Thursday, December 06, 2018

Rasuah, Mengapa Tun M Bmbang.. Kata Periuk Belanga Hitam?

Tun Mahathir


KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini melahirkan kebimbangan berhubung amalan rasuah yang semakin menjadi suatu perkara biasa dalam kalangan masyarakat sehingga sanggup mengetepikan kesannya terhadap bangsa dan negara.

Gejala itu yang disifatkan beliau sebagai '’memperasuahan'’, yang bermakna perbuatan menyemai sifat buruk dalam masyarakat sehingga menjadi sebahagian dari budayanya.

"Saya tidak tahu sama ada “memperasuahan” adalah satu perkataan dalam Bahasa Melayu. Tetapi sama ada perkataan ini ada atau tidak, perbuatan memperasuahan memang kerap dilakukan dalam masyarakat manusia.

Masyarakat yang terima budaya ini, tidak lagi berasa segan atau malu dengan pemberian dan penerimaan  rasuah, yang kadang-kadang disebut sebagai “tumbuk rusuk” atau “makan suap”, katanya  dalam catatan terbaharu di blognya www.chedet.com, malam ini.

Katanya biasanya masyarakat menganggap rasuah sebagai satu amalan yang keji dan buruk, tetapi mereka yang mengamal perbuatan itu akan menyembunyi perbuatan mereka kerana sedar yang ianya adalah sesuatu amalan yang salah di sisi undang-undang dan agama.

Bagaimanapun apabila amalan rasuah diterima masyarakat sebagai perkara biasa yang boleh diamal secara terbuka, maka tidak lagi ada perasaan segan silu apabila melakukannya, baik oleh pemberi atau penerima.

Di zaman pemerintahan yang percaya “cash is king” atau “wang adalah raja” maka pemberian dan penerimaan rasuah menjadi satu daripada  nilai hidup dan budaya, terutama dalam kalangan orang Melayu, katanya.

"Apa sahaja sanggup dibuat jika disogok dengan wang atau pemberian yang diminati. Soal baik buruk sesuatu yang diberi atau diarah tidak termasuk dalam pertimbangan. Percanggahan dengan undang-undang, bahkan berdosa dari segi agama tidak diambil kira. Yang diutamakan ialah pendapatan yang memuaskan nafsu,”katanya.

Kata Dr Mahathir masyarakat sedia maklum bahawa sogokan dianggap sebagai perbuatan yang tidak baik dan dilarang, namun penerima tidak berfikir panjang.

"Baik, tidak baik...tetapi sogokan memuaskan nafsu dan dipercayai menguntungkan. Oleh itu terima sahajalah. Kesan buruk terhadap masyarakat adalah perkara remeh.

Sudah tentu perasaan kebangsaan dan kesan terhadap bangsa dan negara tidak lebih utama dari nafsu penerima rasuah,” katanya. - Bernama

Komen Weblog Ibnu HasyimPM hari ini melahirkan kebimbangan berhubung amalan rasuah yang semakin menjadi suatu perkara biasa dalam kalangan masyarakat sehingga sanggup mengetepikan kesannya terhadap bangsa dan negara.
Kita juga bimbang, takut kenyataan PM itu seperti kata periuk, belanga hitam. Kerana..  lihat tulisan saya ini dulu..
20 Mac 2009 - Bagaimana hendak menghapuskan rasuah hingga ke akar umbi? ... ianya tidak akan selesai, kalau takrifnya pun masih belum lengkap lagi.

11 comments:

I said...

Selain dari gaji dan upah kerja...rasuahlah tu....

Anonymous said...

Apalah DAJAL sgt. manusia SETAN madey PAR*A ni?!! MENIPU tak habis mcm. spesis BANGKAI BABI, si HIPOKRIT ni!!

Itulah mana SPRM oi - DAKWA segera si PERASUAH/PEROMPAK-no-2, lepas TUAN PEROMPAK/PERASUAH Diktator madey PAR*A anak beranak BANGKAI PARASIT dia !!!!

SP*M ni mmg. dah diANJINGkan oleh syukriHOMO BANGKAI ANJING TAK GUNA tu!! TAK lama lagi akan diROMPAK/diJUAL oleh si KEMBAQ DAJALmadey PAR*A-daimHOMO ni ASET Marina One, dlm. KHAZANAH NASIONAL kami ni!!!

Semua TUDUHAN2 PALSU ke atas pemimpin2 AGUNG Bumiputera/Orang Asal kami, terutamanya dr. UMNO, iaitu, YAB DS Najib dan Isteri terCINTA, YAB DS Rosmah, YAB TS Musa Aman dan YAB DS Zahid terCINTA kami - sebenaqnya nak MENUTUP jenayah2 ROMPAKAN2/RASUAH2 oleh rejim BANGKAI2 PARASIT PENJAJAH/PENGGANAS madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK/warisanHOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, terutamanya ASET2 NEGARA/BUMIPUTERA/ISLAM dr. KHAZANAH NASIONAL, PETRONAS; TANAH2 pusaka kami dr. PEMBATALAN PROJEK2 rakyat spt. ECRL, HSR dll, dan hasil MINYAK/GAS dr. SABAH, SARAWAK, KELANTAN dan TERENGGANU!!

Lihat ROMPAKAN/RASUAH sbnyk. $160 BILLION oleh KEMBAQ DAJAL madey PAR*A/daimHOMO ni dan $1 BILLION oleh kit siang BANGKAI BABI, yg.diDEDAHkan dgn. amat BERNAS oleh RPK! Di -

https://www.malaysia-today.net/2017/10/13/mahathirs-rm160-billion-banking-empire/

Mahathir’s RM160 billion banking empire

Raja Petra Kamaruddin

Malaysia Today
Oct 20, 2017

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

DASYATnya; TABUNG HAJI kita pula nak diROMPAK oleh rejim BANGKAI2 ANJING Parasit PEN-JAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS - patut-lah depa buat TUDUHAN2 PALSU ke atas pemimpin2 AGUNG Orang Asal Islam/Melayu kita dlm. TABUNG HAJI, terutamanya YAB DS Abd. Azeez!!

Hanya KEBERANIAN dr. DYMM KESULTANAN Islam/Melayu kita boleh MENYELAMATkan ISLAM//umatnya, NEGARA ISLAM kita ni dan seluruh bangsa Bumiputera kita, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, di TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang Bumiputera berzaman kita ni!

Lihat di - https://khairulryezal.blogspot.com/2018/12/selepas-reit-petronas-dan-ihh-berhad.html

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Hanya KEBERANIAN Kesultanan Islam/Melayu sj. - yg. boleh MENYELAMATkan ISLAM/UMATnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kita skrg., terutamanya HAK, IDENTITI, WARISAN dan SEJARAH bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, dr. CENGKAMAN SETAN DAPeliwat Zionis!!!
SEBENAQnya, DYMM YDPA kita mmg. telah diTIPU habis2an oleh rejim BANGKAI2 Parasit PEN-JAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS-lapuran POLIS mesti diBUAT segera atas PENIPUAN ni!

Sbb. TERJERMAHAN PALSU telah dibuat oleh DBP, terhdp. PERKATAAN2 yg. berkaitan dgn. UNDG2 PER-LEMBAGAAN dan SEJARAH Orang Asal ISLAM/MELAYU kita dlm. KAMUS DBP, cthnya perkataan "HENDAK-lah" dlm UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 yg diSAMAkan MAKNA dgn. "MESTIlah" (patutlah Per. 40 ni sengaja diLESAPkan dlm. laman web JPA, bersama Per. 41, DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH TERTINGGI ATM, yg. juga dah LESAP) - dlm. KAMUS DBP yg. dah diANJINGkan habis2an tu - iaitu berkaitan samada DYMM YDPA “MESTI“ atau sebenaqnya, hanya “diHARAPkan“ (HENDAKlah) mendengar nasihat seorg. @ Jemaah Menteri, termsk. utk. UNDG2 PERLEMBAGAAN PERLANTIKAN PEGUAM NEGARA, Per. 145(1); mengISYTIHARkan DARURAT, Per 150; ISLAM adalah Agama PERSEKUTUAN Per. 3(1), Per. 153, dsbnya!! Sbb "HENDAK'" mmg. BUKAN sama MAKNA dgn. "MESTI" (tapi "HENDAK" ni juga telah diPALSUkan oleh DBP sekarang sbg. sama MAKNA dgn. "MESTI")!!!!

Patutlah si PENJAJAH BANGKAI ANJING Parasit PAR*A PN tom-myHOMO- yg. TAK fasih berBAHASA KE-BANGSAAN, boleh pula dilantik sbg. salah seorg. AHLI LEMBAGA PENGELOLA Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)! Tgk. PENGGANAS2 PN PAR*A/DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dah TAKUT!!!! Link ni dah HILANG dr. Google pula - http://sabahkini2.com/en/news/1441/peguam-negara-tommy-tidak-fasih-bahasa-melayu-dilantik-ahli-lembaga-pengelola-dbp/view

BINATANG betul PENIPUAN/SABOTAJ anjing PN DAPengganas ZIONIS ni terhdp. DBP, dan UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN, serta HAK dan KUASA DYMM YDPA/MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KE-SULTANAN ISLAM/MELAYU kita!!Ini PENGKHIANATAN/PENDERHAKAAN pd. DYMM YDPA, MAJLIS RAJA-RAJA dan seluruh KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita, rakyat BUMIPUTERA kita, serta NEGARA ISLAM kita ni!!! Ini jenayah TERORISMA!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Maka, DYMM YDPA berHAK dan mesti amat BERANI mengISYTIHARkan DARURAT utk. MENYELAMATkan segera ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa Bumiputera kita, serta NEGARA ISLAM kita ni di TANAH MELAYU-KEPULAUAN MELAYU pusaka nenek moyang Bumiputera berzaman kita ni - dgn. meletakkan NEGARA ISLAM kita ni di bawah PEMERINTAHAN TENTERA buat sementara mcm. di THAILAND! Sebe-lum NEGARA ISLAM dan KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita ni JATUH dgn. amat TRAGIK dan KEJAM spt. EMPAYAR ISLAM TURKI UTHMANIYAH (Ottoman Empire), yg. MEMERINTAH Dunia selama 623 thn!!

Sbb. PENIPUAN2 pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN kita, terutamanya oleh puak PENJAJAH/PENGGANAS DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS Zionis ni, mmg. AKHIRnya - akan menjadikan TANAH MELAYU kita ini sbg. IS(IS)rael di ASIA TENGGARA, di samping MENAKLUK akan SELAT TEBRAU/SELAT MELAKA/LAUT CHINA SELA-TAN, antara motif DAJAL utama ZNWO (Order Dunia Baru Zionis Freemason) depa utk. MENAKLUK seluruh 5 LAUTAN DUNIA!!

Lagipun, PRU14, mmg. telah diSABOTAJ habis2an!! Apalagi dgn. PENGAKUAN amat ANGKUH (tapi akhirnya terDEDAH rasia DAJAL depa), oleh sebuah 'NGO' PENGKHIANAT Veteran ATM/PDRM, Patriot, yg. mana depa telah BEKERJASAMA dgn. 'NGO' PENGGANAS asing, yg. diTAJA CIA/SOROS-MOSSAD, Bersih, yg. berPUSAT di SWITZERLAND - utk. mengHASUT POLIS/TENTERA dan juga disyaki, pekerja2 SPR, utk. MENUMBANGkan PM YAB DS Najib terCINTA kita dan KERAJAAN PERSEKUTUAN!!!

Maka, kalau dah mengHASUT akan ATM/POLIS/mana-mana pekerja JPA utk. MENUMBANGkan KERAJAAN, apalagi dgn. NGO PENGGANAS ASING Bersih, ini SEBENAQnya adalah PENDERHAKAAN kpd. DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA dan PEMERINTAH TERTINGGI ATM - mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 32 dan 41!!

Lihat juga, NEGARA dan Rakyat BUMIPUTERA kita sdg. dlm. keadaan amat BAHAYA skrg. , setelah semua 14 HOSPITAL2 SWASTA kita dan 21 HOSPITAL2 TURKI (yg. juga NEGARA ISLAM) dlm. IHH Bhd. diJUAL pd. PENJAJAH Jepun-SEKUTU kuat IS(IS)rael/US-NATO - dan skrg. semua HOSPITAL2 AWAM, LAPANGAN2 TERBANG, STESYEN2 KERETAPI2 dan TANAH2 amat BERNILAInya, juga akan diJUAL pd. TOKEY2 PENJAJAH2 Zionis FREEMASON DAPbangkai ANJING ni dan Zionis ASING!!

Bayangkan puaka2 Zionis FREEMASON IS(IS)rael-MOSSAD/NATO [iaitu Tentera Bersekutu Kesatuan Eropah, tetapi juga SEBENAQnya diANGGOTAI IS(IS)rael/US/Canada/Australia/NZ] - bakal MENGUASAI segala ASET2 NASIONAL NEGARA/BUMIPUTERA/ISLAM amat berHARGA kita ni, yg. diBINA dgn. PENAT LELAH dr. LEGASI amat gemilang BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN (tulen) kita, PM Orang Asal amat AGUNG dan terCINTA kita, iaitu KETURUNAN DYMM Almarhum Sultan Hasanuddin dr. EM-PAYAR BUGIS GOWA, Sulawesi (yg. MENENTANG Penjajah LAKNAT Belanda Zionis Freemason di KE-PULAUAN MELAYU kita), Almarhum Orang Kaya Indera Syahbandar ke-10 Pahang, PM YAB Tun Abd. Razak Dato' Hussein Al-Haj, serta diSAMBUNG legasi amat GEMILANG ini oleh ANAKANDA beliau, Orang Kaya Indera Syahbandar ke -11 Pahang, mantan PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG kita, YAB DS Hj. Mohd. Najib Tun Abd. Razak terCINTA kita!

Lihat PENDEDAHAN BERNAS oleh YAB DS Najib terCINTA kita, di - https://mykmu.net/2018/12/04/ph-akan-jual-30-dari-lapangan-terbang-bangunan-hospital-hospital-awam-stesen-keretapi-dan-tanah-tanahnya/

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Yang goyang MB Pahang sekarang bukan MB Perak. Sabit kes rasuah rokok pada orang Asal. Ada kemungkinan hilang kelayakan ADUN jadi macam MP Cameron sebab kes sudah sabit rasuah. Tinggal bergantung kepada rayuan semata-mata.

Boleh sudah kemas barang dalam pejabat nak ganti MB baru.

Umno dan rasuah isi dan kuku

Anonymous said...

Kawan dengan kafirun besar pahalanya sebab boleh menentang orang islam. Kerana nak sabillilah maka pan jadi barua dap.

Kembali pada islam serta sokong pas adalah jalan terbaik. Selagi mereka bersahabat dengan dap, semakin lantang fitnah mereka terhadap pas. 90 juta elok dibawa ke mahkamah jika benar dakwaan itu.

Terbukti pulak mahkamah pakatan bahawa 5 cina yang songlap duit 1mdb. Patut lah pan nak berkawan dengan dap,banyak duit rupanya.

Anonymous said...

KEPARAT betul si mamat HOMO-si BARUA Melayu DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni!!!
Apa HAK si HAKIM tu (yg. patut diSIASAT SPRM), nak MENUDUH sebarangan tanpa apa2 PENDAKWAAN dr. SPRM pun (skrg. baru pula nak diSIASAT SPRM - tapi hanya setelah HAKIM menjatuhkan HUKUMAN berdasarkan TUDUHAN2 yg. belum diSIASAT oleh SPRM pun; apa KEJADAHnya LAWAK JIJIK ni?!!) - terhdp. YAB DS Wan Rosdy Wan Ismail terCINTA kita dan YAB Datuk C Sivarraaj! Mmg. Institusi2 PEJABAT NEGARA dan MAHKAMAH telah diANJINGkan habis2an oleh si rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Dikator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni!!!

MO DAJAL oleh puaka2 Zionis FREEMASON HOMO madey PAR*A/DAPanjing KURAP ni SEBENAQnya nak mengHASUT DYMM Kesultanan Pahang (mcm. depa mengHASUT Kesultanan NS liberal) kita supaya memBENCI pemimpin AGUNG Orang Asal Islam/Melayu, YAB DS Najib kita, dan pemimpin2 AGUNG terCINTA kita yg. lain lain dr. UMNO!!!

Lihat di - http://pahangdaily.blogspot.com/2018/12/parlimen-cemeron-highlands-kerusi-mb.html

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

PEMBETULAN:

KEPARAT betul si mamat HOMO-si BARUA Melayu DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni!!!

Apa HAK si HAKIM tu (yg. patut diSIASAT SPRM), nak MENUDUH sebarangan tanpa apa2 PENDAKWAAN dr. SPRM pun (skrg. baru pula nak diSIASAT SPRM - tapi hanya setelah HAKIM menjatuhkan HUKUMAN berdasarkan TUDUHAN2 yg. belum diSIASAT oleh SPRM pun; apa KEJADAHnya LAWAK JIJIK ni?!!) - terhdp. YAB DS Wan Rosdy Wan Ismail terCINTA kita dan Datuk C Sivarraaj!

Mmg. Institusi2 PEGUAM NEGARA dan MAHKAMAH telah diANJINGkan habis2an oleh si rejim BANGKAI2 Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni!!!

MO DAJAL oleh puaka2 Zionis FREEMASON HOMO madey PAR*A/DAPanjing KURAP ni SEBENAQnya nak mengHASUT DYMM Kesultanan Pahang terCINTA kita (mcm. depa mengHASUT Kesultanan NS liberal) kita supaya memBENCI pemimpin AGUNG Orang Asal Islam/Melayu, YAB DS Najib terCINTA kita, dan pemimpin2 AGUNG terCINTA kita yg. lain lain dr. UMNO!!!

Lihat di - http://pahangdaily.blogspot.com/2018/12/parlimen-cemeron-highlands-kerusi-mb.html

(Tok Terkedu).

Anonymous said...

Ade yg terjefu bila umno umum nak kerjasama dgn Dap...tok terkedu kena tipu dgn umno...

Anonymous said...

PI MAMPOS luHOMO2 DAPbangkai ANJING dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni si anon2 937/938 oi!!TUMBANGkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS buas BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis -

D ajal
A njing
P eliwat!!!!

(Tok Terkedu)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails