Thursday, July 05, 2018

Peguam Negara Cakap Inggeris! Apa Jadi Negara Ini?

Peguam Negara Cakap Inggeris! Apakah Ini?


TIDAK SENSITIF…. Sebelum ini masyarakat dunia gempar dengan tindakan biadab Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sengaja guna bahasa Mandarin dalam urusan rasmi kerajaan baharu.

Sikap kurang ajar Setiausaha Agung DAP itu jelas dapat dilihat ketika beliau menjawab kutukan netizen pro-Barisan Nasional (BN) yang berang menerusi media sosial apabila Guan Eng tidak mengutamakan bahasa kebangsaan.
Umum maklum, sebahagian besar ahli parlimen parti berlogo roket itu kurang fasih berbahasa Melayu meskipun lahir di negara ini kerana mengikuti pendidikan vernakular yang mendaulatkan bahasa ibunda sebagai pengantar.
Kali ini, penyakit tidak sensitif itu mula ditonjolkan pula oleh Peguam Negara,Tommy Thomas yang mengetuai barisan pendakwaan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak dalam kes melibatkan syarikat SRC International.

Beliau yang kelihatan selesa menggunakan bahasa Inggeris meskipun jelas berada di ibu kota sebuah negara yang asas perlembagaannya menjunjung bahasa Melayu, kemudian menerima kutukan ramai pengunjung mahkamah.
Kejadian yang julung kali dalam sejarah tanah air itu dilaporkan berlaku di ruang legar Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta pada tengah hari tadi sekali gus menyaksikan sidang akhbar beliau terpaksa dibatalkan.
Ini kerana Tommy berjaya diganggu para penyokong bekas Perdana Menteri itu meminta beliau untuk hormat guna bahasa Melayu dan bukan berlagak ala penjajah Inggeris hukum pahlawan Melayu sebelum negara merdeka.
Lebih ratusan penyokong Najib bersorak ‘Bahasa Melayu’ dan ‘Hidup Melayu!’ ketika Thomas beri kenyataan kepada beberapa wartawan dalam bahasa Inggeris sebelum beliau terpaksa beredar atas faktor keselamatannya.
Visual rakaman tersebut turut disiarkan secara langsung menerusi slot Berita Terkini di TV1 RTM menunjukkan suasana riuh keadaan di mahkamah namun kemudian diputuskan tiba-tiba atas sebab teknikal. – Mynewshub.tv

21 comments:

melayutanahselatan said...

Najib haramjadah cakap orang puteh kau tak nak komen pulak!
U- united M-malay N-national O-organisation
Itu bahasa melayu ke bahasa arab ibnu?
Kau jangan padam komen aku kalau kau anak jantan

Lang-lang buana said...

Peguam bela najib cakap inggeris ok pulak. Sebenarnya penyokong datang bukan untuk sokong najib...cuma nak buat kecoh dekat mahkamah je. Lagi satu si noraini jerit-jerit dekat lobi mahkamah memalukan pengundi parit sulong je. Itulah dia mentaliti wakil yang kamu undi...macam kena sawan kuda kepang!!!!!!

ted manoff said...

Entry mcm nii buat tuan ibnu kelihatan bodohh..

Anonymous said...

ni tm
ada lagi penduduknya tak tau cakap bm
kata ikut hukum negara
tapi tak mau amal hak hukum negara ni
bm bahasa resmi
ayo yo cilako sungguh amano ada kuasa 60 tahun
dibiarnya bm tak dihormati haknya
malayu pakatan pun nak biar juga kaaaaa
ada jugak ynag boddo tak mau pertahan hak negara ni
biar orang pijak sikit sikit
lama lama terhimpit baru nak menjerrit
ynag dituduh malayu hakim malayu pn minta bicara dalam b penjajah
apa punay sial duk ada
tak cukup denagn segala bangunan tamn perumahan banyak digunakn b pinjajah
nak senang berkuasa biar kepaal di pijak
boddo sungguh amalan ni jika diteruskan
malayu pakatan jangan tidur leka nagn kuasa baru dapat
nanti rakyat benci pakatan akan dihumban
ada paham kaa

Anonymous said...

Haiyaaa tambi... selupa hero oooo...

Itu Thomas Peguam Negala maa... ada paham ka..? Sembang banyak langsi... Rule by Law... tapi sendiri hantam itu Law..

Sorly aaa.. Wa sikit2 boleh ciakap malayu... Wa suka itu Mandarin lorŕ... Malaysia Malaysian woooo..

Anonymous said...

Pan jual bangsa melayu. Agama pan dah jual dulu. Tp takpa sbb fulus pd dap, nanti miss soru. Bangsat sangat dah. Jadi baruah pada kafir atas dasar setiakawan. Sanggup jd penggadai

Raudhotul Jannah said...

Semoga ibnu SEMPAT BERTAUBAT sebelum dicabut roh Dari jasad.
Insane Jenis APA ni cari salah orang saja.
Semoga dapat Hidayah.

Anonymous said...

Masa jadi Peguam PAS memang boleh cakap Melayu tu yang PAS tak ambik peguam orang Melayu...

Anonymous said...

Hadi awang dan t.ibrahim mengakui dan menrima syiah sbg satu mazhab dlm islam boleh pulak pnyokong pas terima? Benak betui

Anonymous said...

Dalam mahkamah masih mendahulukan bahasa Inggeris dan mana-mana tafsiran Melayu yang tidak jelas hendaklah di rujuk ke bahasa Inggeris.

Usaha menjalankan perbicaraan dalam bahasa Melayu agak sukar di lakukan.

Najib di minta jangan di ketawakan dan di jadi bahan lawak kerana mengenangkan jasa Najib. Apa salah bertolak ansur dengan Tommy dan beri dia masa memahirkan pertuturan dalam bahasa Melayu. Tommy sendiri tidak sangka dia akan di minta jadi Peguam Negara. Mungkin dia tak berminat langsung. Kira itu lah jasa Tommy.

UMNO membangkitkan isu bahasa kerana tahu kemampuan Tommy mendakwa Najib sehingga mampu memenjarakan Najib.

Paling tidak, untuk menyelesaikan isu ini buat sementara ialah dengan membuat kenyataan bertulis dalam bahasa Melayu.

Dan untuk mengelak di desak menguna bahasa Melayu, Tommy bagi laluan dulu kepada wartawan asing.

Bila wartawan tempatan bertanya kata telah di jawab tadi. Cepat-cepat tanya is there any question.. Dan terus belah.. Najib boleh belah tinggalkan wartawan...

Anonymous said...

Kita nk jd negara inggeris..xnk negara tanah melayu ke ,negara islam pas ke..semua xnk!!!halal darah ibnu hasyim

Anonymous said...

Tak suka ph..pegi mampus terjun laut sana..sy mencadangkan kerajaaan menggunakan undang2 nazi @ undang2 ashabul ukhdud..kurung semuanya dan matikan perlahan2

Anonymous said...

Org2 najib ni xpaham bahasa inggeris ke??eeee..bodohnya!!! Bodoh tahap gaban..bodoh jgn ditunjuk..simpan ckit utk anak cucu..aku malu jd melayu..aku kluar melayu mulai sekarang!

Anonymous said...

ini kes ANTARABANGSA, bukan kes DUN Kedah lantik Ibnu Hasyim jadi speaker. Wartawan orang puteh dan luar negara soal, tak jadi munafik kalau jawab dalam bahasa orang puteh.....Yang Najib jawab dalam Bahasa Inggeris dari dahulu lagi, kamu tak komen...Kamu jangan jadi munafik!

Anonymous said...

UMNO lah yang cadangkan dan melaksanakan subjek sains dan matematik mengguna bahasa Inggeris...

UMNO tak layak nak pertahankan bahasa Melayu..

Masa kempen pru, Jawa Jahid guna bahasa jawa.. boleh pulak?

Zali Mohd said...

Ibnu hashim kena cakap arab baru betul2 islam ta bagitu mcm pas tengok kelantan dan teranganu sana pakai bahasa arab..kah..kah..

Anonymous said...

X payah la nk api kn bnda mcm ni . Dari dulu sistem kita mcm ni . Blh ubah cuma perlu masa . Bahasa Inggeris digunakan secara meluas dlm bidang undang undang dan perubatan.

Anonymous said...

ini la dia masaalah sebahagian orang melayu kita.....suka sangat menimbulkan sentimen/provokasi .....takut menghadapi realiti sebenar...perkara yg baik utk maju kehadapan tak nak ikut

Zali Mohd said...

Betul tu semua org pas macam ibnu ni ta.boleh pakai punya orang.

Anonymous said...

Kita semua akan mati bukan ibnu sorg saja jadi samalah kita perjuangkan islam yg makin tertindas wlu dalm negara kita sendiri. Perjuangan islam dikatakan bodoh tak maju ketinggalan zaman. Adakah kamu semua percaya tiada tuhan selain allah dan nabi muhammad pesuruh allah. Jika ia wajib perjuangkan islam.

Anonymous said...

PAS kata Syiah salah satu Mazhab dalam Islam, apakah ramai PAS itu Syiah? Syiah ini kafir, lain al-quran, cemuh para sahabat Nabi, banyak lakukan amalan yg bertentangan dengan Islam...Kenapa Ibnu Hasyim dan kita tak bersatu menentang SYIAH? Kenapa kita menentang bahasa Inggeris sedangkan kita gunapakai bahasa tersebut di negara luar dan ada juga al-quran versi bahasa Inggeris....

PAS dan pengikutnya pandai bersandiwara....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails