Tuesday, April 10, 2018

Cairkan Kuasa Politik Melayu. 6 Perkara PH Tak Menang PRU14. – Dr Kamarul


pkr go to hell
Saya tertarik dengan dapatan kaji selidik Dr Junaidi Awang Besar di dalam Siri Wacana Cendiakawan ATMA bertajuk “Kelangsungan Kuasa Politik Melayu Di Pentas Sunda” di UKM hari ini yang mendapati majoriti orang Melayu yang dikaji dalam kajian beliau pada tahun lalu bersetuju bahawa kuasa politik Melayu itu penting, mempertahan serta mengekalkan kuasa politik Melayu itu penting serta institusi Raja-Raja Melayu itu penting.
Pada pandangan saya, dapatan kaji selidik Dr Junaidi ini menguatkan lagi tanggapan banyak pihak bahawa Pakatan Harapan tidak akan menang dalam PRU 14 kerana jika Pakatan Harapan menang dalam PRU 14, maka kuasa politik Melayu akan menjadi cair kerana enam faktor berikut:
(1) Tiada mana-mana parti politik Melayu yang akan menjadi dominan dalam Pakatan Harapan, sebaliknya yang akan menjadi dominan adalah parti politik bukan Melayu. Ini kerana parti politik Melayu dalam Pakatan Harapan berpecah tiga berbanding hanya ada satu sahaja parti politik bukan Melayu, iaitu DAP.
(2) Manifesto PRU 14 Pakatan Harapan adalah bayangan kepada falsafah politik yang menjadi pegangan DAP, iaitu Malaysian Malaysia, yang mementingkan aspek meritokrasi dan kesamarataan antara semua kaum yang sekali gus akan mencairkan kedudukan Melayu dalam semua aspek.
(3) Manifesto PRU 14 Pakatan Harapan cuba menghakis kuasa Yang di-Pertuan Agong selaku benteng kuasa politik Melayu dengan menjadikan kuasa Yang di-Pertuan Agong di dalam pelantikan pegawai tertinggi kerajaan, khususnya Ahli-Ahli Suruhanjaya Pilihan Raya, tertakluk kepada kuasa parti politik.
(4) Manifesto PRU 14 Pakatan Harapan akan membolehkan perjuangan DAP untuk membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya berdasarkan kepada prinsip satu orang satu undi (one man one vote) terlaksana sekali gus akan melipatgandakan kerusi bandar berbanding kerusi luar bandar dan kerusi separa bandar.
(5) Di dalam jangka panjang, Kerajaan Pakatan Harapan yang didominasi oleh DAP akan membuka jalan kepada bukan Melayu menjadi Perdana Menteri selaras dengan kenyataan Lim Guan Eng di Singapura pada 10 Disember 2014 bahawa jika Perlembagaan Persekutuan kekal maka bukan Melayu boleh jadi Perdana Menteri.
(6) Rekod Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir, yang tidak baik dengan Raja-Raja Melayu sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri malah sehingga sekarang pun beliau menghadapi masalah dengan Sultan Kelantan, Sultan Johor dan Sultan Selangor menjadikan sukar untuk Pakatan Harapan menghormati Raja-Raja Melayu.
Dr Kamarul Zaman Yusoff,
Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
Universiti Utara Malaysia (UUM).
Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

10 comments:

Anonymous said...

https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/dap-hina-islam-kenapa-pakatan-diam-ridhuan-tee/

DAP Hina Islam, Kenapa Pakatan Diam? – Ridhuan Tee

realiti bukan fantasi.

Kita bukan rasis kaum kerana ajaran Islam adalah universal.


Saya pun keturunan Cina. Saya sayang bangsa saya tetapi saya lebih sayang agama saya.

DAP BAIK… PKR BAIK… PH BAIK…

ORANG ISLAM BACA ELOK-ELOK

Apa sebenarnya yang dimahukan oleh mereka?

Mereka serang PAS tanpa letih. Mereka tegar fitnah PAS. Hanya kerana PAS tidak mahu lagi bersama dengan DAP. Mereka berasa DAP penting demi tawan Putrajaya.

Lalu mereka tergamak kutuk PAS kerana tegas dengan agenda Islamnya. Mereka memusuhi kepimpinan ulama PAS. Mereka angkat pemimpin DAP sebagai lebih berakhlak, lebih dipercayai dan lebih bervisi.

Mereka lawan, mereka balun, mereka maki. Mereka jadikan PAS sebagai musuh tetapi DAP pula jadi kawan tanpa lagi melihat panduan hadis Nabi SAW dan al-Quran.

Sewajarnya 10 kenyataan atau peristiwa berikut menginsafkan mereka dalam pakatan pembangkang. Sampai bilakah mereka hendak keliru atau dikelirukan?

Pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’. Mereka tidak terasa apa-apa.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam.

Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. Mereka diam juga.

Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. Mereka buat lembu kenyang.

Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam.

Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud. Mereka diam juga.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru.

Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.

Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman.

TAMBAHAN:
1) Isu Kalimah Allah hendak letak dalam Bible – Penyokong DAP & PKR
2) Isu Azan guna pembesar suara jadi isu – Penyokong DAP
3) Isu memudahkan proses murtad – Penyokong DAP
4) Isu status agama anak kita selepas umur 18 tahun – Penyokong DAP

Semua isu ini disokong 100% oleh DAP. Malangnya Melayu Islam kita di dalam PKR dan Parti Harapan masih lagi buta! dan tetap sokong DAP lalu menghina PAS.

Walaupun hakikatnya mereka nampak DAP sebenarnya adalah musuh Islam yang nyata!!!! – Prof. Dr. Ridhuan Tee

Anonymous said...

http://v2.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

KATA PEDANG: Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

Anonymous said...

http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130107/re_03/Permainan-politik-DAP,-hancurkan-penyatuan-Melayu

Permainan politik DAP, hancurkan penyatuan Melayu

DEWASA ini percaturan politik dalam negara kita menjadi begitu 'panas' sehingga perbuatan serta tindakan yang dahulunya terlarang atau mustahil kini menjadi mainan politik harian.

Dahulu persoalan sensitif diatasi menerusi muzakarah atau perbincangan tertutup demi menjaga hati masyarakat pelbagai kaum tetapi perbezaan dan percanggahan menjadi makanan ruji demi kelangsungan agenda perkauman sempit segelintir ahli politik.

Jika dahulu kita meraikan kepelbagaian masyarakat, tetapi kini kepelbagaian serta perbezaan itu dilacurkan demi nafsu politik puak yang ingin merampas kuasa pemerintahan negara.

Yang nyata segala kecelaruan, kebencian serta permusuhan politik perkauman di negara ini kini dipelopori parti politik serta pemimpin mereka yang gila kuasa.

ejak kebelakangan ini DAP amat agresif dalam keinginan mereka untuk menguasai negara ini sehingga sanggup melakukan apa sahaja, tanpa apa jua batasan atau had.

Persoalan yang berkisar dengan asas-asas agama, bangsa, kedaulatan Raja-Raja Melayu serta hak istimewa bumiputera dicanang sebegitu rupa sehingga ada dalam kalangan bumiputera dan Melayu liberal yang terpengaruh.

Setelah berjaya meracuni pemikiran kebanyakan orang Malaysia berketurunan Cina dengan pelbagai bentuk hasutan dan dakyah politik kini DAP telah berjaya menyusup masuk memperbodohkan orang Melayu dan bumiputera lain pula.

Pengalaman peribadi duduk bersama pemimpin tertinggi DAP di Pulau Pinang cukup untuk menyedarkan saya akan niat serta agenda jahat puak ini terhadap sesiapa sahaja yang tidak bersama mereka.

Yang lebih teruk ialah DAP adalah sebuah parti cauvinis Cina yang sebegitu rasis dan secara jelas membelakangkan kepentingan orang lain.Salah satu isu pokok yang mencetuskan krisis dalaman Pakatan di Pulau Pinang pada tahun 2009/2010 sehingga saya meninggalkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta pakatan haram tersebut ialah sikap cauvinis, rasis serta gila kuasa pemimpin DAP.

Yang anehnya dalam pakatan haram tersebut, pemimpin Melayu yang begitu terdesak ingin menjadi Perdana Menteri sanggup menggadaikan bangsanya sendiri demi nafsu peribadinya. Yang saya maksudkan di sini ialah nafsu politik.

Walaupun orang Melayu dan bumiputera diancam sebegitu rupa dengan dasar-dasar penindasan yang ditunjangi DAP di Pulau Pinang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup berdiam diri dengan syarat DAP bersetuju mengangkat beliau menjadi Perdana Menteri.

Tindakan menggadaikan agama dan bangsa tidak terhenti di situ sahaja. Segelintir lagi orang Melayu, beberapa orang dari UMNO dan selainnya dari badan-badan bukan kerajaan, dipengaruhi untuk menyertai DAP.

Agenda DAP amat jelas namun mata serta hati individu yang pada ketika itu merajuk atau tidak puas hati dengan UMNO dan Barisan Nasional tertutup dengan janji-janji manis serta idealisme palsu DAP.

Namun adalah adat serta lumrah kehidupan di mana yang palsu itu tetap akan tumbang dan lambat laun tipu daya akan terbongkar.

Anonymous said...

BERITA BAIK YANG DIBENCI OLEH PAKATAN OPERA DA-Pig

Majoriti orang Melayu yang dikaji dalam kajian pada tahun lalu bersetuju bahawa kuasa politik Melayu itu penting, mempertahan serta mengekalkan kuasa politik Melayu itu penting serta institusi Raja-Raja Melayu itu penting.

Kaji selidik Dr Junaidi ini menguatkan lagi tanggapan banyak pihak bahawa Pakatan Harapan tidak akan menang dalam PRU 14 kerana jika Pakatan Harapan menang dalam PRU 14, maka kuasa politik Melayu akan menjadi cair!

Anonymous said...

Undilah sesiapapun tetapi jangan undi Pakatan Hope

Anonymous said...

Tolak Pakatan Harapan kerana DAP adalah anti Islam. Tidak kepada PAN, Bersatu dan PKR

http://v2.ismaweb.net/2016/06/haram-umat-islam-bersekongkol-dengan-dap-mufti-pahang/

Haram Umat Islam Bersekongkol Dengan DAP: Mufti Pahang

KUALA LUMPUR, Jumaat – Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan bahawa adalah haram dan berdosa kepada mana-mana umat Islam yang menjalinkan kerjasama dan bersekongkol dengan parti rasis dan cauvinis DAP.

Anonymous said...

Undi PAN = Undi DAP
Undi PKR = Undi DAP
Undi Bersatu = Undi DAP

PH adalah kepunyaan DAP. yg lain tu khadam sahaja

Diwawah ini adalah Agenda DAP jadi kita kena tolak Pakatan

http://v2.ismaweb.net/2014/06/ahli-parlimen-dap-mahu-orang-islam-hormati-hak-orang-murtad-amal-agama-baharu/

Ahli Parlimen DAP mahu orang Islam hormati hak orang murtad amal agama baharu

KUALA LUMPUR, 11 Jun – Saranan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) agar umat Islam menghormati hak saudara seagama mereka yang murtad untuk mengamalkan agama baharu, dilihat sebagai sesuatu yang tidak wajar dan boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama.

erdahulu, Ngeh menyatakan perkara itu adalah berdasarkan peruntukan Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu.

“Saya berharap orang Islam boleh terima peruntukan 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu oleh orang perseorangan.

“Kalau seseorang itu hendak meninggalkan agama dan dia berusia lebih 18 tahun, kita mesti menghormati hak yang sudah diberikan kepada mereka yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan,” katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2014) 2014.

Sementara itu, Ngeh, yang juga penasihat DAP Perak berkata, sebagaimana orang bukan Islam perlu menerima hakikat bahawa undang-undang boleh digubal untuk menyekat mereka yang menyebar agama, orang Islam juga wajar menerima peruntukan Perkara 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama.

Beliau juga meminta supaya penjaga yang mendapat hak jagaan diberi kebebasan mendidik kanak-kanak berusia 18 tahun mengikut mengikut agama yang dianutinya berdasarkan peruntukan Perkara 12(3) dan 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

“Perkara ini jelas supaya tidak ada perbalahan, jika sudah capai usia 18 tahun, kanak-kanak itu bebas menganut agama seperti yang dijamin oleh Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan,” kata beliau.

Dalam pada itu, Ngeh turut mempertikaikan tindakan undang-undang yang dikenakan terhadap pengikut Syiah.

“Saya berasa tidak selesa apabila Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) dan Syiah tidak bersependapat dan saya tidak setuju undang-undang terhadap pengikut-pengikut Syiah ini,” tambahnya. – BERNAMA

Anonymous said...

MARI KITA SEMUA UNDI PAS DAN PULAU DAN TOLAK DA-Pig DAN KHADAM-KHADAM DEDAKNYA!

Anonymous said...

Dr KY,
I'm also PhD holder.

Kajian saya sebalikya, PH dapat 132 kerusi parlimen. Selebihnya BN .

Cuba rekodkan data kajian saya ini dan lihat keputusan PRU nanti.

Anonymous said...

Exco kerajaan Kelantan tidak perlu menyerahkan kenderaan rasmi mereka seperti di Selangor, kata timbalan menteri besar sementara Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Beliau berkata ini kerana mereka masih menjalankan tugas sebagai kerajaan sementara.

"Tak perlu serahkan sebab kerajaan masih ada iaitu kerajaan sementara, dan exco masih berhak menggunakan kenderaan ini untuk urusan-urusan rasmi.

"Kita masih lagi exco sehingga kerajaan baru ditubuhkan selepas pilihan raya," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Menurut amalan sistem Parlimen Westminster, sebaik pembubaran Parlimen di peringkat pusat dan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi negeri, kerajaan sedia ada menjadi 'kerajaan sementara' sehinggalah kerajaan baru dibentuk dan ketua eksekutif dilantik.


Azmin serta barisan exco kerajaan Selangor hari ini menyerahkan kembali kereta rasmi kepada kerajaan negeri susulan pembubaran DUN.

Mohd Amar yang juga naib presiden PAS berkata lagi, harta milik kerajaan negeri hanya tidak boleh digunakan untuk urusan politik.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails