Wednesday, December 26, 2018

Kalau 1 Kaum Saja Kuasai, 'akan timbul 13 Mei balik' -Abd Hadi Di London.


Ahli DAP serang Hadi dalam majlis dengan kata-kata kesat di London
Sesi dialog dengan Abdul Hadi Awang di London semalam, bertukar panas apabila seorang ahli DAP menyerang dengan kata-kata kesat dan menggelar presiden PAS itu sebagai "rasis" kerana menentang pilihan raya kerajaan tempatan.

Hadi yang menjawab dengan tenang soalan lelaki DAP itu berkata, PAS menolak cadangan DAP dan PKR untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan kerana ia akan menyebabkan kawasan bandar dikuasai satu-satu kaum sahaja.

"Bila penduduk tertentu kuasai bandar, sudah tentulah bandar-bandar besar, seperti Kuala Lumpur, Ipoh, Pulau Pinang, Seremban, Johor Bahru semua dikuasai kaum Cina DAP.
"Mereka boleh buat apa sahaja, mereka boleh benarkan arak, benarkan judi," kata Hadi.

Lelaki DAP dengan biadap menyampuk dengan mengatakan perniagaan yang dijalankan kaum Cina menyumbang pendapatan dan cukai kepada kerajaan.

"Kita boleh benar, oleh sebab itu (pilihan raya PBT) mesti melibatkan pemandu teksi, melibatkan semua pihak yang menghidupkan bandar.
"Kalau satu kaum saja yang menguasai akan timbul 13 Mei balik, kita mengalami peristiwa berdarah 13 Mei," kata Hadi.

Jawapan Hadi mengenai peristiwa 13 Mei sekali lagi membangkitkan kemarahan lelaki DAP berkenaan apabila dia terus meninggikan suara dengan biadap. Hadi kelihatan tenang, malah AJK penganjur tenang dan tidak menghalaupun lelaki DAP biadap tersebut. Hadiri yang hadir pun kelihatan tenang. Itu indahnya Islam. 
Lelaki DAP itu berkata, Hadi yang mengikut ajaran al-Quran - sebuah kitab pada abad keenam- telah menyebabkan fikirannya "terperangkap pada tahun 1969." Dia provokosi dengan menghina Al Quran. 

"Jika kamu mahu Malaysia maju dan bersaing dengan negara-negara lain, kamu perlu keluar dari kebodohan kamu," kata lelaki itu.

Apabila seorang hadirin lain secara lembut meminta lelaki DAP itu bertenang, dia memberitahu individu lain dalam sesi dialog itu supaya tidak masuk campur.

Lelaki DAP itu - yang mendakwa telah menyumbang dana untuk PAS melali Pakatan Rakyat pada tahun 2013 - kemudian mencabar hadirin lain berjumpa dengannya "di luar".

Hadi mengulangi kenyataannya bahawa pilihan raya PBT boleh dijalankan dengan syarat ia tidak dikuasai oleh sesuatu kaum sahaja.

"Pilihan raya (PBT) boleh dibuat, tapi mesti mewakili pemandu teksi, mewakili peniaga kecil, mewakili peguam, macam-macam. Jangan mewakili satu-satu kaum sahaja," katanya.

Jawapan Hadi itu dijawab lelaki DAP berkenaan yang menggelarnya sebagai rasis dan kata-kata kesat yang lain.

'Pilihan raya PBT tinggalan British'

Hadi kemudian memberikan contoh bahawa peristiwa pergaduhan kaum pada tahun 1969 itu tidak berlaku di negeri majoriti penduduk Islam seperti di Kelantan dan Terengganu.

"13 Mei tidak berlaku di Kelantan dan Terengganu. Tempat orang Islam tidak ada 13 Mei. Keluarga Cina dan India boleh hidup di Kelantan dan Terengganu, tak dikacau," jawabnya.

Menurut Hadi, kaum Cina dan India di negara ini suatu masa dahulu merupakan pendatang yang telah dibawa masuk oleh British, manakala kaum Melayu menerima mereka sehingga Malaysia menjadi sebuah negara majmuk dan masyarakatnya hidup dalam harmoni.

"Tapi pengalaman pilihan raya PBT kita ikut British, dia pilih satu kaum mewakili bandar. Bila ini berlaku akan berlaku ketegangan dengan penduduk luar bandar, dengan kaum-kaum lain. Ini akan berlaku pergaduhan," katanya.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata pilihan raya kerajaan tempatan tidak akan diadakan kerana ia boleh mengundang konflik antara kaum dan melebarkan jurang antara bandar dan luar bandar.

Bagaimanapun Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Zuraida Kamaruddin berkata kajian mengenainya akan diteruskan. 

Katanya, kajian itu akan mengambil contoh pelaksanaan di negara lain, dengan mengikut acuan tempatan dan mengambil kira sentimen dan sensitiviti rakyat Malaysia.

MR :  DAP memang biadap 

MINDARAKYAT
Hasil carian imej untuk peristiwa 13 mei
Hasil carian imej untuk peristiwa 13 mei

3 comments:

Anonymous said...

Menghina ugama islam berarti menghina aku yg tidakpun ahli pas atau mana2 parti politik.

Keling tu dan sesiapa pun yg bersetuju samada secara terbuka atau tidakterbuka adalah musuh aku.
Setiap individu yg bersama dgn dia dan/atau gerombolan dia adalah musuh aku.

Setiap individu dan atau perkumpulan yg berperasaan seperti aku dlm soal ini adalah kawan aku.

Adalah sifat aku mudah mesra dgn setiap kawan aku, dan aku bukanlah seorang yg pemaaf terhadap setiap musuh aku.
.

Anonymous said...

ada antara non muslim malay semacam histeria kebelakangan ini trutama setelah pakatandap jdi kerjaan..jangan smpai mghina islam raja2 negara per. ini mayalahi perlmbagaan..lgi mnunjukan dendam yg sudah lama terhadap muslim malay..ini semua kerja politician yg mahu mnjadi hero kaum dan meraih undi parti..

Anonymous said...

Katanya orang yang provoke Haji Hadi tu India. Wallahualam tak tahu sejauh mana kebenarannya.

Tapi bagi aku kalau itu benar, maka si celaka tu bukanlah India tapi dia adalah keling paria aka DAPar. Dia lupa sejarah bagaimana tuan Tanah Melayu ni beri peluang kepada nenek moyang mereka untuk cari rezeki disini. Kalaulah dulu tuan Tanah Melayu ni halau nenek moyang mereka balik India, maka si paria kurang ajar tu tak mampu nak ke London pun hari ni. Dia hanya mampu naik train di negara asalnya sebab bukan mudah nak bersaing hidup disana. Itupun silap2 bukan dalam train yang dia dapat naik, tapi yang bersidai kat luar train tu. Dasar paria yang tak mengenang budi dan tak mengenang susah payah nenek moyang mereka yang datang ke tempat orang.

Bangsa dap tidak faham satu perkara disini. Melayu boleh menerima kamu disini disebabkan nilai Islam yang ada pada orang Melayu. Jika Melayu itu tanpa Islam, jangan kata warganegara, menetap disini juga belum tentu nenek moyang kami akan berikan.

Tapi bagi India yang baik dan tahu menghormati kami diluar sana, anda tetap India yang baik di hati kami. Paria ini dimata kami hanya kepada mereka yang tamak daripada bangsa dap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails