Tuesday, April 10, 2018

Teh Yee Cheu Keluar DAP Semalam. Akan Tanding DUN S/Pinang Tiket PSM.



GEORGE TOWN: Adun Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu akan bertanding di DUN Sungai Pinang atas tiket Parti Sosialis Malaysia (PSM) pada pilihan raya umum ke-14. (PRU14).
Teh, yang keluar DAP semalam, berkata beliau bakal bertanding di kerusi itu atas nama PSM dan akan menyertai parti itu sebaik sahaja memenuhi syarat keahlian yang ketat.

Katanya, beliau memilih PSM bagi meneruskan agenda “Reformasi 2.0” di Pulau Pinang bagi memperbaiki isu yang belum selesai sejak pakatan pembangkang nasional mengambil alih negeri itu pada 2008.

Teh berkata “reformasi” yang belum selesai termasuklah isu pemisahan kuasa dan kekurangan semak imbang di Dewan Undangan Negeri.

Katanya, di Sungai Pinang, beliau berharap dapat menyelesaikan isu banjir, yang mana beliau salahkan penggondolan bukit yang berlaku di huluan sungai.
Teh berkata manifesto untuk rakyat Sungai Pinang akan menumpukan kepada “jiwa alam, harmoni dan suara rakyat”.

“Ini peluang saya dan PSM untuk belajar sesuatu, dan juga memupuk sosialisme di Pulau Pinang,” katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmat PSM Jelutong di Jalan Trusan hari ini.

Sementara itu, ahli jawatankuasa pusat PSM, Choo Chon Kai berkata Teh diberi peluang bertanding atas tiket parti itu selepas memenuhi 4 set kriteria untuk pencalonan.

Kriteria yang tersenarai itu adalah pengisytiharan harta, penolakan politik kaum dan agama, penerimaan manifesto PSM dan ikrar membuka sebuah pusat khidmat jika menang.

Choo berkata Teh dialu-alukan menjadi ahli parti selepas berkhidmat di kawasan pilihannya dengan tempoh minimum selama 2 tahun.

Katanya, buat masa ini, Pulau Pinang mempunyai “30 hingga 50” ahli PSM.
“Teh antara 3 orang bukan ahli PSM diberikan peluang bertanding atas tiket PSM pada pilihan raya akan datang. Kita biasanya membenarkan aktivis yang kami fikir bersungguh-sungguh dengan perjuangan mereka untuk menggunakan logo parti kami.

“Kami berpendapat Teh seorang calon yang cemerlang untuk membawa ideologi kuasa rakyat dan agenda keadilan. PSM berbangga dengan pendirian teguh Teh dalam hal melibatkan rakyat dan perlindungan alam sekitar,” kata Choo.

Choo berkata PSM akan bertanding kerusi di Pulau Pinang buat pertama kali dan berharap dengan “faktor Teh Yee Cheu” akan berjaya menyebarkan ideologi sosialis dalam kalangan rakyat Pulau Pinang.

“Teh dan PSM akan membawa nafas politik baru di DUN Pulau Pinang, berbeza dengan parti politik arus perdana,” katanya.

Mengikut daftar pemilih terbaharu, Sungai Pinang mempunyai 24,480 pengundi, meningkat sedikit berbanding 23,501 pengundi pada pilihan raya lepas. Majoriti pengundi di sana adalah Cina.

Penyandangnya ialah Lim Siew Khim dari DAP.

Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan Gerakan Pulau Pinang, Teng Chang Yeow dikatakan bakal bertanding dan antara DUN yang dijangka adalah Sungai Pinang.

Komen Weblog IbnuHasyim: Lagi DAP makin berat..
Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

1 comment:

Anonymous said...

Wahai umat Islam sila mendaftarkan diri sebagai pengundi PRU 14 di pejabat pos atau pejabat SPR negeri supaya kita boleh mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam untuk menubuhkan kerajaan Islan dan mengalahkan BN dan PH.

Jika orang Melayu Islam tidak mendaftar sebagai pengundi, parti sekular, liberal dan kafir harbi yang menentang Islam akan menang.

Ingatlah puak kafir sibuk mendaftar sebagai pengundi di waktu sebilangan orang Melayu Islam dibuai mimpi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails