Wednesday, December 26, 2018

Hadiah Tahun Baru 'Ganja' Diluluskan Untuk K'jaan &Rakyat.



BANGKOK: Thailand meluluskan ganja untuk penggunaan penyelidikan dan perubatan, hari ini, dan muncul sebagai negara pertama di rantau Asia yang mempunyai undang-undang dadah paling ketat di dunia dalam membenarkan dadah itu.
Parlimen Thailand yang dilantik junta mengundi untuk menyokong pindaan Akta Narkotik 1979 dalam sesi parlimen tambahan, sebelum cuti Tahun Baharu.

Thailand mempunyai tradisi menggunakan ganja untuk mengurangkan rasa sakit dan keletihan sehingga 1930-an.
“Ini adalah hadiah Tahun Baharu daripada Dewan Perundangan Nasional kepada kerajaan dan rakyat Thailand,” kata pengerusi jawatankuasa penggubal, Somchai Sawangkarn.
Walaupun negara seperti Colombia sehingga kepada Kanada sudah membenarkan penggunaan ganja untuk tujuan perubatan dan rekriasi, dadah itu kekal haram dan menjadi pantang larang di negara Asia Tenggara yang mempunyai hukuman antara paling berat untuk salah guna dadah.
Penyeludup ganja boleh dikenakan hukuman mati di Singapura, Indonesia dan Malaysia.
Namun di Thailand, kontroversi membabitkan perundangan itu tercetus susulan permohonan paten daripada syarikat asing, ia dijangka membolehkan mereka mendominasi pasaran.
Keadaan itu akan menyebabkan kesukaran kepada pesakit Thailand mendapatkan ubat-ubatan dan penyelidik Thailand mendapat ekstrak ganja.
“Kami akan menuntut kerajaan menarik balik semua permohonan paten, sebelum undang-undang ini dilaksanakan,” kata Dekan Institut Perubatan Bersepadu dan Anti Penuaan Rangsit, Panthep Puapongpan. - Reuters

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dadah yang baik untuk perubatan, bila disalahgunakan baru dilarang. Kini ganja boleh di'industri'kan di Thaliand, kerana banyak khasiatnya termasuk 'mengurangkan rasa sakit dan keletihan'. Seperti juga tumbuhan buah kurma dan anggor, sedap berkhasiat tetapi boleh dibuat arak 'kencing syaitan' yang menghilangkan akal.

Wajarkah negara-negara lain di Asia Tenggara mengikutnya?  Seperti di Aceh Indonesia terkenal dengan suburnya ganja. Kalau di Malaysia ada daun ketum.  Rokok dan arak yang tidak ada gunanya hanya 'membunuh' rakyat sendiri dari sudut kesihatan, pun masih kerajaan Malaysia luluskan. 

Oh, lulus kerana fulus! Sanggup kerajaan hidup mewah di atas belakang dan nyawa rakyat sendiri? Apalagi untuk kapitalis oportunis!

Ganja dikatakan subur di Aceh..
Hasil carian imej untuk ganja di aceh
Hasil carian imej untuk ganja di aceh

Video





VIVA.CO.ID
YouTube - 12 Okt 2018



NgantukBanget.com
YouTube - 27 Nov 2017

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails