Saturday, July 07, 2018

'J/Agama Jangan Ganggu Ahmadiah' Ijtihad Berubah Kerana Sokong Mahathir?

Imej yang berkaitan
Hasil carian imej untuk ajaran ahmadiyah di malaysia

SHAH ALAM: Perjuangan 4 tahun komuniti kecil pengikut fahaman Ahmadiah untuk mendapatkan hak menjalankan ibadat tanpa diganggu pihak berkuasa agama Islam Selangor mendapat kejayaan hari ni.

Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Vazeer Alam Mydin Meera, memberikan keputusan yang menyebelahi permohonan semakan oleh 39 pengikut fahaman itu, atas dasar pihak berkuasa agama Islam di Selangor tidak mengiktiraf Ahmadiah sebagai orang Islam.

Mahkamah merujuk kepada fatwa yang diwartakan di Selangor pada 2001 yang mengisytiharkan pengikut ajaran itu sebagai sesat, oleh itu Jabatan Agama Islam Selangor tiada bidang kuasa untuk menyiasat dan mendakwa mereka atas kesalahan bawah Enakmen Jenayah Islam Negeri.

“Segala perintah untuk tampil di Mahkamah Syariah untuk menghadapi pendakwaan juga dibatalkan,” kata Vazeer ketika membaca keputusan mahkamah.

Vazeer juga memerintahkan ketua pendakwa raya syariah dan pejabat penguatkuasa agama untuk menghentikan pendakwaan dan siasatan terhadap 39 pemohon tersebut. Lima defenden iaitu ketua pegawai penguatkuasa agama, pegawai penyiasat, Jais, ketua pendakwa syariah negeri dan kerajaan Selangor juga diarah membayar kos semua pemohon sebanyak RM25,000.

Empat tahun yang lalu, 39 orang pengikut fahaman Ahmadiah memfailkan semakan kehakiman selepas Jais menangkap ahli-ahli komuniti itu. Mereka yang ditangkap termasuk 8 pemohon suaka dari Pakistan, 2 orang warga India, 1 warga Indonesia dan 3 anak kecil pada 11 April 2014 kerana bersembahyang Jumaat di rumah ibadah kelolaan mereka di Batu Caves, Selangor.

Kumpulan itu dimaklumkan mereka tidak mendapat kebenaran bertulis untuk menggunakan premis itu bagi tujuan yang hanya boleh dijalankan di dalam atau oleh masjid, lalu menyalahi Seksyen 97 Pentadbiran Enakmen Agama Islam (Negeri Selangor) 2003. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberikan kebenaran untuk memfailkan semakan kehakiman terhadap penahanan mereka pada Ogos 14, 2014, sebelum perbicaraan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Shah Alam pada September 15, 2015.

Bukan kes murtad

Sementara itu, peguam 39 pemohon berkenaan, Aston Paiva berkata, intipati keputusan mahkamah hari ini ialah pengikut fahaman Ahmadiah dapat menjalankan urusan keagamaan mereka tanpa gangguan pihak berkuasa agama Islam. 

Aston berkata komuniti Ahmadiah harus dibenarkan mengamalkan kepercayaan mereka kerana kerajaan Selangor tidak menganggap mereka sebagai orang Islam. Beliau menambah Jais juga tidak boleh mendakwa ahli-ahli komuniti itu dengan kesalahan syariah kerana ia menganggap pengikut fahaman Ahmadiah tidak menganut agama Islam.

“Ini bukan kes murtad di mana mereka mengatakan bahawa mereka meninggalkan Islam,” katanya.

“Itu tidak boleh berlaku terhadap seseorang pengikut Ahmadiah. Seorang pengikut Ahmadiah tidak akan mengatakan bahawa mereka bukan lagi Islam.”

Pengikut Ahmadiah, atau juga digelar Qadiani, berbeza dalam beberapa perkara dengan aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah, antaranya mempercayai pengasas fahaman itu, Ghulam Ahmad adalah Imam Mahdi.

“Dengan erti kata lain, kerajaan memperlakukan mereka sebagai orang bukan Islam, jadi mereka hanya perlu diperlakukan sebagaimana mereka mahu.
“Di satu pihak, anda mengatakan mereka bukan orang Islam; Sebaliknya, anda menangkap mereka dan membawa mereka ke Mahkamah Syariah untuk menghadapi pertuduhan,” tambah Aston, merujuk kepada pihak berkuasa agama Selangor.

Pemangku Presiden Jemaah Ahmadiah, Saripudin Bujing, ketika ditemui lega dengan keputusan mahkamah hari ini.

“Sepanjang tempoh empat tahun ini, kami terpaksa menyewa satu ruangan di tempat lain untuk menunaikan sembahyang Jumaat. Kerana itu kewajipan kita sebagai umat Islam. Jadi kita menjalankan ibadat kita di tempat yang kita sewa itu.

“Kita juga berharap kerajaan baru ini akan mengendalikan kami dengan adil sesuai dengan prinsip di bawah Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak kebebasan beragama,” beliau berkata. 

Saya ingin tanya pengikut parti AMANAH  dan juga pertubuhan IKRAM adakah Qardiani (Ahmadiah) ni Islam ke? Atau kamu dah berubah ijtihad setelah kamu sokong Mahathir?

MR : Mujahid ni kalau bercakap hebat, ni tugas kamu nak tahu juga kamu jenis "lalang" atau tidak dalam faham agama, kerana ramai orang jual agama untuk dapat jawatan dan pangkat.... 




19 comments:

Anonymous said...

Ajaran ahmadiyah ni sama saja dgn ajaran hadi awang. Slps amanat hadi tahun 80an dulu, ramai ahli pas smbhyang asing2. Dua imam. Kenduri bkn pnyokong pas tak dtg dll.

Ke puak ni saki baki ajaran hadi?

Anonymous said...

yg bodohnya kamulah… kalau mereka dah disahkan terkeluar dari Islam, maka hukum Syariah tak bolehlah digunakan keatas mereka.

kamu cubalah gunakan undang2 Syariah keatas penganut hindu atau buddha - mereka juga terkeluar dari Islam.

oleh kerana mereka tidak dianggap Islam, peguam2 kamu sepatutnya mohon kepada mahkamah supaya mengharamkan puak ahmdiayah ini dari menggelarkan diri mereka Islam atau menggunakan nama Islam dalam urusan mereka.

Anonymous said...

Yg khianat hj hadi tu pan. Keluar pas dan baik dgn dap. Ni yg jd 2 imam. Zahirnya mcm Islam, tp berimamkan bosnya dap yg jelas kafir dan syirik Allah.

Anonymous said...


Layakkah Mujahid Menjadi Menteri Agama?

LGBT: Pandangan Menteri Agama silap

KENYATAAN YB Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama) mengenai perlakuan Lesbian, Gay, Biseksual, dan Transgender (LGBT) adalah bersalahan dengan sudut pandang Islam dan peruntukan Undang-undang Negara.

https://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/7238-lgbt-pandangan-menteri-agama-silap

Anonymous said...

Slow and steady. Lepas ni lulus lgbt, liberal dan mcm2 lg. Umat Islam tulin kena bangkit lawan thaghut.

Anonymous said...

Betul tu. Mereka sedang melebelkan ulamak sebagai jahat, dan mengangkat cina dap sebagai penyelamat. Ini sangat bahaya dlm kontek melemahkan aqidah Islam. DAP tu pura2 bantu Islam sedangkan pada hakikatnya dap tetap tolak perkara asas spt ruu355. PAN, PKR serta Bersatu mempunyai aliran aqidah spt ini, tdk mengagungkan syariah Islam dlm perlembagaan. Mereka sangat jahat bila melebel ulamak sebagai jahat. Hati2. Sebab lidah lain bicara, hati lain rencana.

Anonymous said...


Qadiani adalah ajaran sesat lagi menyesatkan dan kafir kerana ajaran Qadiani mendakwa pengasas Qadiani iaitu Mirza Ghulam Ahmad adalah seorang 'nabi' sedangkan Islam mengajar kita semua bahawa Nabi Muhammad S.A.W. adalah Nabi Allah yang terakhir.

Segelintir Melayu jahil murakkab telah sesat apabila mereka menyertai dan menganut pelbagai ajaran sesat lagi menyesatkan seperti Qadiani, Syiah, sekularisme, liberalisme, pluralisme , atheisme, LGBT, feminisme dll.

Malanglah sebilangan manusia yang hanya melihat kebenaran selepas mereka mati.

Allah telah berfirman yang bermaksud:

Sesungguhnya orang-orang yang kafir serta menghalang orang-orang lain dari jalan Allah (agama Islam), sebenarnya mereka telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.
(An-Nisaa' 4:167) |


Anonymous said...


Jika rejim pakatan melakukan kezaliman dan penindasan ke atas agama Islam, ulama Islam , institusi Islam dan umat Islam, semua barua, pengundi dan pemimpin pakatan akan menanggung dosa besar dan mereka akan menerima pembalasan neraka kecuali mereka bertaubat pada Allah.

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallambersabda;

اسْمَعُوا، هَلْ سَمِعْتُمْ أَنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي أُمَرَاءُ؟ فَمَنْ دَخَلَ عَلَيْهِمْ فَصَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْتُ مِنْهُ وَلَيْسَ بِوَارِدٍ عَلَيَّ الحَوْضَ

"Dengarkanlah, apakah kalian telah mendengar bahwa sepeninggalanku akan ada para pemimpin? Siapa yang masuk kepada mereka, lalu membenarkan kedustaan mereka dan menyokong kezaliman mereka, maka dia bukan golonganku, aku juga bukan golongannya. Dia juga tak akan menemuiku di telaga." (HR Tirmidzi, Nasai dan Al Hakim).

Anonymous said...

Bila rasa hebat halau semua orang tapi bila rasa tersepit maka keluar pula perkataan khianat.

Anonymous said...

Depa kalah, tak tahan daulat, tubuh pan tahan daulat ngan dap.

Anonymous said...

inilah punca apabila mahkamah tinggi mengatasi segala2nya. tu sbb 355 tidak memartabatkn undang2 islam...hnya tambah hukuman. sepatutnya lobai perjuang naik kuasa mahkamah syariah setaraf mahkamah tinggi.

barulah betul martabat undang2 islam. patut perjuang mahkamah tinggi islam.

dgn hnya tambah hukuman 355.. mahkamah syariah masih dibwh mahkamah tinggi... tkde faedahnya.

undang2 berkaitan akidah patut diperkuatkn manakala hudud blh mengikuti kemudian.

MakoFSA said...

jgn kamu derhaka pd hadi... sekarang hadi merafak sembah tun mahathir dn ph. hadi kt blh baik dgn dap.

Anonymous said...

dap tolak 355 kt padang merbok kan.

Anonymous said...

mujahid berckp mngenai tajjassus.. lobai rupanya lum belajar bab tu.

Anonymous said...

kena masuk sekali fahaman TAKFIRI.. jgn mengelat

Anonymous said...

bab syiah kena tnya hj hadi yg mencintai iran dn masih anggap syiah mazhab dlm islam.

Anonymous said...

dosa dn neraka melangkaui batas parti. mmbohong mnyokong perompak berdusta maki cerca takfiri pun ke neraka jg. jgn memilih2 dlm beragama.. tuhan peduli apa kamu siapa. hati kamu hnya anggap dlm pas ada ulamak. sekali lg memilih2 mngguna topeng agama. hakikatnya hnya pokitik nk berkuasa. ini lg besar tahyul dn khurafat.

mngguna topeng agama lg besar dosa. di neraka mereka dikerak neraka. atasnya baru yahudi dn nasrani.

Anonymous said...

Dulu hadi baik dgn dap tak menjadi. Tak dpt jd pm.
Mereka pas dan dap sama ajerrr. Hanya sebuah parti.prjuangan sama. Merebut tmpt dlm sistem yahudi

Anonymous said...

Ulama qardhawi pun dah bangangkan hadi dgn hujahnya bhw syiah adalah satu mazhab islam. Boleh kawan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails