselamatan dengan Ketua Polis, dengan pakar undang-undang dan akhirnya dengan Pak Yusril, tetapi prosesnya akan dilakukan dengan Kepala Polisi Nasional," katanya lagi.

Beliau telah mempertimbangkan dasar itu sejak awal tahun 2018. Sementara itu, berkaitan dengan kesan yang mungkin selepas Ba'asyir bebas, Jokowi telah meramalkannya.

Walau bagaimanapun, beliau menggariskan faktor kemanusiaan yang menjadi pertimbangannya.

3. Setelah dibebaskan, Abubakar Ba'syir akan kembali menyampaikan kuliah seperti dahulu.

(Abubakar Ba'asyir dibebaskan dari penjara) Khas
Sementara itu, anak bungsu Ba'syir, Abdul Rohim berkata selepas bernafas di udara bebas, bapanya akan kembali ke kuliah. Walau bagaimanapun, aktiviti tidak akan begitu intensif seperti dahulu.

"Insya-Allah (akan kembali ke kuliah) Hanya kerana keadaan kesihatannya tidak seperti sebelumnya, mungkin aktiviti Tabligh akan terhad kerana keadaan kesihatan atau fizikalnya tidak mungkin seperti sebelumnya," kata Rohim ketika ditemui media di Gunung Sindur Lapas pada hari Jumat (1/18) )

Bagaimanapun, beliau menegaskan, aktiviti kuliah bapanya tidak lagi intensif, tidak bermakna kegiatannya terhad oleh kerajaan.

"Tidak ada sekatan, kerana ini semata-mata bebas, iaitu dia telah kembali menjadi warganegara biasa," katanya.

4. Abubakar Ba'syir dihukum 15 tahun penjara karena membiayai kegiatan pengganas di Aceh

Jokowi: Abu Bakar Ba'syir Dibebaskan karena Faktor Kemanusiaan (Ilustrasi)

Melihat ke belakang, Abubakar Ba'syir dihukum 15 tahun oleh Pengadilan Negeri Jakarta Selatan yang diadakan di sebuah sidang pada Juni 2011 lalu. Dia diisytiharkan terbukti telah merencanakan dan mengumpulkan dana untuk membiayai latihan ketenteraan kelompok teroris yang mengadakan latihan bersenjata di Provinsi Nangroe Aceh Darussalam.

Pasukan Pembela Muslim (TPM) telah merayu kepada Mahkamah Tinggi dan keputusan Ba'yir telah diubah menjadi 9 tahun. Walau bagaimanapun, apabila memajukan tahap rayuan di Mahkamah Agung, panel hakim bersetuju dengan keputusan di mahkamah pertama. Dia sekali lagi dihukum 15 tahun. (IH Jakarta)

1 comment:

Anonymous said...

Elektibalitas jokoei nyungsep, down, pembebasan itu utk naikin elektibalitas nya semata, pilpres berbaki 90 hari cuman, gak usah terpedaya. Bebas! ya syukur ama Allah.

Habib Reziq Syihab bila bisa pulang ke Indon pak joko? Habib Bahar ngapain dipenjara pak joko?Akbar Tanjung mau dibebas ngak pak joko? dan ribuan kiai ustad lainnya yg dikriminalisasi oleh rezim bapak sekarang?

jokowi sama spt najib di malaysia kebijakannya, maka nasibnya juga akan sama spt najib

#2019GantiPresiden

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails