Wednesday, December 26, 2018

Krismas: Bezakan Hukum Sambut Dan Ucapan -Dr Mohd Khairuddin.




SAYA melihat ada pihak yang sengaja melaga-lagakan antara YB Ustaz Muhammad Khalil, Ketua Pemuda PAS dengan Sohibus Samahah Mufti Wilayah dalam isu ucapan dan sambutan krismas sedangkan kedua-dua pihak berbicara pada topik berlainan.
YB Ustaz Khalil menjelaskan hukum haram menyambut krismas bagi orang Islam. Itu adalah hukum yang telah disepakati oleh semua ulamak. Ada pun Mufti Wilayah dalam tulisan Bayan Linnas menjelaskan hukum mengucapkan Merry Christmas atau tahniah kepada penganut Kristian.
Perkara kedua ini menjadi perselisihan di kalangan ulama. Sebahagian ulama mengharamkan ucapan selamat krismas kerana ia bererti perakuan terhadap kebenaran agama mereka. Sebahagian ulama pula mengharuskan dengan meletakkan syarat iaitu hendaklah ia hanya bertujuan memupuk hubungan perpaduan dan hendaklah tidak disertai dengan niat untuk mengagungkan, memuliakan dan menyetujui agama lain.
Saya juga melihat ada yang sengaja melencongkan maksud sebenar kenyataan Mufti Wilayah yang mengharuskan dengan meletakkan seolah ucapan selamat hari krismas adalah ungkapan yang sunat dan digalakkan untuk dituturkan. Perlu diingat ia adalah keharusan dan bukannya galakan. Sesuatu hukum yang harus boleh berubah menjadi sunat disebabkan perubahan keadaan dan tujuan seumpama dengan tujuan dakwah.
Memupuk keharmonian beragama bukannya dengan menurut segala kehendak agama berlainan dalam perayaan keagamaan tetapi dengan menghormati mereka dan memberikan hak kepada mereka untuk menyambut perayaan agama mereka.
Islam meletakkan hubungan antara muslim dan bukan muslim dalam ruang lingkup yang sangat luas iaitu "berkebajikan dengan mereka dan melakukan keadilan" dalam semua aspek kehidupan selagi mereka tidak memerangi Islam dan umatnya. Hubungan kasih sayang sesama insan perlu terus dibina dan dipupuk menerusi pelbagai lagi aktiviti kehidupan seharian melibatkan hubungan persahabatan, kejiranan dan urusan hidup. Itulah yang diajar oleh Islam. Ia tidak diukur hanya pada ruang yang sempit iaitu sambutan perayaan bersama antara penganut agama berbeza.
Masyarakat Islam di Malaysia telah menunjukkan contoh yang baik dalam bergaul dengan bukan Islam sejak ratusan tahun dalam pelbagai aspek kehidupan. Ia sesuatu yang boleh dibanggakan. Maka tidak perlu ada yang terlebih lajak kepada sambutan perayaan bukan Islam yang melibatkan ritual beragama kerana ia melibatkan hukum terlarang dalam agama.
Islam agama yang memupuk keharmonian bermasyarakat. Islam juga menjelaskan batas perhubungan apabila melibatkan ritual beragama konsepnya ialah firman Allah dalam ayat 6 surah al-Kafirun.

لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ

"bagi kamu agama kamu dan bagi saya agama saya." - HARAKAHDAILY 25/12/2018
DATO' DR MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI 

3 comments:

Anonymous said...

Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu bermusuh musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah orang-orang yang bersaudara

nak bersatu mansusia kena pegang kitab Allah
itu perintah Allah

nak aman hormati hak masing masing
setiap perayaan ada kaitan ngan ugama masing masing
apa yang sibuk nak ucap tak ucap
tak ucap pun tak dosa

Anonymous said...

'PAS jangan bimbang, Umno tetap kuat'

25 Dis 2018, 6:42 petang (Dikemaskini 25 Dis 2018, 6:44 petang)

A A
Ketua Penerangan Umno Shamsul Anuar Nasarah hari ini menyeru PAS tidak bimbang dengan situasi Umno ketika ini yang menyaksikan sekumpulan anggota dan wakil rakyatnya meninggalkan parti.

Jelas Shamsul, keadaan itu lebih kurang sama ketika anggota dan wakil rakyat PAS keluar parti dan menubuhkan Parti Amanah Negara (Amanah).

"Biarpun Amanah wujud namun PAS tetap kuat, maka biarpun beberapa wakil rakyat Umno meninggalkan Umno kita tetap yakin Umno tetap sebagaimana biasa.

"Umno akan terus berperanan sebagaimana ideologi yang dipegangnya malah akan terus menjadi juara membela kepentingan rakyat, dan pastinya akan merampas kembali kerusi yang hilang," katanya dalam kenyatan media hari ini.

Anonymous said...

Ucap pon tak dosa...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails