Wednesday, February 07, 2018

Sempadan Sungai Golok Sunyi, Mengapa?


KEGIATAN bot penambang berkurangan sejak laporan pembongkaran BH mengenai penyeludupan sempadan. - Foto Fathil Asri


RANTAU PANJANG: Kawalan ketat Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di sempadan Kelantan-Thailand sejak tahun lalu, menyebabkan kawasan itu lengang kerana hampir tiada lagi aktiviti menyeberang Sungai Golok.
Tinjauan di sekitar pangkalan haram sepanjang Sungai Golok di pekan Rantau Panjang, hari ini, mendapati puluhan bot penambang tersadai di tebing berikutan tiada pelanggan mahu menyeberangi ke negara jiran.
Rata-rata penduduk kawasan itu mendakwa situasi terbabit berlaku sejak pembongkaran BH mengenai penyeludupan sempadan sehingga ATM menutup 129 pangkalan haram di negeri ini, Julai tahun lalu.
Seorang pengusaha bot penambang yang mahu dikenali sebagai Wan, 40, berkata anggota ATM melakukan rondaan sehingga lima kali sehari di kawasan sempadan menyebabkan orang ramai takut mendekati pangkalan haram untuk menyeberangi ke negara jiran.
Dia yang mengusahakan bot penambang sejak 15 tahun lalu berkata, keadaan itu menyebabkan kira-kira 10 pelanggan sahaja diperoleh sehari berbanding lebih 60 orang sebelum ini.
"Orang ramai sekarang takut untuk mendekati pangkalan haram kerana bimbang akan ditahan pihak berkuasa yang melakukan operasi di kawasan sempadan. Situasi ini menyebabkan saya susah untuk mencari makan kerana bergantung sepenuhnya kepada hasil tambang RM2 seorang untuk menyeberang.
"Hanya beberapa penduduk yang berani untuk membeli-belah. Itu pun pada hari tertentu sahaja," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.
Penduduk yang enggan dikenali mendakwa, orang ramai yang sebelum ini setiap masa menyeberangi ke negara jiran, kini sudah tidak berani berbuat demikian.
Hasil carian imej untuk Sempadan Sungai Golok Sunyi, Mengapa?
Imej yang berkaitan
Hasil carian imej untuk Sempadan Sungai Golok Sunyi, Mengapa?
"Tidak dinafikan, ramai yang melakukan penyeludupan melalui pangkalan haram kerana jarak sempadan yang dekat. Namun sekarang, anggota ATM kerap melakukan rondaan menyebabkan ramai yang tidak berani lagi mendekati pangkalan haram.
Seorang lagi penduduk mendakwa, keadaan sempadan Kelantan-Thailand dilihat lebih aman berbanding sebelum kawalan ketat dilakukan kerana tiada lagi wajah tidak dikenali berulang-alik ke negara jiran dan mungkin membawa masuk barang terlarang. (BH)
Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

3 comments:

Anonymous said...

https://www.bharian.com.my/berita/politik/2018/01/372682/pemuda-pan-kelantan-kecewa

Pemuda PAN Kelantan kecewa

KOTA BHARU: Pemuda Parti Amanah Negara (PAN) Kelantan kecewa kerana parti itu hanya diberikan 27 kerusi Parlimen di Semenanjung pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Ketuanya, Hazmi Hassan, berkata pengagihan kerusi itu tidak boleh dianggap sebagai satu berita yang memuaskan hati penyokong pakatan pembangkang khususnya PAN.

"Kami agak kecewa dengan bilangan kerusi yang diumumkan itu dan tidak dinafikan ada ahli yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu.

"Bagaimanapun, kami kena menganggap itu adalah proses biasa dan hanya mampu letakkan senyuman bagi memastikan kemenangan," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Semalam, konvensyen pembangkang mengumumkan pengagihan kerusi Parlimen di Semenanjung membabitkan 165 kerusi iaitu 52 kerusi untuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), PKR (51), DAP (35) dan PAN (27).

Anonymous said...

Diharap bila PAN kalah teruk nanti jangan melintasi sungai golok berjamaah AyahPAN

Anonymous said...

Tetapi sekarang PAN dibuli oleh rakan2. Harapkan Husam. Sumbu jimat minyak laa jawabmya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails