Friday, December 28, 2018

Presiden Austria Pun Mahu Wanita Guna Hijab.

Hasil carian imej untuk Lawan Islamofobia, Presiden Austria Imbau Wanita Gunakan Jilbab

#FreeInHijab: Kempen Hari Hijab Sedunia 2019 bermula.. 

Wanita bukan Islam digalak pakai tudung pada 1 Februari untuk merasai pengalaman muslimah memakai hijab setiap hari.

Presiden Austria Van der Bellen. pnnd.org

Vienna - Presiden Austria Alexander Van Der Bellen membuat pernyataan mengejutkan mengenai Islamophobia. Dia merayu kepada wanita bukan Islam Austria untuk memakai hijab atau jilbab sebagai perpaduan dengan adik-beradik Islam.

Seperti yang dilaporkan oleh Daily Mail, Jumaat, 28 April 2017, kenyataan Van der Bellen diturunkan ketika bertemu dengan beberapa pelajar pada hari Isnin. Beliau nampaknya bimbang tentang Islamophobia yang meluas di Austria. 

Salah seorang daripada mereka muncul dalam dasar kerajaan Austria untuk mengharamkan burqa, niqab dan tudung yang menutupi wajah wanita di tempat awam pada bulan Januari sebelumnya

"Jika masalah ini berterusan, suatu hari kita perlu meminta semua wanita memakai jilbab, sebagai perpaduan bersama mereka yang memakainya," kata Van der Bellen.

Kenyataan Van der Bellen seperti yang dilaporkan oleh Rusia Today mencetuskan perdebatan di dunia maya. Beberapa netizens menolak cadangan Bellen. Satu netizen menyatakan kekecewaannya di akaun media sosial Twitter.

"Bagi presiden Austria, jawapannya tidak ada. Tidak ada wanita yang memakai jilbab jika dia tidak mahu. Kebebasan pilihan adalah hak setiap orang sejak lahir," kata seorang netizen.
Hasil carian imej untuk Lawan Islamofobia, Presiden Austria Imbau Wanita Gunakan Jilbab
Imej yang berkaitan
Imej yang berkaitan
Van der Bellen terpaksa menulis penjelasan mengenai akaun Facebooknya dua hari kemudian. Beliau menegaskan bahawa pendapat itu dicetuskan oleh hakikat bahawa wanita yang terselubung telah diskriminasi dan disasarkan kebencian di Austria.


Simpati Van der Bellen untuk minoriti, termasuk umat Islam, telah lama diketahui umum. Kemenangannya dari ahli ultranasional garis keras Norbert Hofer pada bulan Disember melepaskan banyak orang yang takut Austria akan diseret ke politik nasionalis sayap kanan seperti Amerika Syarikat di bawah Donald Trump.
(Mail Harian, Rusia hari ini)


Di Malaysia, bolehkah parti-parti atau NGO bukan Islam seperti DAP, sosialis atau lain-lain bersikap seperti Presiden Austria itu, sekurang-kurang membantu FreeInHijab: Kempen Hari Hijab Sedunia 2019 yang mula bermula ini.. Bayangkan bagaimana kalau pemimpin-pemimpin wanita Cina DAP yang bukan Islam pakai hijab?



1 comment:

Anonymous said...

dok sibuk nk suruh wanita dap pakai hijab. wanita melayu islam dr kecik pun ramai belum berhijab.

nnti wanita dap berhijab walaun kata tk ikhlas ade agenda politik utk tipu org melayu.

dulu dap baca ayat quran ceramah dlm masjid pun walaun marah. kunun mencemar islam.

tgk hari tu. wanita islam bertudung sebar pamphlet I love jesus(kalua tk silap).. dah viral kunun Kristian dah melampau. akhirnya malu sendiri semua walaun. itulah jgn cepat sgt ikut emosi, nnti melayu dan islam yg dpt malu.

yg buat street dakwah tu pulak ustaz bangsa cina. ust melayu hanya disurau masjid yg ada jamu biriyani(bukan semua la).

yg turun padang jumpa lgbt pun ust bangsa cina juga. yg ust melayu(bukan semua lah) hanya join perhimpunan melayu islam terancam oleh lgbt. lgbt terus terbiar sesat barat.

semakin hari semakin malu tau dgn perangai org yg semangat berapi nk tegak islam kunun. ilmu kosong. akhlak usah ckp lah. ehsan? lagi takde. sikit2 nk perang. sikit2 nk 13 mei.

tgk hari tu kat tv.. datuk alif syukri buat seminar usahawan bantu org melayu islam berniaga. ada pakcik tu kena buang kerja nangis. datuk alif bantu. ini contoh pejuang islam n melayu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails